ILPP2/443-643/11-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-643/11-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 30 marca 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 4 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Zainteresowany, Fundacja) posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) i w oparciu o własny statut. Fundacja jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Należy do grupy macierzystej "A" w Niemczech i innych "A" w 23 krajach na świecie.

Wszystkie jednostki organizacyjne "A" działające zarówno w Polsce, jak innych krajach mają ścisłe powiązania tematyczne i programowe (nie finansowe) z "A" w Niemczech - jako głównego organizatora odpowiedzialnego między innymi za utrzymanie na równym poziomie przyjętych standardów szkoleniowych, egzaminacyjnych, praktyk zawodowych i inne. Przykładem tego jest zasada centralizacji wystawiania świadectw.

Celem Zainteresowanego jest:

1.

Promocja doświadczeń naukowo-technicznych, produkcyjno-gospodarczych oraz organizacyjnych dla podwyższenia efektywności, produktywności i humanizacji pracy.

2.

Doskonalenie kwalifikacji zawodowych pracowników.

3.

Rozpowszechnianie doświadczeń organizacji "A" w zakresie zwiększenia produktywności, efektywności oraz humanizacji pracy.

4.

Organizowanie i wspieranie edukacji pracodawców oraz pracobiorców i młodzieży w zakresie organizacji pracy oraz zarządzania.

5.

Aktywizacja osób pozostających bez pracy, a w szczególności absolwentów szkół wyższych i średnich o profilu zawodowym.

6.

Promocja zawodowa, działalność wspierająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój działalności gospodarczej małych i średnich przedsiębiorców.

7.

Promocja przedsiębiorczości.

8.

Działalność wspomagająca szkoleniowo i informacyjnie inne organizacje, których cel działania jest zbieżny z celem Fundacji.

Wnioskodawca posiada zgodę na używanie w swej nazwie słowa "A" udzielonej przez Niemieckie Towarzystwo. Zgoda udzielona została zgodnie z zasadami obowiązującymi w Towarzystwie Niemieckim i może być cofnięta w wypadku naruszenia przez Fundację jej zasad statutowych. Realizacja zadań statutowych Zainteresowanego polega na koordynacji działań pomiędzy "Ab" a polskimi stowarzyszeniami "A" i polskimi wyższymi uczelniami, co w szczególności oznacza:

1.

Sprowadzanie od "A" Niemieckiej materiałów szkoleniowych, które są tłumaczone przez Wnioskodawcę na język polski i dalej wykorzystywane podczas szkoleń "A" organizowanych przez polskie Stowarzyszenia lub współpracujące z Zainteresowanym polskie uczelnie wyższe.

2.

Sprowadzanie od "A" Niemieckiej spersonalizowanych świadectw kwalifikacyjnych dla uczestników kursów przeprowadzanych przez polskie Stowarzyszenia i polskie uczelnie wyższe. Świadectwa są wystawiane przez "A" Niemiecką a Fundacja dodaje tylko ich tłumaczenie.

3.

Za korzystanie z Know-How "A" Niemieckiej Wnioskodawca płaci opłaty licencyjne zgodnie z umową kooperacyjną zawartą pomiędzy nim a "Ab".

4.

Udział przedstawicieli "Ab" w egzaminach i szkoleniach "A" przeprowadzanych w Polsce. Przetłumaczone na język polski materiały szkoleniowe przekazywane są odpłatnie Stowarzyszeniom, które przeprowadzają szkolenia zgodnie z Know-How "A".

Kosztami wystawienia niemieckich świadectw kwalifikacyjnych obciążane są polskie Stowarzyszenia i polskie uczelnie wyższe, które przeprowadzają ww. szkolenia. Polskie stowarzyszenia obciążane są przez Wnioskodawcę ponadto kosztami opłat licencyjnych. (Opłaty licencyjne służą pokryciu kosztów utrzymania Fundacji).

Do wszystkich powyższych działań zarówno nabyć, jak i dostaw Zainteresowany stosuje stawkę zwolnioną podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29.

Fundacja nabywa od Stowarzyszenia z siedzibą w Niemczech materiały szkoleniowe, moduły szkoleniowe, licencje, dyplomy (przesyłane w formie elektronicznej), które dalej odsprzedaje Stowarzyszeniu zarejestrowanemu w Polsce. Zainteresowany wystawia na rzecz Stowarzyszenia faktury VAT ze stawką zwolnioną, gdyż posiada od Stowarzyszenia informację, że zakup ten finansowany jest przez Stowarzyszenie ze środków pochodzących z dotacji unijnych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca o podatku od towarów i usług zwalnia się w pkt 29 podpunkt c - finansowane w całości ze środków publicznych, natomiast w rozporządzeniu MF zwalnia się finansowane przynajmniej w 70%. Dodatkowo Stowarzyszenie zarejestrowane w Polsce uzyskało akredytację na część szkoleń, na które również Wnioskodawca sprzedaje materiały szkoleniowe, moduły szkoleniowe, licencje, dyplomy. Fundacja sprzedając moduły szkoleniowe, materiały szkoleniowe, dyplomy, licencje stosuje stawkę zwolnioną.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że dostarcza na rzecz Stowarzyszenia materiały szkoleniowe, jak również świadczy usługi sprzedaży licencji na materiały i certyfikaty (know-how), organizacji spotkań otwartych, konferencji, przeprowadzenia egzaminów na zakończenie szkoleń, ewaluacja szkoleń (jednak za te wszystkie usługi Stowarzyszenie płaci Fundacji ze środków unijnych, bądź dotyczy to szkoleń akredytowanych).

Przekazywane licencje dotyczą know-how.

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz Stowarzyszenia usług szkoleniowych i nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów oświaty, jak również nie są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca może wystawiać na rzecz Stowarzyszenia z siedzibą w Polsce faktury VAT wg stawki zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29. Faktury zwolnione dotyczą sprzedawanych przez Zainteresowanego na rzecz Stowarzyszenia materiałów szkoleniowych, modułów szkoleniowych, licencji, dyplomów; finansowanych przez Stowarzyszenie ze środków unijnych bądź w ramach akredytacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi na rzecz Stowarzyszenia w części opłacanej przez Stowarzyszenie ze środków publicznych, bądź dotyczące szkoleń akredytowanych w świetle nowych uregulowań ustawy o VAT obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie dwóch przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

b.

finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W ocenie Wnioskodawcy, faktury wystawiane na Stowarzyszenie przez Fundację z tyt. licencji, materiałów szkoleniowych, modułów szkoleniowych itp. są niezbędnym elementem do realizacji przez Stowarzyszenie usług szkoleniowych akredytowanych i finansowanych ze środków publicznych. W związku z powyższym Zainteresowany uważa iż może zastosować stawkę zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca należy do grupy macierzystej "A" w Niemczech i innych "A" w 23 krajach na świecie.

Wszystkie jednostki organizacyjne "A" działające zarówno w Polsce, jak innych krajach mają ścisłe powiązania tematyczne i programowe (nie finansowe) z "A" w Niemczech - jako głównego organizatora odpowiedzialnego między innymi za utrzymanie na równym poziomie przyjętych standardów szkoleniowych, egzaminacyjnych, praktyk zawodowych i inne. Przykładem tego jest zasada centralizacji wystawiania świadectw.

Realizacja zadań statutowych Zainteresowanego polega na koordynacji działań pomiędzy "Ab" a polskimi stowarzyszeniami "A" i polskimi wyższymi uczelniami, co w szczególności oznacza:

1.

Sprowadzanie od "A" Niemieckiej materiałów szkoleniowych, które są tłumaczone przez Wnioskodawcę na język polski i dalej wykorzystywane podczas szkoleń "A" organizowanych przez polskie Stowarzyszenia lub współpracujące z Zainteresowanym polskie uczelnie wyższe.

2.

Sprowadzanie od "A" Niemieckiej spersonalizowanych świadectw kwalifikacyjnych dla uczestników kursów przeprowadzanych przez polskie Stowarzyszenia i polskie uczelnie wyższe. Świadectwa są wystawiane przez "A" Niemiecką a Fundacja dodaje tylko ich tłumaczenie.

3.

Za korzystanie z Know-How "A" Niemieckiej Wnioskodawca płaci opłaty licencyjne zgodnie z umową kooperacyjną zawartą pomiędzy nim a "Ab".

4.

Udział przedstawicieli "Ab" w egzaminach i szkoleniach "A" przeprowadzanych w Polsce. Przetłumaczone na język polski materiały szkoleniowe przekazywane są odpłatnie Stowarzyszeniom, które przeprowadzają szkolenia zgodnie z Know-How "A".

Fundacja nabywa od Stowarzyszenia z siedzibą w Niemczech materiały szkoleniowe, moduły szkoleniowe, licencje, dyplomy (przesyłane w formie elektronicznej), które dalej odsprzedaje Stowarzyszeniu zarejestrowanemu w Polsce. Zainteresowany wystawia na rzecz Stowarzyszenia faktury VAT ze stawką zwolnioną, gdyż posiada od Stowarzyszenia informację, że zakup ten finansowany jest przez Stowarzyszenie ze środków pochodzących z dotacji unijnych. Dodatkowo Stowarzyszenie zarejestrowane w Polsce uzyskało akredytację na część szkoleń, na które również Wnioskodawca sprzedaje materiały szkoleniowe, moduły szkoleniowe, licencje, dyplomy. Wnioskodawca nie świadczy na rzecz Stowarzyszenia usług szkoleniowych i nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów oświaty, jak również nie są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wynika z powyższego to nie Fundacja lecz Stowarzyszenie świadczy usługi szkoleniowe, na które w części uzyskało akredytację, a w części dofinansowanie ze środków publicznych. Natomiast Wnioskodawca odsprzedaje tylko Stowarzyszeniu, które świadczy usługi szkoleniowe wcześniej zakupione materiały szkoleniowe, jak również świadczy usługi sprzedaży licencji na materiały i certyfikaty (know-how), organizacji spotkań otwartych, konferencji, przeprowadzenia egzaminów na zakończenie szkoleń, ewaluacji szkoleń.

Zatem są to niewątpliwie towary i usługi ściśle związane z usługą podstawową świadczoną przez Stowarzyszenie.

Wątpliwości budzi fakt, czy sprzedaż materiałów szkoleniowych, jak również świadczenie usług sprzedaży licencji na materiały i certyfikaty (know-how), organizacji spotkań otwartych, konferencji, przeprowadzenia egzaminów na zakończenie szkoleń, ewaluacji szkoleń może korzystać ze zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast przepis ten od dnia 1 kwietnia 2011 r. brzmi: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto przepisem art. 43 ust. 17a ustawy, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 106 ust. 1 ustawy obowiązuje w następującym brzmieniu: podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4, i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podmiotem świadczącym usługę podstawową (szkoleniową) w przedmiotowej sprawie jest Stowarzyszenie, które swoim uczestnikom dodatkowo dostarcza materiały związane ze szkoleniem i wystawia certyfikaty (do których wcześniej nabywa prawo od Wnioskodawcy). Zatem to Stowarzyszenie, o ile spełnia dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 26 lub 29 może przy dostawie towarów i świadczeniu usług związanych ściśle z usługą szkoleniową zastosować zwolnienie od podatku VAT.

Natomiast, w świetle ww. przepisu art. 43 ust. 17a ustawy, Zainteresowany nie jest podmiotem świadczącym usługę podstawową (szkoleniową) tylko sprzedającym odrębnie towary i usługi, które będą wykorzystywane przy świadczeniu tej usługi, ale przez inny podmiot.

Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie może wystawiać na rzecz Stowarzyszenia "A" z siedzibą w Polsce faktur VAT ze zwolnieniem od podatku VAT, gdyż nie świadczy on usług szkoleniowych objętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jak również nie spełnia warunku art. 43 ust. 17a ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl