ILPP2/443-665/14-2/MN - Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-665/14-2/MN Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pt.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pt.: "(...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 19 maja 2014 r. Fundacja podpisała umowę o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich) na lata 2007-2013. Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Fundacja w ramach otrzymanego dofinansowania zobowiązuje się do realizacji operacji pt.: "(...)", której celem jest pobudzenie aktywności społecznej i obywatelskiej młodzieży z terenu Gminy. Cele szczegółowe: wzrost wiedzy z zakresu komunikacji, działania organizacji pozarządowych, edukacji obywatelskiej, planowania wydarzeń i akcji społecznych, wyposażenie młodych ludzi z Gminy w umiejętności animatorskie i kompetencje społeczne, zagospodarowanie czasu wolnego młodzieży z Gminy, wzrost identyfikacji ze swoją społecznością lokalną i wzmacnianie tożsamości lokalnej mieszkańców Gminy, zapewnienie społeczności lokalnej z Gminy ciekawych wydarzeń podczas lata, wzrost spójności lokalnej i budowanie kapitału społecznego wśród mieszkańców Gminy, wzrost kompetencji kluczowych z zakresu kompetencji społecznych i obywatelskich młodych uczniów z Gminy, animacja działań dla społeczności lokalnych Gminy. Otrzymane dofinansowanie w całości przeznaczone jest na cele statutowe Fundacji i nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), podatnik jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Fundacja na potrzeby projektu pt.: "(...)" dokonuje zakupów określonych towarów i usług ponosząc koszt naliczonego podatku od towarów i usług w celu świadczenia działań na rzecz grupy docelowej projektu (młodzież z terenu Gminy), tym samym działania wykonywane w ramach projektu nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Beneficjent nie jest zatem uprawniony do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych przez niego na potrzeby realizacji projektu.

Zgodnie z § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 822, z późn. zm.), do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT). W instrukcji do wniosku o przyznanie pomocy zawarte jest stwierdzenie: "Jeśli Wnioskodawca zalicza do kosztów kwalifikowanych VAT to powinna wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektor Właściwej Izby Skarbowej) o wydanie Indywidualnej Interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanych zadań dotyczących projektu pt.: "(...)" realizowanego zgodnie z umową z 19 maja 2014 r. o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich) na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od realizowanych zadań dotyczących projektu pt.: "(...)", realizowanego zgodnie z umową z 19 maja 2014 r. o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 powinna do kosztów kwalifikowanych zaliczyć także podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że 19 maja 2014 r. Fundacja podpisała umowę o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich) na lata 2007-2013. Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Fundacja w ramach otrzymanego dofinansowania zobowiązuje się do realizacji operacji pt.: "(...)", której celem jest pobudzenie aktywności społecznej i obywatelskiej młodzieży z terenu Gminy. Otrzymane dofinansowanie w całości przeznaczone jest na cele statutowe Fundacji i nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Fundacja na potrzeby projektu dokonuje zakupów określonych towarów i usług ponosząc koszt naliczonego podatku od towarów i usług w celu świadczenia działań na rzecz grupy docelowej projektu (młodzież z terenu Gminy), tym samym działania wykonywane w ramach projektu nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Fundacja nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu. W analizowanej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl