ILPP2/443-632/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-632/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nabycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nabycia przedsiębiorstwa. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z innym podmiotem (dalej: Zbywca) umowę, której przedmiotem będzie:

1.

Nabycie przez Zainteresowanego istotnej części zapasów magazynowych Zbywcy, na które składają się surowce, półprodukty oraz produkty gotowe.

2.

Nabycie przez Wnioskodawcę istotnej części środków trwałych oraz wyposażenia stanowiących własność Zbywcy.

3.

Wstąpienie przez Zainteresowanego w prawa i obowiązki z różnych umów zawartych przez Zbywcę, w tym także z dotychczasowymi dostawcami towarów i usług.

4.

Przejęcie przez Zainteresowanego pracowników Zbywcy na podstawie art. 23 (1) k.p.

Po zawarciu tej umowy, jest intencją Wnioskodawcy kontynuowanie dostaw na rzecz dotychczasowego odbiorcy towarów od Zbywcy:

1.

w oparciu o nową umowę dostawy zawartą z dotychczasowym odbiorcą towarów od Zbywcy,

2.

w tym samym budynku, w którym Zbywca wytwarzał produkty na rzecz dotychczasowego odbiorcy swoich towarów, na podstawie nowej umowy dzierżawy tego budynku zawartej z tym samym wydzierżawiającym,

3.

przy wykorzystaniu m.in. ww. składników majątkowych nabytych od Zbywcy,

4.

przy wykorzystaniu pracowników (siły roboczej) przejętych od Zbywcy na podstawie art. 23 (1) k.p.

Odnośnie maszyn stanowiących część parku technologicznego Zbywcy, które są używane przez niego na podstawie umów leasingu zawartych z towarzystwami leasingowymi, Wnioskodawca i Zbywca postanowili, iż:

* umowy te zostaną rozwiązane przez strony tych umów;

* Wnioskodawca nabędzie bezpośrednio od towarzystw leasingowych wszystkie maszyny będące przedmiotem umów leasingu ze Zbywcą;

* maszyny te pozostaną na miejscu, tj. w zakładzie produkcyjnym i będą stanowiły integralną część (dotychczasowego) parku technologicznego. W oparciu o ten park technologiczny (maszyny) Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą.

W uzupełnieniu (z dnia 15 czerwca 2008 r.) do wniosku złożonego w dniu 15 maja 2009 r. Zainteresowany oświadczył, iż zamierza on kontynuować działalność:

1.

na rzecz dotychczasowego odbiorcy towarów Zbywcy,

2.

wytwarzając towary w oparciu co najmniej o ten sam park technologiczny (maszyny, wyposażenie) nabyty od Zbywcy,

3.

przy wykorzystaniu pracowników Zbywcy,

4.

przy wykorzystaniu zapasów magazynowych nabytych od Zbywcy aż do chwili ich wyczerpania,

5.

w tym samym budynku, w którym dotychczas Zbywca wytwarzał produkty,

6.

kontynuując wykonywanie umów z dostawcami usług i towarów, które nabywał Zbywca,

7.

w oparciu o porozumienie pomiędzy ww. stronami, które obejmuje także zobowiązania i uprawnienia (o których mowa w art. 551 pkt 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny; Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) Wnioskodawcy do zawarcia z towarzystwami leasingowymi bezpośrednio umów o nabycie maszyn i linii technologicznych, dotychczas leasingowanych przez Zbywcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy czynność prawna, która ma być zawarta przez Wnioskodawcę ze Zbywcą jest nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w konsekwencji, czy należy przyjąć, że podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stawką w wysokości 22% należną od ceny każdego ze składników nabywanych tą umową.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że Zainteresowany zamierza kontynuować działalność:

1.

na rzecz dotychczasowego odbiorcy towarów Zbywcy,

2.

w oparciu co najmniej o ten sam park technologiczny (maszyny, wyposażenie) nabyty od Zbywcy,

3.

przy wykorzystaniu pracowników Zbywcy,

4.

przy wykorzystaniu zapasów magazynowych nabytych od Zbywcy aż do chwili ich wyczerpania,

5.

w tym samym budynku, w którym dotychczas Zbywca wytwarzał produkty,

6.

kontynuując wykonywanie umów z dostawcami usług i towarów, które nabywał Zbywca,

w ocenie Wnioskodawcy nabywana on zorganizowaną część przedsiębiorstwa Zbywcy.

Oznacza to, że tego typu czynność prawna podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości rynkowej tej zorganizowanej części na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu (z dnia 15 czerwca 2009 r.) do wniosku złożonego w dniu 15 maja 2009 r. Wnioskodawca po dokonaniu ponownej, wnikliwej analizy czynności prawnej, których stronami są Zainteresowany oraz Zbywca oraz mając na uwadze powyższe uważa, iż nabywa on przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego z pewnymi wyłączeniami (na mocy art. 55 2 Kodeksu cywilnego), które dotyczą niektórych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Wyłączenia te nie powodują jednak w jakikolwiek sposób niemożności realizowania zadań gospodarczych przez nabywane przez niego przedsiębiorstwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aport. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Ponadto art. 55 2 k.c. stanowi, iż czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem umowy ze zbywcą jest nabycie całego przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego), zatem czynność ta będzie spełniać definicję transakcji zbycia przedsiębiorstwa, co powoduje, że w sytuacji tej zastosowanie znajdzie przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeśli warunki wynikające z przepisu art. 55 1 i art. 55 2 Kodeksu cywilnego zostaną spełnione, to zamierzona czynność będzie nosiła znamiona zbycia przedsiębiorstwa, do której zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. Tym samym, pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (nie podlega opodatkowaniu) na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Wskazać należy, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którą minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy przedmiotowa transakcja stanowi zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa cywilnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl