ILPP2/443-600/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-600/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 21 kwietnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku w związku z realizacją zadania pn. "Rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu podatku w związku z realizacją zadania pn. "Rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków.

W związku z ogłoszeniem, przez Urząd Marszałkowski, konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa II Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka Działanie II.2 Gospodarka odpadami - Wnioskodawca w dniu 26 marca 2010 r. złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych (...)".

Przedmiotem ww. projektu jest rekultywacja zamkniętego składowiska odpadów komunalnych w miejscowości, o powierzchni 0,808 ha.

Zakres prac przewidzianych w projekcie przewiduje:

1.

uporządkowanie terenu ogrodzonej działki i otoczenia z zalegających odpadów, w tym likwidacja ogrodzenia, drogi technologicznej i metalowego garażu,

2.

wykonanie piezometrów do monitoringu jakości wód podziemnych oraz reperów do kontroli osiadania powierzchni składowiska,

3.

uformowanie pryzmy z zachowaniem spadków,

4.

wykonanie warstwy izolacyjnej,

5.

wykonanie warstwy rekultywacyjnej z pokryciem wierzchowiny warstwą ziemi próchniczej,

6.

wysiew i nasadzenie roślin,

7.

uzupełnienie nasadzeń i dodatkowe nawożenie mineralne.

Rekultywacja zamkniętego składowiska ma na celu ograniczenie uciążliwości zgromadzonych odpadów dla środowiska. Celem projektu jest również doprowadzenie do zmiany świadomości i postaw mieszkańców żyjących w Gminie poprzez edukację i aktywizację dzieci, młodzieży i ich rodziców do segregacji odpadów.

Realizacja projektu ma szansę przyspieszyć rozwój społeczno-gospodarczy regionu i stać się obszarem bardziej przyjaznym dla mieszkańców i inwestorów.

Efektem projektu będzie rekultywacja zamkniętego składowiska mająca na celu ograniczenie uciążliwości zgromadzonych odpadów dla środowiska.

Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca, który pełnić będzie funkcję zamawiającego. Środki na prace inwestycyjne zostały zabezpieczone w budżecie Gminy oraz w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gminy. Beneficjent posiada zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji ponosić będzie Wnioskodawca (środki na ten cel zostaną zabezpieczone w budżecie Gminy). Projekt spełnia kryteria i normy obowiązujące w kraju i w Unii Europejskiej. Jest wykonalny pod względem technicznym. Obsługa realizacji projektu i nadzór nad jego właściwym wdrażaniem będą prowadzone przez Gminę, która posiada zasoby kadrowe oraz doświadczenie w realizacji projektów dofinansowywanych z Unii Europejskiej, co pozwoli na zapewnienie należytego poziomu zarządzania projektem. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Wnioskodawca. Po zakończeniu jego realizacji w ciągu co najmniej 5 lat od zakończenia inwestycji projektem będzie zarządzała Gmina. Projekt ma charakter trwały.

Jednym z załączników obligatoryjnych do wniosku o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT od towarów i usług, w związku z realizacją projektu, wydana przez właściwego Dyrektora Izby Skarbowej.

Gmina nadmieniała jednocześnie, iż z tytułu realizacji ww. projektu nie nastąpi fakt sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, która jest podatnikiem podatku VAT czynnym, w związku z realizacją projektu pn. "Rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych (...)" ma możliwość prawną do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, należy zauważyć, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy). w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczące realizacji zadania pn. "Rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych (...)" należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z tytułu realizacji opisanego wyżej zadania, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów budynków. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Rekultywacja gminnego (...)". Przedmiotem ww. projektu jest rekultywacja zamkniętego składowiska odpadów komunalnych w miejscowości o powierzchni 0,808 ha. z tytułu realizacji ww. projektu nie nastąpi fakt sprzedaży opodatkowanej. Beneficjentem projektu jest Gmina, która pełnić będzie funkcję zamawiającego. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Wnioskodawca. Po zakończeniu jego realizacji w ciągu co najmniej 5 lat od zakończenia inwestycji projektem będzie zarządzała Gmina. Projekt ma charakter trwały.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika zatem, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia podatku naliczonego, wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Tym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Tym samym, w sytuacjach, gdy nie wystąpi nadwyżka podatku naliczonego na należnym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że w zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług oraz zwrotu podatku od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. "Rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl