ILPP2/443-645/08-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-645/08-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani..., przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni pracuje w Irlandii i posiada w Polsce nieruchomości, które wynajmuje. Jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, uiszczanego wg stawki 8,5% przychodów, do kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro. Przedmiotowe nieruchomości o charakterze mieszkalnym wynajmowane są na cele mieszkaniowe. Każdorazowo sporządzana jest umowa najmu z numerem konta Zainteresowanej i nazwą banku. Pierwszy czynsz i depozyt jest brany z góry podczas podpisywania umowy z potwierdzeniem pobrania zawartym w powyższym dokumencie. Zaraz po tym kwota zostaje wpłacona na konto z odpowiednim opisem. Każda następna opłata jest dokonywana na podstawie przelewu bankowego, bezpośrednio na konto Wnioskodawczyni.

Takie rozwiązanie, zdaniem Zainteresowanej jest bezpieczne w stosunku do urzędu skarbowego, gdyż tylko w ten sposób można stwierdzić, ile rzeczywiście najemca płaci Zainteresowanej za wynajem. Forma ta jest nie tylko przejrzysta dla urzędu skarbowego, ale również dla najemcy i Wnioskodawczyni. Dzięki temu Zainteresowana wie, kiedy i czy w ogóle, najemca opłaca wcześniej ustalony najem. Podatek ryczałtowy przelewany jest przez konto w załączeniu formularza PPE. Wnioskodawczyni powyższą czynność wykonuje około 10 dnia każdego następnego miesiąca, tylko w grudniu robi dwie opłaty za listopad i grudzień. Zainteresowana stara się, aby jej przychody były dobrze ewidencjonowane, ponieważ ułatwia to dokładne obliczenia podatkowe oraz kontrolę nad najemcą z zagranicy, jak również jest czytelne dla urzędu skarbowego w razie kontroli.

Po ogłoszeniu nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących u Wnioskodawczyni pojawiły się wątpliwości, czy od dnia 1 listopada 2008 r. będzie musiała posiadać kasę ewidencyjną. Jej zdaniem przepisy w tej kwestii nie są przejrzyste. W opinii Zainteresowanej, poz. 38 załącznika do tego rozporządzenia dokładnie przytacza sytuację ewidencji bankowej, ale ppkt 2, jest dla niej nieczytelny. Niezrozumiała jest również poz. 15 i ppkt 5 przedmiotowego załącznika.

Jeżeli Wnioskodawczyni zastosuje się do obowiązku posiadania kasy ewidencyjnej, będzie musiała obsługiwać ją za granicą, co ze względów technicznych urządzenia nie jest możliwe. Zainteresowana nie widzi możliwości udostępnienia osobie trzeciej swoich danych do obsługi konta internetowego, bo jak rozumie druga opcja musiałaby być właśnie taka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy fakt przekroczenia w roku podatkowym 50.000 zł ma wpływ na punkt 38 załącznika nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, o ile ten podpunkt zwalnia Zainteresowaną z potrzeby posiadania od 1 listopada 2008 r. kasy rejestrującej.

2.

Czy na podstawie dostarczonych informacji Wnioskodawczyni może nie posiadać kasy rejestrującej przychody z dniem 1 listopada 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, sposób w jaki prowadzi ewidencję jest przejrzysty i bezproblemowy, uczciwy w stosunku do najemcy i łatwy do sprawdzenia przez urząd skarbowy, jak również ułatwia rozliczanie i kontrole. Używanie nowych rozwiązań internetowych takich jak dostęp do konta, jak również opłacanie podatków w sieci zmniejsza nakład pracy.

Zainteresowana nie widzi logicznej przyczyny prowadzenia podwójnej ewidencji przychodów, tym bardziej, że niektóre grupy zawodowe jak prawnicy czy lekarze osiągający niejednokrotnie bardzo wysoki dochód, nie muszą posiadać w ogóle ewidencji. Posiadanie przez Wnioskodawczynię kasy rejestrującej przychody, nie zmieni wysokości jej podatków, gdyż wszystkie zyski z najmu ma opodatkowane. Kupno kasy narazi Zainteresowaną tylko na niepotrzebne koszty finansowe, jak również na problemy związane z użyciem urządzenia.

O ile łatwiej byłoby zlecić osobom mającym dochody z najmu na cele mieszkaniowe prowadzenie transakcji przez banki lub pocztę. Wnioskodawczyni twierdzi, iż nakaz posiadania kasy fiskalnej dla osób wynajmujących jedno mieszkanie może spowodować przejście niektórych uczciwych podatników do szarej strefy, co zdecydowanie nie jest dobre dla ekonomii naszego kraju.

Według Zainteresowanej proste i przejrzyste rozwiązania są najlepsze, zarówno dla podatnika jak i dla urzędu skarbowego. Ponadto Wnioskodawczyni zwraca uwagę, na fakt, że jest uczciwym podatnikiem i rozwiązania jakie stosuje w ewidencji swoich dochodów są najlepsze ze wszystkich możliwych i nie ma potrzeby posiadania dodatkowo kasy rejestrującej dochody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczynię w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Artykuł 113 ust. 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast na mocy art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Stosownie zaś do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania (...).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest świadczenie usług polegających na wynajmowaniu nieruchomości. Nieruchomości te mają charakter mieszkalny i wynajmowane są na cele mieszkaniowe. Każdorazowo sporządzana jest umowa najmu z numerem konta Zainteresowanej i nazwą banku. Pierwszy czynsz i depozyt jest pobierany z góry podczas podpisywania umowy z potwierdzeniem pobrania zawartym w powyższym dokumencie. Zaraz po tym kwota zostaje wpłacona na konto z odpowiednim opisem. Każda następna opłata jest dokonywana na podstawie przelewu bankowego, bezpośrednio na konto Wnioskodawczyni.

W przedmiotowej sprawie należy rozgraniczyć przepisy ustawy odnoszące się do zastosowania zwolnienia podmiotowego w podatku VAT oraz przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem, przekroczenie przez Wnioskodawczynię kwoty 50.000 zł, w świetle art. 113 ust. 1 ustawy, spowoduje utratę zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Natomiast przekroczenie wskazanej kwoty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych (40.000 zł) spowoduje, w świetle § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, utratę zwolnienia podmiotowego w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednakże Zainteresowana nawet w przypadku utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, będzie mogła korzystać do dnia 31 grudnia 2008 r. ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 pkt 1 w związku z poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jeśli spełnia warunki określone w tym uregulowaniu. Tym samym Wnioskodawczyni od dnia 1 listopada 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. nie będzie miała obowiązku posiadania i używania kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie stanu faktycznego w podatku od towarów i usług odnośnie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości została wydana odrębna interpretacja z dnia 14 października 2008 r. Nr ILPP2/443-645/08-2/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl