ILPP2/443-653/12-4/SJ - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-653/12-4/SJ Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia wniosku (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 7 sierpnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Klub Sportowy jest stowarzyszeniem sportowym o statusie OPP. Nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowane jako płatnik podatku VAT. W 2011 r. Wnioskodawca zrealizował zadanie (projekt). Projekt po części finansowany jest ze środków własnych, jak i programu rozwoju obszarów wiejskich (PROW). Urząd, do którego kierowany jest wniosek o płatność, tj. Samorząd Województwa wymaga aby Zainteresowany posiadał i dostarczył interpretację indywidualną z właściwego organu, czy realizując zadanie (zakup kamieni, piasku, transport) właściwie Stowarzyszenie wykazało VAT jako koszty kwalifikowane.

Wnioskodawca nadmienił, iż w swojej dotychczasowej działalności zawsze dokonuje on jakichkolwiek zakupów od podatników VAT. Zainteresowany ponosił ten podatek bez możliwości jego odpisania z jego kosztów.

Realizując powyższy projekt materiały, usługi, transport również opłacane były przez Stowarzyszenie wraz z naliczonym podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w takim przypadku może poniesione koszty VAT-u zaliczyć w koszty kwalifikowane.

W uzupełnieniu do wniosku Klub Sportowy wskazał, iż:

* zgodnie ze statutem stowarzyszenie nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług,

* Wnioskodawca realizując projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich dokonał następujących zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT:

1.

Zakup kamieni

2.

Zakup kruszywa

3.

Zakup ławeczek

4.

Zakup krawężników

5.

Usługa transportowa

* Zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Klub do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* Efekt projektu w postaci ustawienia 4 kamiennych kręgów w miejscach ogólnodostępnych na działkach gminnych będzie udostępniany wyłącznie nieodpłatnie i stanowić będzie element małej architektury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub jako stowarzyszenie sportowe, korzysta z możliwości ustawowych i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie jest zarejestrowany jako płatnik tego podatku. W związku z powyższym nie może odliczyć VAT-u. Realizując projekt Klub poniósł wydatki, w których VAT stanowi znaczną część i stanowi dla Zainteresowanego rzeczywiste koszty realizacji zadania. Zwrot poniesionych nakładów na wyżej wymienione materiały i usługi, w ramach powyższego projektu, przez płatnika jakim jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, według oceny Wnioskodawcy, powinien również zawierać podatek VAT i stanowić koszty kwalifikowalne projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stosowanie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem sportowym o statusie OPP. Nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca w 2011 r. zrealizował zadanie (projekt). Projekt po części finansowany jest ze środków własnych, jak i ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). W wyniku realizacji zadania poniesiono wydatki na zakup kamieni, kruszywa, ławeczek, krawężników oraz usługi transportowej, które to wydatki były opłacane przez Stowarzyszenie wraz z naliczonym podatkiem VAT. Jak wskazał Zainteresowany, zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez niego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a efekt działania projektu w postaci ustawienia 4 kamiennych kręgów w miejscach ogólnodostępnych na działkach gminnych będzie udostępniany wyłącznie nieodpłatnie i stanowić będzie element małej architektury.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT - jak wskazało we wniosku Stowarzyszenie - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu dofinansowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl