ILPP2/443-672/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-672/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 5 maja 2010 r.; data wpływu do Biura KIP w Lesznie 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, od dnia x 2009 r. Zasadniczo przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego jest pozyskiwanie odszkodowań na zlecenie osób indywidualnych. Odszkodowania egzekwowane są w większości od zakładów ubezpieczeniowych, jednakże zdarzają się przypadki, w których zobowiązanym do wypłaty odszkodowania nie jest zakład ubezpieczeniowy, w sytuacji gdy podmiot odpowiedzialny za wystąpienie określonych szkód nie był ubezpieczony. Występują przypadki, w których podmiotem odpowiedzialnym do wypłaty odszkodowania jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Na usługę opisaną powyżej składają się następujące czynności

1.

oszacowanie wysokości szkody;

2.

oszacowanie przybliżonej wysokości uszczerbku na zdrowiu związanego z różnego rodzaju urazami (np. chirurgicznymi, ortopedycznymi itp.) oraz związane z tym ustalenie możliwości uzyskania zadośćuczynienia za ból oraz cierpienie fizyczne i psychiczne;

3.

obliczenie kosztów poniesionych na zakup lekarstw oraz ewentualnie niezbędny sprzęt ortopedyczny i rehabilitacyjny lub inne;

4.

ustalenie przewidywanych kosztów opieki;

5.

ustalenie wysokości utraconych dochodów;

6.

w przypadku wypadku śmiertelnego, oszacowanie pogorszenia sytuacji materialnej, zadośćuczynienie za stratę osoby najbliższej, koszty pogrzebów, stypy, itp (szkody są najczęściej komunikacyjne), zdarzają się błędy medyczne, wypadki przy pracy itp.;

7.

udokumentowanie szkody, tzn. pozyskanie niezbędnej dokumentacji prawniczej, medycznej, urzędowej oraz dokumentacji z zakładów pracy uwiarygodniającej powstanie szkody (za dokumentację prawniczą uznaje się również notatkę urzędową z miejsca wypadku sporządzoną przez Policję, akt oskarżenia sporządzony przez Prokuraturę, wyrok Sądu itp.; natomiast za dokumentację medyczną uznaje się wypis ze szpitala, kartę leczenia z przychodni specjalistycznych i od lekarza rodzinnego; za dokumentację urzędową uznaje się akt zgonu, zaświadczenie o zameldowaniu; za dokumentację z zakładów pracy uznaje się zaświadczenie o zarobkach); Wnioskodawca współpracuje z lekarzami, do których posyłani są klienci i to z ich pomocą szacuje się wysokość szkody;

8.

zgłoszenie szkody do zakładów ubezpieczeń (tzn. sporządzanie pisma roszczeniowego, wypełnienie formularzy dostarczanych przez zakłady ubezpieczeń, uzyskanie i przedstawienie dokumentacji prawniczej, medycznej, urzędowej, z zakładów pracy); zobowiązanym do wypłaty nie zawsze jest zakład ubezpieczeń. Jeśli podmiot odpowiedzialny nie był ubezpieczony, to sam płaci (lub odszkodowanie wypłacane jest przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny);

9.

oczekiwanie na wypłatę odszkodowania z zakładów ubezpieczeń oraz wypłata odszkodowania osobie zlecającej usługę. Jeżeli szkody są likwidowane w sposób nieprawidłowy w zakres usługi Zainteresowanego wchodzi także sporządzanie stosownych pism/skarg do Rzecznika Ubezpieczonych lub Komisji Nadzoru Finansowego. Zawierane są także ugody.

Wnioskodawca w zakresie w jakim wykonuje wyżej opisaną usługę stosuje 22% stawkę podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa polegająca na działalności związanej z szacowaniem poniesionych strat, na którą składają się opisane w stanie faktycznym czynności, może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim świadczy on usługi opisane w stanie faktycznym stosuje on nieprawidłowo 22% stawkę podatku od towarów i usług. Usługi te korzystają bowiem, na mocy obowiązujących przepisów, ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

UZASADNIENIE prawne stanowiska Zainteresowanego

Wnioskodawca uważa, iż przedmiotowa usługa jest usługą pośrednictwa finansowego.

Zgodnie z pozycją 3 załącznika numer 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi pośrednictwa finansowego, za pewnymi wyjątkami, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Do wyjątków, które nie korzystają ze zwolnienia ustawodawca zalicza:

1.

działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zgodnie z przepisem § 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W załączniku do rozporządzenia z 1997 r., w dziale 67 obejmującym usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami, znajdują się:

1.

pod symbolem 67.20.10-00 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych". Normodawca w rozszerzeniu tej pozycji wymienia:

* 67.20.10-00.10 Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami;

* 67.20.10-00.20 Usługi doradztwa ubezpieczeniowego, bez doradztwa w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (usługi które na mocy załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług);

* 67.20.10-00.30 Usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (usługi które na mocy załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług);

* 67.20.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) pozostałe;

2.

pod symbolem 67.13.10-00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe". Normodawca w rozszerzeniu tej pozycji wymienia:

* 67.13.10-00.10 Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów;

* 67.13.10-00.20 Usługi doradztwa finansowego i maklerów (usługi które na mocy załącznika ustawy o podatku od towarów i usług nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług);

* 67.13.10-00.30 Usługi kantorów wymiany walut;

* 67.13.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione.

Z załączników do ustawy i rozporządzenia wykonawczego wynika, że wyłączone ze zwolnienia są następują usługi: doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30) z wyjątkiem usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów, a także usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10- 00.20).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że jeżeli usługa, o której mowa we wniosku jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.00 usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi, to korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o ile nie jest objęta grupowaniem PKWiU 6713.10-00.20, 67.20.10-00.20 lub 67.20.10-00.30.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego usługi należy zakwalifikować do usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi, jednakowoż nie można uznać, że usługa o której mowa w przedmiotowym wniosku to usługa doradztwa finansowego objęta PKWiU 67.13.10-00.20, nie jest to także usługa polegająca jedynie na doradztwie ubezpieczeniowym ani na sporządzaniu wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 67.20.10-00.20, 67.20.10-00.30).

Z wyżej opisanych powodów usługa, którą świadczy Zainteresowany korzystać powinna ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 3 cyt. załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane według PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą, której zasadniczym przedmiotem jest pozyskiwanie odszkodowań na zlecenie osób indywidualnych. Odszkodowania te są egzekwowane przede wszystkim od zakładów ubezpieczeniowych, w nielicznych przypadkach podmiotem odpowiedzialnym do wypłaty odszkodowania jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Usługi, które świadczy Zainteresowany polegają m.in. na: oszacowywaniu wysokości szkody oraz przybliżonej wysokości uszczerbku na zdrowiu związanego z różnego rodzaju urazami, obliczanie kosztów poniesionych na zakup lekarstw oraz ewentualny niezbędny sprzęt ortopedyczny i rehabilitacyjny, ustalenie przewidywanych kosztów opieki oraz wysokości utraconych dochodów, udokumentowanie szkody, zgłoszenie szkody do zakładu ubezpieczeń, oczekiwanie na wypłatę odszkodowania z zakładów ubezpieczeń oraz wypłata odszkodowania osobie zlecającej usługę, sporządzanie stosownych pism/skarg do Rzecznika Ubezpieczonych lub Komisji Nadzoru Finansowego. Jak wskazał Wnioskodawca, świadczona przez niego usługa jest usługą pośrednictwa finansowego, zakwalifikowana do usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi - sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.00 "Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi". Obecnie Zainteresowany, na świadczoną przez siebie usługę stosuje 22% stawkę podatku VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż usługi o których mowa we wniosku, mieszczce się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 "Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi" nie są objęte żadnym wyłączeniem ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące prawidłowości zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl