ILPP2/443-679/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-679/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami mieszkaniowymi na zlecenie, głównie należącymi do wspólnot mieszkaniowych, na podstawie zawartych umów o administrowanie (powierzenie zarządu) nieruchomością wspólną. Członkami wspólnot mieszkaniowych są zarówno osoby fizyczne jak również w wielu przypadkach Gmina, która posiada udziały we wspólnych częściach budynków, obliczone zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali.

Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy o własności lokali, Wnioskodawca jako zarządca wspólnoty mieszkaniowej, przygotowując uchwałę o podjęciu planu gospodarczego na rok 2010 ujął jako jedną z pozycji ww. uchwały jednoroczne przeglądy budowlane, do których zobowiązuje ustawa prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. z późn. zm. (art. 62 ww. ustawy mówi: "Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli: okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego (...)"). Niestety Gmina, jako w wielu przypadkach większościowy właściciel we wspólnocie mieszkaniowej, wykreśliła z planu gospodarczego pozycję dotyczącą ww. przeglądów budowlanych, nie wyrażając tym samym zgody na finansowanie tych czynności ze środków wspólnoty mieszkaniowej. Gmina z uwagi na brak swojej płynności finansowej koszty związane z wykonaniem ww. usługi przerzuciła całkowicie na zarządcę nieruchomości mimo, że umowa o powierzeniu zarządu nie obliguje Wnioskodawcy do wykonywania ww. usług z własnych środków pieniężnych. Brak jest innych umów w tym względzie, dlatego realizacja ww. obowiązku powinna następować, ze środków wspólnoty mieszkaniowej. Jednak z uwagi na fakt, że Gmina nadal jest właściwie monopolistą na lokalnym rynku nieruchomości, ma duży wpływ również na właścicieli fizycznych we wspólnocie stąd niemal wszystkie plany gospodarcze, w których widniała pozycja związana z przeglądami jednorocznymi zostały o te koszty zredukowane. Według Gminy rachunki, faktury bądź inne dowody powinny obciążać zarządcę czyli Wnioskodawcę, ale z drugiej strony Spółka nie może w żaden sposób obciążyć tymi kosztami wspólnotę mieszkaniową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy (ewentualne) wykonanie jednorocznych przeglądów budowlanych ze środków własnych Zainteresowanego, które sklasyfikowane jest pod odrębnym numerem PKD będzie umożliwiało Spółce odliczenie podatku VAT od zakupionych usług (przeglądy budowlane opodatkowane są stawką VAT w wysokości 22%), jeśli przyjąć i uznać rację Gminy, że powyższe należy potraktować w ramach usługi za zarządzanie, która zwolniona jest od podatku VAT.

2.

Czy takie rozwiązanie nie będzie stanowiło ominięcia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ewentualny) podatek /AT z faktur otrzymanych od kontrahentów na wykonanie czynności związanych z przeprowadzeniem jednorocznych przeglądów budowlanych w wysokości 22% nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego z uwagi na fakt, że w podatku należnym nie będzie tak naprawdę podatku VAT jakim mogłaby być obciążona wspólnota mieszkaniowa z tytułu przeglądu budowlanego a jedynie usługa za zarządzanie nieruchomością, która w świetle przepisów podatkowych podlega zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zaznaczyć, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki oraz zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Zatem wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Należy zauważyć, iż zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Z opisu sprawy wynika, że podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami mieszkaniowymi na zlecenie, głównie należącymi do wspólnot mieszkaniowych, na podstawie zawartych umów o administrowanie (powierzenie zarządu) nieruchomością wspólną. Członkami wspólnot mieszkaniowych są zarówno osoby fizyczne jak również w wielu przypadkach Gmina, która posiada udziały we wspólnych częściach budynków. Wnioskodawca jako zarządca wspólnoty mieszkaniowej przygotowując uchwałę o podjęciu planu gospodarczego na rok 2010 ujął jako jedną z pozycji ww. uchwały jednoroczne przeglądy budowlane, do których zobowiązuje ustawa prawo budowlane. Niestety Gmina, jako w wielu przypadkach większościowy właściciel we wspólnocie mieszkaniowej, wykreśliła z planu gospodarczego pozycję dotyczącą ww. przeglądów budowlanych, nie wyrażając tym samym zgody na finansowanie tych czynności ze środków wspólnoty mieszkaniowej.

W przedmiotowej sprawie Gmina koszty związane z wykonaniem usługi przeglądów budowlanych przerzuciła całkowicie na zarządcę nieruchomości, tj. Wnioskodawcę mimo, że umowa o powierzeniu zarządu nie obliguje go do wykonywania ww. usług z własnych środków pieniężnych. Brak jest innych umów w tym względzie dlatego realizacja ww. obowiązku powinna następować, ze środków wspólnoty mieszkaniowej.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi na zlecenie, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Wobec powyższego, Wnioskodawca realizując kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi na zlecenie, wykonując jednocześnie wskazane we wniosku jednoroczne przeglądy budowlane, które są ściśle związane z zarządzaniem tymi nieruchomościami, w ramach jednej umowy, świadczy całościową usługę zarządzania nieruchomościami, która to czynność będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi zatem na dokonane ustalenia, iż działalność podejmowana przez Zainteresowanego w ramach realizacji zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, tj. dokonanie przeglądów budowlanych będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów w związku z przeprowadzeniem tych przeglądów.

Dodatkowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego. Ponadto, strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl