ILPP2/443-620/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-620/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 28 kwietnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatku dla dostawy sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca poinformował, że został ogłoszony przetarg nieograniczony na zakup sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Przetarg rozpisał Urząd Gminy, zamawiającym jest Urząd Gminy, odbiorcą OSP. Płatnikiem, na którego miałaby być wystawiona faktura VAT ma być Urząd Gminy. We wzorze umowy, w którym zamawiającym jest Gmina w pkt 1 widnieje zapis: Zainteresowany (dostawca) sprzedaje, a zamawiający nabywa sprzęt dla OSP, natomiast w pkt 2 umowy: Przedmiot umowy zostanie przekazany dla OSP. Urząd Gminy w opisie przetargu stwierdza, że z racji nabywania sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej dla Straży Pożarnej, jest uprawniony do zakupu ww. sprzętu z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zgodnie z ww. ustawą, dostawca może sprzedać Gminie sprzęt do ochrony ppoż. dla straży pożarnej, z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%.

2.

Czy można uznać za prawidłowe, że Urząd Gminy kupując sprzęt na cele ochrony przeciwpożarowej może korzystać z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%, skoro nie jest wymieniony w ustawie jako uprawniony do zastosowania wobec niego takiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku nie zachodzi możliwość zastosowania preferencyjnej stawki VAT 7%, dlatego Zainteresowany złożył wniosek o unieważnienie przetargu do czasu otrzymania indywidualnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast, art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

* dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od tego czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy wynika, iż został ogłoszony przetarg nieograniczony na zakup sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Zamawiającym jest Urząd Gminy, odbiorcą OSP. Faktura VAT ma być wystawiona na Urząd Gminy. W opisanej we wniosku sytuacji, Wnioskodawca występuje jako dostawca ww. sprzętu.

Wobec powyższego, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 10 ustawy warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów, wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy nastąpi dla Gminy nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż sprzedaż sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej, którego nabywcą będzie Gmina nie będzie korzystała z obniżonej 7% stawki podatku VAT, gdyż Gmina nie należy do jednostek ochrony przeciwpożarowej wymienionych w ustawie jako uprawnione do zastosowania wobec nich takiej stawki.

Z opisu sprawy wynika, że we wzorze umowy, w którym zamawiającym jest Gmina w pkt 1 widnieje zapis: Zainteresowany (dostawca) sprzedaje, a zamawiający nabywa sprzęt dla OSP, natomiast w pkt 2 umowy: Przedmiot umowy zostanie przekazany dla OSP. Urząd Gminy w opisie przetargu stwierdza, że z racji nabywania sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej dla Straży Pożarnej, jest uprawniony do zakupu ww. sprzętu z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że na sprzedawcy jako na wystawiającym fakturę ciąży obowiązek prawidłowego dokumentowania transakcji z zachowaniem przepisów prawa podatkowego, w tym zastosowania prawidłowej stawki podatku.

Zatem, w przedmiotowej sprawie dostawa sprzętu dla celów ochrony przeciwpożarowej na rzecz Gminy, będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką podatku w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl