ILPP2/443-65/12-2/AK - Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia sfinansowanego w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-65/12-2/AK Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia sfinansowanego w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia sfinansowanego w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w części dotyczącej organizowanej imprezy związanej z obchodami święta branżowego.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia sfinansowanego w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz w związku z organizacją imprezy związanej z obchodami święta branżowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem komunalnym świadczącym usługi w zakresie dostarczania wody, odbioru i oczyszczania ścieków, obrotu, dystrybucji i wytwarzania ciepła, administrowania i zarządzania komunalną substancją mieszkaniową, wywozu nieczystości stałych i płynnych, utrzymaniem czystości itd.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Spółka dokonuje odpisu na ZFŚS i wydatkuje te środki zgodnie z regulaminem obowiązującym w Spółce. Środki wydatkowane są między innymi na zakup towarów, które następnie wydawane są pracownikom m.in. z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Dziecka, na zakupu usług obcych związanych z organizacją spotkań sportowo-rekreacyjnych, wycieczek, zakupu usług wynajmu sali gimnastycznej, biletów na basen itp. Świadczone usługi finansowane z ZFŚS są wydawane w całości jako usługi nieodpłatne bądź częściowo odpłatne. Z tytułu dokonywanych zakupów towarów i usług Spółka nie odlicza podatku naliczonego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka co roku organizuje imprezę zakładową (zabawa taneczna bądź piknik). W uroczystości uczestniczą oprócz pracowników Spółki, zaproszeni goście jak przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, główni kontrahenci, przedstawiciele instytucji finansowych itp. W czasie imprezy zasłużeni pracownicy Spółki są odznaczani, kierowane są od Zarządu Spółki dla pracowników podziękowania za pracę i osiągane wyniki, przedstawiana jest strategia działania na najbliższy okres. Uczestnicy otrzymują nieodpłatnie upominki - prezenty o małej wartości spełniające warunek o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT. Za udział w imprezie pracownicy Spółki jak i zaproszeni goście nie ponoszą żadnej odpłatności.

Koszty związane ze zorganizowaniem takiej imprezy wydatkowane są ze środków obrotowych Spółki, udokumentowane są fakturami VAT. Podatek naliczony wykazany na fakturach odliczany jest przez Spółkę od podatku należnego. Wydatki związane z organizacją i obsługą takiej imprezy Spółka traktuje jako koszty związane z prowadzoną działalnością i stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydane towary, jak również sfinansowane w części bądź w całości z ZFŚS usługi świadczone na rzecz własnych pracowników, powinny być rozpatrywane jako nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT należnym.

2.

Czy organizacja imprezy związanej z obchodami święta branżowego powinna być rozpatrywana jako nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT należnym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Nabywane przez pracodawcę i finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych towary i usługi w ocenie Zainteresowanego są świadczone na cele osobiste osób uprawnionych do korzystania z tego Funduszu i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 1 (w przypadku częściowej odpłatności pracownika) i art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy (w sytuacji świadczeń nieodpłatnych), co pozwala uznać powyższe świadczenie za podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 przedmiotowej ustawy.

Ad.2

Spółka stoi na stanowisku, że świadczenia jakie otrzymują osoby uczestniczące w uroczystościach z okazji święta branżowego nie mają na celu zaspokajania ich osobistych celów. Istotą organizowanych imprez w ramach organizowanych świąt branżowych jest integracja załogi zmierzająca do poprawy wydajności i jakości pracy i wzmacnianie pozytywnych więzi łączących pracodawcę z pracownikami. Imprezy zakładowe organizowane są z inicjatywy Spółki w związku z działalnością przedsiębiorstwa. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki w opisanej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług na cele nie związane z działalnością przedsiębiorstwa. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług, o którym jest mowa w art. 8 ust. 1 i art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia sfinansowanego w części lub w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz za prawidłowe w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w części dotyczącej organizowanej imprezy związanej z obchodami święta branżowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto, przez dostawę towarów rozumie się również - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług, uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nakładają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o ZFŚS.

Przedmiotem działania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o ZFŚS jest finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS, przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

W myśl pkt 5 powołanego przepisu, osobami uprawnionymi do korzystania z Funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Z powołanych przepisów wynika, iż zakładowa działalność socjalna dotyczy określonych rodzajów świadczeń pracodawcy na rzecz osób uprawnionych i tylko te świadczenia mogą być finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto, Fundusz jest tworzony na rzecz ww. osób i prawo do korzystania ze świadczeń finansowanych z Funduszu jest ich kolektywnym prawem.

Stosownie natomiast do art. 10 i art. 12 ustawy o ZFŚS, środkami Funduszu administruje pracodawca i gromadzi je na odrębnym rachunku bankowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem komunalnym świadczącym usługi w zakresie dostarczania wody, odbioru i oczyszczania ścieków, obrotu, dystrybucji i wytwarzania ciepła, administrowania i zarządzania komunalną substancją mieszkaniową, wywozu nieczystości stałych i płynnych, utrzymaniem czystości itd. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Spółka dokonuje odpisu na ZFŚS i wydatkuje te środki zgodnie z regulaminem obowiązującym w Spółce. Środki wydatkowane są między innymi na zakup towarów, które następnie wydawane są pracownikom m.in. z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Dziecka, na zakupu usług obcych związanych z organizacją spotkań sportowo-rekreacyjnych, wycieczek, zakupu usług wynajmu sali gimnastycznej, biletów na basen itp. Świadczone usługi finansowane z ZFŚS są wydawane w całości jako usługi nieodpłatne bądź częściowo odpłatne. Z tytułu dokonywanych zakupów towarów i usług Spółka nie odlicza podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa w przypadku, gdy czynność zakupu od osoby trzeciej świadczenia w części finansowanego z ZFŚS, takich jak np. zakup towarów, które następnie wydawane są pracownikom m.in. z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Dziecka, na zakupu usług obcych związanych z organizacją spotkań sportowo-rekreacyjnych, wycieczek, zakupu usług wynajmu sali gimnastycznej, biletów na basen, jest działaniem o charakterze techniczno-administracyjnym, podejmowanym dodatkowo, całkowicie poza sferą prowadzonej przez pracodawcę działalności gospodarczej (poza sferą jego aktywności biznesowej), to czynność ta nie jest podejmowana przez pracodawcę w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji należy stwierdzić, że nie jest on podatnikiem tego podatku w tym zakresie. Powyższe odnieść należy zarówno do sytuacji, gdy ww. świadczenie jest w całości lub części finansowane ze środków ZFŚS, albowiem pracodawca występuje jedynie w roli administratora tych środków, nie zaś jego dysponenta, jak i do sytuacji, gdy świadczenie to współfinansuje beneficjent, tj. osoba uprawniona do korzystania z Funduszu, albowiem udziału i zaangażowania osoby uprawnionej we współfinansowaniu świadczenia nie można kwalifikować, jako świadczenia wzajemnego uzyskiwanego z Funduszu, co oznacza, że nie stanowi ono wynagrodzenia dla pracodawcy i nie ma tym samym cechy odpłatności, stanowiącej warunek i kryterium kwalifikowania świadczenia z Funduszu, jako czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że czynności podejmowane w ramach ZFŚS na rzecz osób uprawnionych finansowane w całości lub części przez Wnioskodawcę jako pracodawcę (administratora ZFŚS), nie mieszczą się w pojęciu odpłatnego świadczenia usług, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym zakresie uznano stanowisko Zainteresowanego za nieprawidłowe.

Przepisu art. 7 ust. 2 ustawy, nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

Interpretując przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

A zatem tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Jednocześnie z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, które służy celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), zatem nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

Należy zauważyć, iż pojęcie działalności gospodarczej zostało zawarte dla celów podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy i z powyższego wynika, iż działalność gospodarcza obejmuje elementy składające się na jej przedmiot, tj. zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, działalność rolników i osób wykonujących wolne zawody a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Spółka co roku organizuje imprezę zakładową (zabawa taneczna bądź piknik). W uroczystości uczestniczą oprócz pracowników Spółki, zaproszeni goście jak przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, główni kontrahenci, przedstawiciele instytucji finansowych itp. W czasie imprezy zasłużeni pracownicy Spółki są odznaczani, kierowane są od Zarządu Spółki dla pracowników podziękowania za pracę i osiągane wyniki, przedstawiana jest strategia działania na najbliższy okres. Uczestnicy otrzymują nieodpłatnie upominki - prezenty o małej wartości spełniające warunek o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT. Za udział w imprezie pracownicy Spółki jak i zaproszeni goście nie ponoszą żadnej odpłatności. Koszty związane ze zorganizowaniem takiej imprezy wydatkowane są ze środków obrotowych Spółki, udokumentowane są fakturami VAT. Podatek naliczony wykazany na fakturach odliczany jest przez spółkę od podatku należnego. Wydatki związane z organizacją i obsługą takiej imprezy Spółka traktuje jako koszty związane z prowadzoną działalnością i stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia.

Jak wskazała Spółka, istotą organizowanych imprez w ramach organizowanych świąt branżowych jest integracja załogi zmierzająca do poprawy wydajności i jakości pracy i wzmacnianie pozytywnych więzi łączących pracodawcę z pracownikami. Imprezy zakładowe organizowane są z inicjatywy Spółki w związku z działalnością przedsiębiorstwa.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji potrzeb osobistych, można jednak przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy. A zatem potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów innych ustaw regulujących prawa i obowiązku pracowników i pracodawców, postanowień zbiorowych układów pracy, postanowień porozumień zbiorowych, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy itp.

Należy jednocześnie zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 ustawy wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż organizowane przez Wnioskodawcę imprezy w ramach obchodów świąt branżowych mają na celu integrację załogi, co wpływa na poprawę wydajności i jakości pracy. Spółka wskazała, iż w czasie imprezy zasłużeni pracownicy Spółki są odznaczani, kierowane są od Zarządu Spółki dla pracowników podziękowania za pracę i osiągane wyniki, przedstawiana jest strategia działania na najbliższy okres. Uczestnicy otrzymują nieodpłatnie upominki - prezenty o małej wartości spełniające warunek o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT. Za udział w imprezie pracownicy Spółki jak i zaproszeni goście nie ponoszą żadnej odpłatności. Koszty związane ze zorganizowaniem takiej imprezy wydatkowane są ze środków obrotowych Spółki, udokumentowane są fakturami VAT.

Wskazać należy iż dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie, czy świadczenie to ma związek z działalnością gospodarczą podatnika.

Nabyte przez Spółkę towary i usługi wykorzystane do organizacji przedmiotowej imprezy, w sposób pośredni są związane z działalnością gospodarczą Spółki. Z uwagi na powyższe, w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ organizacja przedmiotowych imprez związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Natomiast nieodpłatne przekazanie towarów w postaci drobnych upominków nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym, iż - jak wskazał Zainteresowany - wypełniają definicję prezentów o małej wartości spełniających warunek o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż organizowanie przez Wnioskodawcę imprezy ma niewątpliwie związek z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Zatem impreza ta nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast przekazywanie nieodpłatnie towarów, które są prezentami o małej wartości spełniającymi warunek o którym mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym zakresie uznano stanowisko Zainteresowanego za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl