ILPP2/443-67/13-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-67/13-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach działania osi 4 Leader, PROW 2007-2013 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach działania osi 4 Leader, PROW 2007-2013 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o informację dotyczącą zmiany nazwy Wnioskodawcy oraz pismem z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie C. (obecnie Stowarzyszenie R.) powstało 19 listopada 2004 r., zarejestrowane w KRS. Jest organizacją pozarządową, działającą na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) i swojego Statutu.

Celem Stowarzyszenia jest:

* inicjowanie różnorakich przedsięwzięć mających na celu wszechstronną pomoc osobom niepełnosprawnym, otaczanie szczególną opieką dzieci kalekich i osób o nowo powstałym inwalidztwie oraz ich rodzin,

* aktywizowanie środowiska osób niepełnosprawnych i osób starszych do podejmowania obowiązków społecznie użytecznych i zatrudnienia,

* pomoc materialna i prawna oraz wsparcie duchowe osobom niepełnosprawnym mające na celu przeciwdziałanie uczuciu rezygnacji, bezwartościowości, osamotnieniu i bezradności szczególnie wśród osób najbardziej poszkodowanych,

* podejmowanie działań na rzecz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych i starszych,

* promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

* prowadzenie działalności szkoleniowej, organizowanie i uczestniczenie w sympozjach, zjazdach naukowych, seminariach i konferencjach, szkoleniach oraz innych form służących kultywowaniu polskiej kultury, udział w audycjach radiowych i telewizyjnych, szkolenie organizatorów kultury fizycznej i sportu, rekreacji i turystyki,

* propagowanie wiedzy z zakresu problematyki osób niepełnosprawnych, organizowanie odczytów i pokazów,

* organizowanie festynów, plenerów, wystaw, warsztatów tematycznych, konkursów, turniejów i przeglądów,

* organizowanie imprez o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, turnusów rehabilitacyjnych, obozów, półkolonii dla dzieci i młodzieży, rehabilitacji i rewalidacji dla osób będących pod opieką Stowarzyszenia, upowszechnienia kultury fizycznej i sportu wśród członków oraz osób starszych, dzieci i młodzieży, popularyzowanie turystyki, krajoznawstwa, organizowanie rajdów, zlotów, olimpiad sportowych,

* wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturalnego wsi i miast wchodzących w skład terenowych jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia, szerzenie oświaty, kultury i aktywizacja ludności wiejskiej i miejskiej,

* prowadzenie działalności charytatywnej,

* działania upowszechniające kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji,

* działania promujące i organizujące wolontariat.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1, z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generowały kosztów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie pragnie przygotować wnioski na działania "Małe projekty" - aby prawidłowo przeprowadzić formułę wniosku i realizacji projektu, zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach operacji pod nazwą "Małe projekty" w ramach Wdrażania lokalnych strategii rozwoju (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868).

W uzupełnieniu wniosku Stowarzyszenie poinformowało, że z dniem 19 września 2012 r. nastąpiła zmiana jego nazwy. Nowa nazwa brzmi: Stowarzyszenie R. Pozostałe dane pozostają bez zmian.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że głównym celem projektu było promowanie aktywności nie tylko wśród osób niepełnosprawnych, ale również wszystkich chętnych mieszkańców gminy. oraz stymulowanie ich aktywności poprzez rozszerzenie oferty zajęć ruchowych, dostępnych w miejscu zamieszkania. W ramach projektu zakupiony został sprzęt do ćwiczeń oraz odbywały się ćwiczenia ruchowe 2 razy w tygodniu po 45 min., w okresie 36 tygodni dla grupy 25 osób. Zajęcia ruchowe odbywały się w budynku Hali Widowiskowo-Sportowej. i polegały na ćwiczeniach utrzymujących sprawność fizyczną jako zdrowego trybu życia, a różnorodność form ćwiczeń z zastosowaniem zakupionych bieżni pozwoliła poprawić kondycję ruchową, skutecznie przeciwdziałać stresom, wzmocnić organizm oraz spowodowała odprężenie i relaks. Głównym efektem realizacji projektu było rozszerzenie oferty zajęć ruchowych i wzrost aktywności mieszkańców gminy.

W ramach realizacji projektu został zakupiony sprzęt rehabilitacyjny - Bieżnia - szt. 2. Faktura na zakup bieżni została wystawiona na nazwę: Stowarzyszenie C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" przez Stowarzyszenie C., których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868), finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług. Podatnik w osobie Stowarzyszenia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868), finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest organizacją pozarządową, działającą na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i swojego Statutu.

Stowarzyszenie pragnie przygotować wnioski na działania "Małe projekty" w ramach Wdrażania lokalnych strategii rozwoju. Głównym celem projektu jest promowanie aktywności nie tylko wśród osób niepełnosprawnych, ale również wszystkich chętnych mieszkańców gminy oraz stymulowanie ich aktywności poprzez rozszerzenie oferty zajęć ruchowych, dostępnych w miejscu zamieszkania. W ramach realizacji projektu został zakupiony sprzęt rehabilitacyjny - Bieżnia - szt. 2 (faktura została wystawiona na Wnioskodawcę) oraz odbywały się ćwiczenia ruchowe 2 razy w tygodniu po 45 min., w okresie 36 tygodni dla grupy 25 osób. Zajęcia ruchowe odbywały się w budynku Hali Widowiskowo-Sportowej i polegały na ćwiczeniach utrzymujących sprawność fizyczną jako zdrowego trybu życia, a różnorodność form ćwiczeń z zastosowaniem zakupionych bieżni pozwala poprawić kondycję ruchową, skutecznie przeciwdziałać stresom, wzmocnić organizm oraz spowodowała odprężenie i relaks. Głównym efektem realizacji projektu jest rozszerzenie oferty zajęć ruchowych i wzrost aktywności mieszkańców gminy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei, art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie realizowanego projektu, Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma prawa do odzyskania podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach działania osi 4 Leader, PROW 2007-2013 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl