ILPP2/443-652/09-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-652/09-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli...". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest Partnerem w projekcie pn. "Wzmocnienie roli...". Projekt realizuje cele publiczne (społeczne) i jest dla wszystkich Partnerów przedsięwzięciem non-profit. Liderem projektu jest Zainteresowany, który reprezentuje wszystkich Partnerów działających za zasadzie pisemnego porozumienia. Powiat zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Zadania realizowane w projekcie przez Powiat polegają w szczególności na:

* opodatkowaniu dokumentacji technicznych,

* przebudowie dróg publicznych,

* remoncie oraz rewitalizacji zabytkowych obiektów,

* rozbudowie budynku o funkcji publicznej,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich Partnerów projektu oznakowania szlaków rowerowych,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich Partnerów projektu oznakowania szlaków pieszych i tematycznych,

* wykonaniu wiat drewnianych jako miejsc odpoczynku dla korzystających ze szlaku,

* remontu drogi leśnej z przeznaczeniem m.in. na szlak rowerowy i pieszy,

* zorganizowaniu promocji turystycznej regionu,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich Partnerów projektu serwisów internetowych, które będą publikować informacje regionalne w temacie kultury i turystyki.

W tym celu Wnioskodawca zabezpiecza w budżecie środki finansowe dla wykonawców. Są to środki jego oraz Partnerów, którzy zadeklarowane przez siebie środki przekażą Liderowi (Powiatowi) na jego rachunek bankowy, sukcesywnie w terminach zgodnie z planem finansowym.

Wykonawcy będą zakontraktowani zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Powiat zapłaci za roboty budowlane, usługi i dostawy, a następnie uzyska 75% refundacji. Roboty budowlane, dostawy i usługi będą opodatkowane 22% stawka VAT.

Powiat nie będzie otrzymywać od żadnego z Partnerów projektu jakiegokolwiek wynagrodzenia.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Planowany projekt objęty jest programem operacyjnym na lata 2007-2013. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Powiat.

Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż Partnerzy przyjęli wystawione na siebie faktury dotyczące np. dokumentacji technicznej niektórych inwestycji. Wartość tych transakcji stanowi jednak w stosunku do całej inwestycji niewielki procent. W przypadkach, w których faktury nie są wystawione na Powiat, ich odbiorcy wystąpili samodzielnie o stosowne interpretacje indywidualne. Przedstawione zapytanie dotyczy wyłącznie spraw Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług realizowanych w projekcie, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług, § 13 ust. 1, zwalnia się od podatku nieodpłatne świadczenie usług, które uprzednio zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, podatek naliczony w fakturach wystawionych dla Powiatu nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in.: zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym), kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy) oraz kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat będąc Liderem w projekcie pn. "Wzmocnienie roli...", realizuje cele publiczne (społeczne), a projekt ten jest dla wszystkich Partnerów przedsięwzięciem non-profit.

Zadania realizowane w projekcie przez Powiat polegają w szczególności na:

* opodatkowaniu dokumentacji technicznych,

* przebudowie dróg publicznych,

* remoncie oraz rewitalizacji zabytkowych obiektów,

* rozbudowie budynku o funkcji publicznej,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich Partnerów projektu oznakowania szlaków rowerowych,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich Partnerów projektu oznakowania szlaków pieszych i tematycznych,

* wykonaniu wiat drewnianych jako miejsc odpoczynku dla korzystających ze szlaku,

* remontu drogi leśnej z przeznaczeniem m.in. na szlak rowerowy i pieszy,

* zorganizowaniu promocji turystycznej regionu,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich partnerów projektu serwisów internetowych, które będą publikować informacje regionalne w temacie kultury i turystyki.

Powiat nie będzie otrzymywać od żadnego z Partnerów projektu jakiegokolwiek wynagrodzenia, a poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Planowany projekt objęty jest programem operacyjnym na lata 2007-2013. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Powiat.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Wnioskodawca będący beneficjentem przedmiotowej inwestycji, będzie realizował zadania własne, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powiatowi nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie roli...", stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl