ILPP2/443-625/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-625/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "YY" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "YY". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego i sformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany złożył wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. "YY" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie "Odnowa i Rozwój Wsi". W ramach tego projektu zostaną wykonane następujące prace:

a.

przebudowa drogi polegająca na budowie chodnika,

b.

odbudowa stawów i budowla piętrząca,

c.

nawierzchnia alejki w parku,

d.

mostek dla pieszych.

Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym jest to zadanie własne gminy. Niniejsza inwestycja będzie służyć społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Wnioskodawcą i właścicielem nieruchomości, na której będzie realizowana inwestycja jest XX. Po jej zrealizowaniu inwestycja będzie w zasobach Gminy i nie będzie nikomu przekazana. Zainteresowany jest zobowiązany do zachowania trwałości projektu po jego realizacji, zgodnie z zapisami zawartymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działanie "Odnowa i Rozwój Wsi". Wnioskodawca nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu użytkowania wykonanej inwestycji. Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy XX będzie miała prawo do odzyskania podatku VAT z faktur dotyczących inwestycji pn. "YY" w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

Wnioskodawca uważa, iż w obecnym stanie rejestracyjnym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków inwestycyjnych z uwagi na brak statusu podatnika VAT czynnego. Jednakże w momencie ewentualnego zgłoszenia gminy jako podatnika VAT czynnego (dobrowolnego lub utraty prawa do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT), Zainteresowany nie będzie mógł odzyskać podatku VAT naliczonego z faktur na inwestycję pn. "YY" w związku z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 cyt. ustawy.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Zainteresowany w ramach zadań własnych zamierza dokonać przebudowy drogi polegającej na budowie chodnika, odbudowie stawów i budowli piętrzącej, nawierzchni alejki w parku oraz mostku dla pieszych. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ww. inwestycji pn. "YY". Zrealizowana inwestycja zostanie w zasobach Gminy. Nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu użytkowania wykonanej inwestycji. Będzie ona służyć społeczności lokalnej z terenu Gminy. Wnioskodawca jest zwolniony od podatku, na podstawie art. 113 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika podatku od towarów i usług towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki te nie zostaną spełnione, zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Reasumując, XX realizując inwestycję pn. "YY" z udziałem środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl