ILPP2/443-681/14-4/EN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem materiałów oraz sprzętu do wykonywania zabiegu wybielania zębów w gabinecie kosmetycznym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-681/14-4/EN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem materiałów oraz sprzętu do wykonywania zabiegu wybielania zębów w gabinecie kosmetycznym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) uzupełnionym w pismem z 19 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.), w którym sformułowano pytanie, przyporządkowane do opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. usługi fryzjerskie i kosmetyczne Wnioskodawca zakupił materiały i sprzęty do wykonywania zabiegu wybielania zębów. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym może być wykonana w gabinecie kosmetycznym usługa wybielania zębów (nawet przez personel nie będący lekarzem) pod warunkiem, że zastosowany środek czynny do wybielania zębów nie przekracza dozwolonych norm. W gabinecie kosmetycznym Wnioskodawca sprzedaje wiec usługę wybielania zębów, która opodatkowana jest 23% stawką VAT. Podatek VAT 23% Wnioskodawca odprowadza na konto Urzędu Skarbowego od każdej usługi wybielania. Jest to usługa kosmetyczna a nie lecznicza. Aby wykonywać ten zabieg Wnioskodawca zakupił Unit stomatologiczny D (...), Lampę do wybielania B (...) oraz Monitor (...) (Kamera wewnątrzustna superceram). Pacjenci siedzą na fotelu, a Wnioskodawca nakłada im żel na zęby i obrazuje to na kamerze wewnątrzustnej, a potem naświetla lampą. Ponadto do odsysania śliny Wnioskodawca używa ślinociągów, a tors pacjenta zabezpiecza śliniakami stomatologicznymi.

W przypadkach wątpliwych, gdy istnieje ryzyko istnienia próchnicy ukrytej (niewidocznej), używa się RTG, aby podjąć decyzję czy można wybielać czy też w danym konkretnym przypadku proces wybielania jest dla pacjenta niewskazany. Jeżeli wymagana jest wizualizacja RTG wówczas wykonuje ją lekarz, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Niemniej jednak usługa wybielania zębów cały czas sprzedawana jest z podatkiem VAT 23%, bez względu na to czy wykonywana jest przez lekarza czy przez kosmetyczkę, bowiem jest to zabieg kosmetyczny (zmieniający wygląd zębów), a nie leczniczy.

Dlatego też od wszystkich wymienionych sprzętów i materiałów Wnioskodawca odliczył podatek VAT ponieważ służą mu one do działalności gospodarczej.

Wnioskodawca oświadczył, że odnośnie opisanego stanu faktycznego nie toczy się żadne postępowanie ani kontrolne, ani sprawdzające w Urzędzie Skarbowym.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że w jego gabinecie nie prowadzi działalności leczniczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy należy się zwrot nadwyżki podatku od towarów i usług naliczonego nad należnym wynikającego z zakupu medycznych artykułów z podatkiem VAT 8%, do których należą: Unit stomatologiczny, kamera wewnątrzustna, lampa wybielająca zęby, stomatologiczny RTG z radiowizjografią, ślinociągi, śliniaki stomatologiczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do zwrotu podatku VAT w związku z zakupieniem maszyn i materiałów, które służą mu do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tj. ma on prawo do odliczenia i zwrotu VAT w związku z zakupem: Unit stomatologiczny D (...), monitor (...) (kamera wewnątrzustna), Aparat RTG (...) i RUG (...), lampa do wybielania B (...), śliniaki stomatologiczne, ślinociągi stomatologiczne. Są to rzeczy określone wprawdzie jako medyczne, ale służą do działalności pozamedycznej, tak jak każde urządzenie kosmetyczne w gabinecie Wnioskodawcy.

Wydatki poniesione na zakup wyżej wymienionych urządzeń Wnioskodawca uwzględnił w deklaracjach VAT 7K i uważa, że ma prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ustawy).

W art. 87 ust. 6 ustawy wskazano, że na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W opisie sprawy wskazano, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. usługi fryzjerskie i kosmetyczne Wnioskodawca zakupił materiały i sprzęty do wykonywania zabiegu wybielania zębów. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym usługa wybielania zębów może być wykonana w gabinecie kosmetycznym (nawet przez personel nie będący lekarzem) pod warunkiem, że zastosowany środek czynny do wybielania zębów nie przekracza dozwolonych norm. W gabinecie kosmetycznym Wnioskodawca sprzedaje więc usługę wybielania zębów, która opodatkowana jest 23% stawką VAT. Podatek VAT 23% Wnioskodawca odprowadza na konto Urzędu Skarbowego od każdej usługi wybielania. Jest to usługa kosmetyczna a nie lecznicza. Aby wykonywać ten zabieg Wnioskodawca zakupił Unit stomatologiczny D (...), Lampę do wybielania B (...) oraz Monitor (...) (Kamera wewnątrzustna superceram). Pacjenci siedzą na fotelu Wnioskodawca nakłada im żel na zęby i obrazuje to na kamerze wewnątrzustnej, a potem naświetla lampą. Ponadto do odsysania śliny Wnioskodawca używa ślinociągów a tors pacjenta zabezpiecza śliniakami stomatologicznymi. W przypadkach wątpliwych, gdy istnieje ryzyko istnienia próchnicy ukrytej (niewidocznej), używa się RTG, aby podjąć decyzję czy można wybielać czy też w danym konkretnym przypadku proces wybielania jest dla pacjenta niewskazany. Jeżeli wymagana jest wizualizacja RTG wówczas wykonuje ją lekarz, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Niemniej jednak usługa wybielania zębów cały czas sprzedawana jest z podatkiem VAT 23%, bez względu na to czy wykonywana jest przez lekarza czy przez kosmetyczkę, bowiem jest to zabieg kosmetyczny (zmieniający wygląd zębów), a nie leczniczy. Wnioskodawca oświadczył, że w jego gabinecie nie prowadzi działalności leczniczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu zwrot nadwyżki podatku od towarów i usług naliczonego nad należnym wynikającego z zakupu medycznych artykułów z podatkiem VAT 8%, do których należą: Unit stomatologiczny, kamera wewnątrzustna, lampa wybielająca zęby, stomatologiczny RTG z radiowizjografią, ślinociągi, śliniaki stomatologiczne.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia (na mocy art. 86 ust. 1 ustawy) podatku naliczonego z tytułu nabycia artykułów medycznych wykorzystywanych do czynności opodatkowanych tj. świadczenia usług wybielania zębów. Ponadto jeżeli wystąpi za dany okres rozliczeniowy nadwyżka podatku naliczonego (z tytułu zakupionego sprzętu do wybielania zębów) nad należnym Wnioskodawca ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Zauważa się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności wysokości opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług wybielania zębów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl