ILPP2/443-645/08-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-645/08-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani..., przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni pracuje w Irlandii i posiada w Polsce nieruchomości, które wynajmuje. Jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, uiszczanego wg stawki 8,5% przychodów, do kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro. Przedmiotowe nieruchomości o charakterze mieszkalnym wynajmowane są na cele mieszkaniowe. Każdorazowo sporządzana jest umowa najmu z numerem konta Zainteresowanej i nazwą banku. Pierwszy czynsz i depozyt jest brany z góry podczas podpisywania umowy z potwierdzeniem pobrania zawartym w powyższym dokumencie. Zaraz po tym kwota zostaje wpłacona na konto z odpowiednim opisem. Każda następna opłata jest dokonywana na podstawie przelewu bankowego, bezpośrednio na konto Wnioskodawczyni.

Takie rozwiązanie, zdaniem Zainteresowanej jest bezpieczne w stosunku do urzędu skarbowego, gdyż tylko w ten sposób można stwierdzić, ile rzeczywiście najemca płaci Zainteresowanej za wynajem. Forma ta jest nie tylko przejrzysta dla urzędu skarbowego, ale również dla najemcy i Wnioskodawczyni. Dzięki temu Zainteresowana wie, kiedy i czy w ogóle, najemca opłaca wcześniej ustalony najem. Podatek ryczałtowy przelewany jest przez konto w załączeniu formularza PPE. Wnioskodawczyni powyższą czynność wykonuje około 10 dnia każdego następnego miesiąca, tylko w grudniu robi dwie opłaty za listopad i grudzień. Zainteresowana stara się, aby jej przychody były dobrze ewidencjonowane, ponieważ ułatwia to dokładne obliczenia podatkowe oraz kontrolę nad najemcą z zagranicy, jak również jest czytelne dla urzędu skarbowego w razie kontroli.

Po ogłoszeniu nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących u Wnioskodawczyni pojawiły się wątpliwości, czy od dnia 1 listopada 2008 r. będzie musiała posiadać kasę ewidencyjną. Jej zdaniem przepisy w tej kwestii nie są przejrzyste. W opinii Zainteresowanej, poz. 38 załącznika do tego rozporządzenia dokładnie przytacza sytuację ewidencji bankowej, ale ppkt 2, jest dla niej nieczytelny. Niezrozumiała jest również poz. 15 i ppkt 5 przedmiotowego załącznika.

Jeżeli Wnioskodawczyni zastosuje się do obowiązku posiadania kasy ewidencyjnej, będzie musiała obsługiwać ją za granicą, co ze względów technicznych urządzenia nie jest możliwe. Zainteresowana nie widzi możliwości udostępnienia osobie trzeciej swoich danych do obsługi konta internetowego, bo jak rozumie druga opcja musiałaby być właśnie taka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w punkcie 38, podpunkt 2, w załączniku do nowego rozporządzenia Ministra Finansów, mowa jest o ewidencjonowaniu usług przed dniem 1 lipca 2008 r. w rozumieniu kas rejestrujących czy też ewidencjonowaniu bankowym.

2.

Czy w punkcie 15, podpunkt 5, w załączniku do nowego rozporządzenia Ministra Finansów, mowa jest o wynajmującym nieruchomości z wykluczeniem wynajmu lokali mieszkaniowych wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sposób w jaki prowadzi ewidencję jest przejrzysty i bezproblemowy, uczciwy w stosunku do najemcy i łatwy do sprawdzenia przez urząd skarbowy, jak również ułatwia rozliczanie i kontrole. Używanie nowych rozwiązań internetowych takich jak dostęp do konta, jak również opłacanie podatków w sieci zmniejsza nakład pracy.

Zainteresowana nie widzi logicznej przyczyny prowadzenia podwójnej ewidencji przychodów, tym bardziej, że niektóre grupy zawodowe jak prawnicy czy lekarze osiągający niejednokrotnie bardzo wysoki dochód, nie muszą posiadać w ogóle ewidencji. Posiadanie przez Wnioskodawczynię kasy rejestrującej przychody, nie zmieni wysokości jej podatków, gdyż wszystkie zyski z najmu ma opodatkowane. Kupno kasy narazi Zainteresowaną tylko na niepotrzebne koszty finansowe, jak również na problemy związane z użyciem urządzenia.

O ile łatwiej byłoby zlecić osobom mającym dochody z najmu na cele mieszkaniowe prowadzenie transakcji przez banki lub pocztę. Wnioskodawczyni twierdzi, iż nakaz posiadania kasy fiskalnej dla osób wynajmujących jedno mieszkanie może spowodować przejście niektórych uczciwych podatników do szarej strefy, co zdecydowanie nie jest dobre dla ekonomii naszego kraju.

Według Zainteresowanej proste i przejrzyste rozwiązania są najlepsze, zarówno dla podatnika jak i dla urzędu skarbowego. Ponadto Wnioskodawczyni zwraca uwagę, na fakt, że jest uczciwym podatnikiem i rozwiązania jakie stosuje w ewidencji swoich dochodów są najlepsze ze wszystkich możliwych i nie ma potrzeby posiadania dodatkowo kasy rejestrującej dochody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.2 usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przepis ten dotyczy zarówno zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym jak i niemieszkalnym.

Na mocy § 20 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz. 732), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 8, 9, 11-17, 19-22 i 24.

Zatem, Zainteresowana mogłaby korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r., pod warunkiem, że już od dnia 1 lipca 2008 r., tj. od momentu wejścia w życie rozporządzenia przy każdorazowym świadczeniu usług najmu nieruchomości wystawiałaby faktury (rachunki).

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż poz. 15 załącznika do rozporządzenia nie zawiera żadnych podpunktów ani odesłań do objaśnień.

Z kolei w pozycji 38 załącznika do cyt. rozporządzenia wskazano świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2) - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. Przy czym 2) oznacza, że uregulowanie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r. na kasie rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest świadczenie usług polegających na wynajmowaniu nieruchomości. Nieruchomości te mają charakter mieszkalny i wynajmowane są na cele mieszkaniowe. Każdorazowo sporządzana jest umowa najmu z numerem konta Zainteresowanej i nazwą banku. Pierwszy czynsz i depozyt jest pobierany z góry podczas podpisywania umowy, z potwierdzeniem pobrania zawartym w powyższym dokumencie. Zaraz po tym kwota zostaje wpłacona na konto z odpowiednim opisem. Każda następna opłata jest dokonywana na podstawie przelewu bankowego, bezpośrednio na konto Wnioskodawczyni.

Wobec powyższego, jeżeli Zainteresowana spełnia warunki określone w poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008 r. Nie będzie jej również dotyczyło zastrzeżenie zawarte do tej pozycji, ponieważ z informacji przedstawionych przez nią wynika, iż nie posiadała wcześniej kasy rejestrującej oraz nie prowadziła ewidencji za pomocą kasy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług odnośnie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usług wynajmu nieruchomości została wydana odrębna interpretacja z dnia 14 października 2008 r. Nr ILPP2/443-645/08-3/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl