ILPP2/443-705/14-2/TW - Ustalenie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu "Remont dachu"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-705/14-2/TW Ustalenie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu "Remont dachu"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 27 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu "Remont dachu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu "Remont dachu".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Parafia) złożył wniosek o refundację środków, które zostaną poniesione w ramach projektu na "Remont dachu kościoła w Imielnie". Wniosek został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w odpowiedzi na konkurs, ogłoszony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie "Odnowa i rozwój wsi". Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z dnia 14 lutego 2008 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 220 i Nr 156, poz. 974 oraz z 2010 r. Nr 65, poz. 417 i 2010 r. Nr 162, poz. 1092) Wnioskodawca wystąpił o refundację kosztów kwalifikowalnych na poziomie 75%. Z uwagi na to, że Parafia nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie mogła w żaden sposób odliczyć zapłaconego podatku. Stąd już na etapie wniosku aplikacyjnego i następnie w umowie o przyznanie pomocy z dnia 24 czerwca 2013 r. zaliczono podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA, która potwierdzi możliwość lub wskaże na brak możliwości odliczenia podatku VAT jest niezbędna na etapie składania wniosku o płatność (zdarzenia przyszłego).

Przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o płatność w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" (...) PROW na lata 2007-2013 wersja PROW_313/4/z z dnia 14 września 2011 r., str. 13 pkt 12, Wnioskodawca zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej, gdyż dokument ten jest niezbędny na etapie składania wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w fakturach za "Remont dachu".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie figuruje on w rejestrze płatników VAT, gdyż nie uzyskuje dochodów, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Według oceny Zainteresowanego, nie może on w żaden sposób odliczyć zapłaconego podatku VAT i dlatego koszt podatku VAT winien zostać uznany jako kwalifikowalny, a tym samym podlegać refundacji zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Parafia) nie jest podatnikiem podatku VAT. Parafia złożyła wniosek o refundację środków, które zostaną poniesione w ramach projektu na "Remont dachu kościoła". Wniosek został złożony w określonym Urzędzie Marszałkowskim w odpowiedzi na konkurs, ogłoszony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie "Odnowa i rozwój wsi".

Przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu "Remont dachu".

Ponadto informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl