ILPP2/443-635/11-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-635/11-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczona odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Zainteresowanego polega na organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno-biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez:

a.

organizację kursów, kursów zawodowych seminariów i praktyk zawodowych,

b.

zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,

c.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno-wychowawczych,

d.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO, gdzie edukacja dorosłych to: "cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależnie od treści, poziomu i metod, kontynuujących lub uzupełniających kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju".

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie organizować między innymi poniżej wymienione kursy, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania:

1.

Telemarketing - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie rozmowy telefonicznej, umiejętne przedstawianie się i kulturalne zakończenie i podziękowanie za rozmowę, budowanie wizerunku firmy poprzez prawidłowy savoir-vivre.

2.

Sprzedaż i obsługa klienta, przedstawiciel handlowy - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.

3.

Księgowość i kadry - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

4.

Szkolenia komputerowe - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, kulturalne zachowanie się w środowisku internetowym.

5.

Pracownik biurowy - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.

6.

Szkolenia z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwania dotacji - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z pracownikami urzędów i innych instytucji.

7.

Szkolenia z zagadnień prawnych - m.in. elementy etyki prawnej, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami.

8.

Bukieciarz, florysta - m.in. elementy estetyki, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

9.

Kasjer - m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

10.

Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.

11.

Kelner, barman, kucharz - elementy estetyki, zasady prawidłowego ubioru, zasady higieny, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.

12.

Opiekun dziecięcy - m.in. umiejętne zachowanie się w stosunku do dzieci, zasady bezpieczeństwa w pracy z dziećmi.

13.

Magazynier, logistyk - m.in. zasady bhp, organizacja miejsca pracy zgodna z bhp, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru i bezpieczeństwa.

14.

Informator turystyczny - m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania z osobą/grupą, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem.

15.

Szkolenia z innego zakresu niewymienione wyżej - będą zawierały elementy wychowania wymienione wyżej lub inne odpowiednio dobrane dla grupy docelowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wedle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (opisane w stanie faktycznym) podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych zawierające elementy wychowania podlegać będą od 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z wyżej wymienionym art. zwalnia się od podatku "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania".

UZASADNIENIEm stanowiska jest spełnienie następujących kryteriów:

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, która jest w trakcie rejestracji przez Wnioskodawcę w jednostkach samorządu terytorialnego będzie wpisana na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) do prowadzonej przez starostę powiatu lub Prezydenta Miasta ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową.

Stąd też stosownie do art. 2 pkt 3a) ustawy o systemie oświaty "placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych" spełniać będą pierwsze kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT jako "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty".

Po uzyskaniu wpisu niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełnienia wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych. A więc zostaje spełnione drugie kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT "w zakresie kształcenia i wychowania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347.1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Zainteresowanego polega na organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno-biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez

a.

organizację kursów, kursów zawodowych seminariów i praktyk zawodowych,

b.

zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,

c.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno-wychowawczych,

d.

stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w "Rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych" UNESCO, gdzie edukacja dorosłych to: "cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależnie od treści, poziomu i metod, kontynuujących lub uzupełniających kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju".

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy uznać należy, iż posiadanie przez Wnioskodawcę statusu niepublicznej jednostki systemu oświaty, uprawniać będzie do zwolnienia od podatku wykonywanych przez niego usług szkoleniowych, jeżeli mieścić się będą w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczyć będą kształcenia i wychowania oraz prowadzone będą w ramach wpisu do ewidencji prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że w zakresie stanu faktycznego dotyczącego zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w dniu 1 lipca 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-635/11-3/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl