ILPP2/443-628/10-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-628/10-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług, ich miejsca opodatkowania oraz dokumentacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług, ich miejsca opodatkowania oraz dokumentacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 8 lipca 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz wyjaśnienia dotyczące danych osobowych wskazanych we wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą między innymi na sprzedaży sprzętu komputerowego. Jednym z kluczowych producentów sprzętu komputerowego sprzedawanego przez niego jest koncern X (dalej X). Wyroby tej marki Spółka zakupuje od dystrybutora. Posiada ona status Partnera X, który został jej nadany po spełnieniu warunków co do poziomu kompetencji oraz innych warunków marketingowych.

Jako Partner X, uczestniczy ona w programach marketingowych, organizowanych przez spółkę XX (dalej XX), z siedzibą w Szwajcarii, które to działania mają przyczynić się do zwiększenia pozycji rynkowej produktów X w określonych segmentach produktów.

X przekazuje regulamin takich programów swoim partnerom w formie elektronicznej. Programem, którego dotyczy zapytanie jest program x, którego nazwę można przetłumaczyć jako "Zapłata za Wyniki". Edycje programów są kwartalne. Podstawowe zasady programu są wyznaczone w taki sposób, że po osiągnięciu założonego programem celu Partner ma prawo otrzymać wynagrodzenie. Po zakończeniu kwartału, na podstawie danych sprzedażowych następuje rozliczenie i Partner otrzymuje informację o wysokości przysługującego mu wynagrodzenia (premii).

Premia zależy od pewnych parametrów, lecz jej podstawą jest procent od wartości produktów X sprzedanych przez Partnera do użytkowników końcowych. Wartość tą określa się na podstawie wartości produktów zakupionych przez Partnera do dystrybutorów posiadających umowy dystrybutorskie dla produktów X. W zależności od stopnia, w jakim wyznaczony cel sprzedażowy został przez Partnera osiągnięty, premia może mu nie przysługiwać w ogóle, przysługiwać zgodnie z podanym procentem wartości zakupów lub być zwiększona poprzez stosowanie odpowiedniego mnożnika. Zasady wyliczania premii różnią się w szczegółach dla poszczególnych grup produktów X. Dla niektórych grup produktowych nie jest wyznaczany cel sprzedażowy. Wówczas wynagrodzenie w postaci premii jest ustalonym procentem od wartości produktów sprzedanych przez Partnera, wyliczone na podstawie produktów zakupionych przez Partnera od dystrybutorów.

Wynagrodzenie przysługuje partnerom co do zasady jedynie za sprzedaż produktów X do odbiorcy końcowego na określonym geograficznie rynku Unii Europejskiej. Sprzedaż do innych Partnerów, do Dystrybutorów, lub poza UE nie jest premiowana. Nie można zatem twierdzić, że premiowany jest sam zakup produktów przez Partnera.

Wynagrodzenie w ramach opisanego programu PFR jest wypłacane przez XX z siedzibą w Szwajcarii. Podmiot ten nie jest producentem ani dostawcą (dystrybutorem), od którego Partner nabywa produkty X, których sprzedaż jest premiowana wynagrodzeniem. XX jest przedsiębiorstwem prowadzącym w Szwajcarii działalność gospodarczą oraz jest w Szwajcarii podatnikiem podatku VAT (podatku o podobnym charakterze do Podatku od Towarów i Usług).

XX nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce. XX nie nabywa usług Partnerów dla innego niż siedziba w Szwajcarii, miejsca prowadzenia działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenie Spółki wynikające z opisanego programu marketingowego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług.

2.

Czy w przypadku uznania świadczenia Wnioskodawcy za świadczenie usług, miejscem ich opodatkowania jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę (Szwajcaria).

3.

Czy Zainteresowany powinien rozliczać się ze szwajcarskim przedsiębiorstwem wypłacającym wynagrodzenie za pomocą faktur VAT, w których ze względu na miejsce świadczenia nie będzie zawarty polski podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego świadczenie jest usługą.

W wydanej w dniu 30 grudnia 2004 r. ogólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Minister Finansów stwierdził, że w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o PTU, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartości tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Natomiast odmiennie należy potraktować sytuację, w której premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach, w opinii Ministra Finansów, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z rabatem, gdyż podmiot wypłacający wynagrodzenie nie jest dostawcą towarów i nie uczestniczy w łańcuchu dostaw. Ponadto, premiowana jest sprzedaż dokonana przez Spółkę w zależności od ustalonego celu. Mimo krytycznego stanowiska sądów administracyjnych do rozliczenia premii pieniężnych jako wynagrodzenie za świadczenie usług, Wnioskodawca uważa, że przedmiotowa transakcja jest odmienna od typowej premii udzielanej odbiorcy przez dostawcę i z tego względu stanowi odrębne świadczenie, za które przysługuje jej wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Natomiast zgodnie z art. 28a pkt 1 lit. a ww. ustawy, ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez to podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności.

XX będąc przedsiębiorstwem szwajcarskim prowadzi działalność gospodarczą oraz dodatkowo jest podatnikiem podatku VAT w Szwajcarii, zatem spełnia warunki do uznania za podatnika w rozumieniu przepisów rozdziału dotyczącego ustalania miejsca świadczenia usług.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że winna ona rozliczać się z firmą szwajcarską za pomocą faktur bez polskiego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z postanowień art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie nie będące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako podmiot posiadający status Partnera, uczestniczy w programach marketingowych organizowanych przez szwajcarską firmę XX. W ramach programu x podejmuje on działania, które mają się przyczynić do zwiększenia pozycji rynkowej produktów XX w określonych segmentach. Podstawowe zasady programu są wyznaczone w taki sposób, że po osiągnięciu założonego programem celu Spółka ma prawo otrzymać wynagrodzenie. Wynagrodzenie w ramach opisanego programu x jest wypłacane przez XX z siedzibą w Szwajcarii. Podmiot ten nie jest producentem ani dostawcą (dystrybutorem), od którego Zainteresowany nabywa produkty X.

Wynagrodzenie, które otrzymuje Zainteresowany zależy od pewnych parametrów lecz jego podstawą jest procent od wartości produktów X sprzedanych przez niego do użytkowników końcowych. W zależności od stopnia, w jakim wyznaczony cel sprzedażowy został przez niego osiągnięty, premia może mu nie przysługiwać w ogóle, przysługiwać zgodnie z podanym procentem wartości zakupów, lub być zwiększona poprzez stosowanie odpowiedniego mnożnika. Zasady wyliczania premii różnią się w szczegółach dla poszczególnych grup produktów X. Dla niektórych grup produktowych nie jest wyznaczany cel sprzedażowy. Wówczas wynagrodzenie jest ustalonym procentem od wartości sprzedanych produktów, wyliczone na podstawie produktów zakupionych przez Wnioskodawcę od dystrybutorów. Wynagrodzenie przysługuje mu co do zasady jedynie za sprzedaż produktów X do odbiorcy końcowego na określonym geograficznie rynku Unii Europejskiej. Sprzedaż do innych Partnerów, do Dystrybutorów, lub poza UE nie jest premiowana.

Zatem w sytuacji, gdy w zamian za wypłacone wynagrodzenie w postaci premii ma miejsce świadczenie usług marketingowych, do świadczenia których, jak wynika z wniosku dochodzi w przedmiotowej sprawie, zastosowanie znajdzie przepis art. 8 ust. 1 ustawy.

Wypłacenie przedmiotowej premii, w sytuacji, gdy w zamian za jej udzielenie ma miejsce zobowiązanie do prowadzenia odrębnych działań, które mają się przyczynić do zwiększenia pozycji rynkowej produktów x w określonych segmentach, jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie to stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Jako zapłatę za wykonaną usługę Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii.

Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, podejmowane przez Spółkę czynności mające przyczynić się do zwiększenia pozycji rynkowej produktów X w ramach programu marketingowego x, wykonywane na rzecz podatnika szwajcarskiego, należy uznać za świadczenie usług, zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wynagrodzenie które otrzymuje Zainteresowany, wynikające z opisanego programu marketingowego, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi marketingowe na rzecz przedsiębiorstwa prowadzącego w Szwajcarii działalność gospodarczą, będącego podatnikiem podatku o podobnym charakterze jak podatek od towarów i usług. Nie jest on zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce. Kontrahent szwajcarski nie nabywa usług Spółki dla innego niż siedziba w Szwajcarii, miejsca prowadzenia działalności.

Zatem stwierdzić należy, iż zagraniczny usługobiorca wykonywanych przez Zainteresowanego usług, wykonuje działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy oraz posiada status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług wykonywanych przez Spółkę ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług marketingowych polegających na zwiększeniu pozycji rynkowej produktów X, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika mającego siedzibę poza terytorium Polski, jest terytorium kraju, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, czyli Szwajcaria. Zatem, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Stosownie do § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku świadczenia usług będących przedmiotem pytań, Zainteresowany jest zobowiązany, udokumentować wykonanie przedmiotowych usług fakturami VAT, wystawionymi na kontrahenta szwajcarskiego, bez wskazywania na nich stawki oraz kwoty podatku, stosownie do powołanych przepisów rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl