ILPP2/443-649/09-5/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-649/09-5/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "Modernizacja..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Priorytet V - Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Dział 5.1 - Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowania różnorodności gatunkowej, Konkurs 5.1.3 - Budowa lub modernizacja małej infrastruktury służące zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną niekontrolowaną presją turystów.

Celem projektu jest przywrócenie właściwego stanu obszaru chronionego wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez ich zabezpieczenie przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów. Ponieważ rezerwat leży w granicach miasta wstęp do niego jest bezpłatny i ogólnie dostępny, wobec czego jest popularnym obiektem turystyczno-spacerowym. Sytuacja ta powoduje wzmożoną presję turystyczną na ten obiekt przyrodniczy przyczyniając się do jego stopniowej degradacji. W związku z czym planuje się uporządkowanie terenu rezerwatu mające na celu umocnienie brzegu jednego z półwyspów, wytyczenie i utwardzenie ścieżki łączącej półwysep z groblą, nasadzenie rodzimych gatunków drzew i krzewów, zlikwidowanie kładki przez niszę źródliskową, ustawienie tablic zakazujących przejścia, dokonanie napraw i postawienie nowych lamp, ławek i koszy, umocnienie nawierzchni grobli spacerowej, wykonanie podjazdów rowerowych oraz wyznaczenie w rezerwacie ścieżki dydaktycznej poprzez ustawienie tablic informacyjnych o żyjących w nim gatunkach roślin i zwierząt w taki sposób by zablokować możliwości poruszania się tzw. dzikimi ścieżkami. Wymienione prace są niezbędne do przeprowadzenia ze względu na ogromne potrzeby ochronne obszaru rezerwatu, przyczynią się do znacznego ograniczenia negatywnych skutków nadmiernej i niekontrolowanej presji turystów.

Ponadto, w ramach projektu zostanie kompleksowo zmodernizowany szalet. W rejonie rezerwatu przewidziano całkowitą wymianę instalacji sanitarnej z budową nowego szamba.

W części projektu dotyczącej działań ochronnych na terenie rezerwatu Niebieskie Źródła (zabezpieczeniu terenu przed nadmierną presją turystów, stworzeniu ścieżki dydaktycznej, ustawieniu nowych koszy, ławek i lamp) Gmina nie ma możliwości odzyskania w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii kosztów kwalifikowanych.

W złożonym w dniu 21 maja 2009 r. wniosku Zainteresowany poinformował, że w zakresie zadania "Modernizacja szaletu przy parkingu" projekt będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tj.: po zmodernizowaniu szalet zostanie przekazany w dzierżawę innemu podmiotowi. Przekazanie będzie miało formę oddania w odpłatne użytkowanie (np. odpłatna usługa najmu, dzierżawy lub inna o podobnym charakterze). W związku z powyższym podatek VAT naliczony w kwocie 36.065,70 zł będzie podlegał odliczeniu i będzie kosztem niekwalifikowanym.

W uzupełnieniu do wniosku, Gmina poinformowała, że inwestycja opisana w przedmiotowym wniosku pn. "Modernizacja..." polegająca na przywróceniu właściwego stanu obszaru chronionego wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez zabezpieczenie terenu rezerwatu przed nadmierną presją turystów i budowę szaletu znajdującego się przy rezerwacie, jest inwestycją należącą do zadań własnych gminy w zakresie: ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto, Wnioskodawca poinformował, że opisana we wniosku sytuacja obecnie uległa zmianie. Poprzednio zmodernizowany szalet miejski miał być przekazany w dzierżawę innemu podmiotowi gospodarczemu. Na obecną chwilę wiadomo już, że szalet zostanie przekazany nieodpłatnie samorządowej instytucji kultury, organizatorem której jest Gmina. Instytucja ta będzie odpłatnie udostępniała turystom korzystanie z tego obiektu. Pobierana odpłatność stwarzać będzie jej przychód, który przeznaczony będzie na sfinansowanie kosztów utrzymania obiektu. Realizacja projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Nieodpłatne przekazanie inwestycji odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań własnych gminy).

W związku z faktem, iż opisana we wniosku sytuacja uległa zmianie, Wnioskodawca przeformułował zadane pytanie oraz własne stanowisko w sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku VAT w ramach realizacji całego projektu pn. "Modernizacja...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja...", przy realizacji przedmiotowej inwestycji, współfinansowanej z UE, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT do całości projektu. Zatem podatek ten będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "Modernizacja..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, polegającego na przywróceniu właściwego stanu obszaru chronionego wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez zabezpieczenie terenu rezerwatu przed nadmierną presją turystów. Inwestycja ta jest inwestycją należąca do zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Ponadto, w ramach tego projektu zostanie kompleksowo zmodernizowany szalet, który zostanie przekazany nieodpłatnie samorządowej instytucji kultury, organizatorem której jest Gmina. Instytucja ta będzie odpłatnie udostępniała turystom korzystanie z tego obiektu. Realizacja projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Nieodpłatne przekazanie inwestycji odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań własnych gminy).

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w użytkowanie samorządowej instytucji kultury majątku zmodernizowanego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług). Także pozostałe zadania wykonywane w ramach realizacji tego projektu (polegające na przywróceniu właściwego stanu obszaru chronionego wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków oraz różnorodności biologicznej poprzez zabezpieczenie terenu rezerwatu przed nadmierną presją turystów) należące do zadań własnych gminy - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - zwolnione są od podatku na podstawie cyt. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją całego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Modernizacja...".

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl