ILPP2/443-684/10-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-684/10-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 12 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku kosztów przesyłki paczki w związku ze sprzedażą przez Internet - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku kosztów przesyłki paczki w związku ze sprzedażą przez Internet.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zajmuje się m.in. sprzedażą odzieży przez Internet. Na stronie internetowej umieszczone są ceny towarów oraz informacja o kosztach wysyłki - cennik x. W momencie wybrania aukcji klient dokonuje przelewu na konto. W ramach tej kwoty mieści się cena sprzedaży (z marżą) oraz koszt wysyłki na koszt klienta. Po dokonaniu wpłaty towar wraz z paragonem jest pakowany i wysyłany paczką za pośrednictwem x. Za każdą paczkę Zainteresowany otrzymuje fakturę VAT. W związku z powyższym paragon fiskalny Wnioskodawca wystawia w następujący sposób: towar opodatkowany stawką 22%, natomiast refaktura za paczkę ze stawką zwolnioną. Nie pobiera żadnej dodatkowej opłaty za nadanie paczki. Na paragonie fiskalnym widnieje tylko kwota, którą nabywca przekazał Zainteresowanemu na konto bankowe celem przesłania na jego koszt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo Wnioskodawca stosuje stawkę zwolnioną za paczkę realizowaną przez x.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującą od dnia 1 stycznia 2007 r. w miejsce VI Dyrektywy VAT (i innych Dyrektyw) Dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1) - art. 79, podstawa opodatkowania VAT nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługodawcy (jeżeli zatem podatnik dokonuje wydatków w czyimś imieniu i na czyjąś rzecz).

W związku z powyższym, że nabywca przekazuje na konto bankowe faktyczne koszty przesyłki bez marży, to kwota ta nie stanowi obrotu, gdyż nie jest żadnym wynagrodzeniem, a co najważniejsze środki te nie są przekazywane Wnioskodawcy na własność i można zastosować stawkę zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług symbolem 64.11.

Powyższe zwolnienie ma szczególny charakter, bowiem dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez jeden podmiot, tj. pocztę państwową na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami. Z tych też względów ponoszone przez Wnioskodawcę koszty dostarczania towarów do klienta nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wskazanej regulacji.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe, które ponosi wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Zatem stanowiąca taki koszt dodatkowy, opłata pocztowa jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym i w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Z powyższego wynika, że koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatku właściwej dla realizacji tego świadczenia czyli sprzedaży towarów.

Powyższe potwierdza zapis art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347.1 z późn. zm.), który stanowi, że do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a.

podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT,

b.

koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zajmuje się m.in. sprzedażą odzieży przez Internet. Na stronie internetowej umieszczone są ceny towarów oraz informacja o kosztach wysyłki - cennik x. W momencie wybrania aukcji klient dokonuje przelewu na konto. W ramach tej kwoty mieści się cena sprzedaży (z marżą) oraz koszt wysyłki na koszt klienta. Po dokonaniu wpłaty towar wraz z paragonem jest pakowany i wysyłany paczką za pośrednictwem x. Za każdą paczkę Zainteresowany otrzymuje fakturę VAT. W związku z powyższym paragon fiskalny Wnioskodawca wystawia w następujący sposób: towar opodatkowany stawką 22%, natomiast refaktura za paczkę ze stawką zwolnioną. Nie pobiera żadnej dodatkowej opłaty za nadanie paczki. Na paragonie fiskalnym widnieje tylko kwota, którą nabywca przekazał Zainteresowanemu na konto bankowe celem przesłania na jego koszt.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że koszty przesyłki którymi jest obciążany nabywca towarów nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W konsekwencji, koszt dostarczenia towaru nabywcy powinien być opodatkowany taką stawką podatku od towarów i usług jak wysłany towar.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl