ILPP2/443-6/13-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-6/13-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 2 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem inwestycyjnym pn.: "Przebudowa budynku starej biblioteki przy (...) Centrum Kultury" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem inwestycyjnym pn.: "Przebudowa budynku starej biblioteki przy (...) Centrum Kultury".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina) zamierza złożyć do Banku "A" wniosek o pożyczkę w ramach inicjatywy (...) (preferencyjne finansowanie projektów miejskich w ramach: Działania 4.1 "Rewitalizacja obszarów miejskich WRPO") na zadanie inwestycyjne pn.: "Przebudowa budynku starej biblioteki przy (...) Centrum Kultury".

Rewitalizacji podlega budynek "Starej Biblioteki", stanowiący własność Gminy. Budynek figuruje w ewidencji środków trwałych Urzędu Miejskiego.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje renowację elewacji zabytku oraz utworzenie w jego murach restauracji wraz z salą bankietową/aulą. W zakresie rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych na poszczególnych kondygnacjach budynku przewidziano:

* na poziomie piwnicy - utworzenie sanitariatów, pomieszczeń porządkowych i socjalnych oraz pomieszczeń zaplecza kuchennego,

* na parterze - wydzielenie przedsionków, 2 klatek schodowych, dźwigów kuchennych, restauracji, zaplecza kuchennego i sanitariatów,

* na pierwszym piętrze - utworzenie sali bankietowej/auli, rozdzielni kelnerskiej, szatni, sanitariatów, klatki schodowej (tut. schody techniczne),

* na drugim piętrze - zorganizowane zostaną pomieszczenia techniczne.

Realizacja projektu będzie następowała w bryle obiektu. Przebudowa zostanie prowadzona z zachowaniem historycznego podziału na nawy budynku (dwie zewnętrzne zajmuje komunikacja a środkowa przeznaczona jest na funkcję podstawową tj. aulę i restaurację). W sąsiedztwie klatki schodowej zaprojektowano 2 dźwigi kuchenne, obsługujące wszystkie kondygnacje. Ze względu na brak powierzchni dla zaplecza kuchennego restauracji w projekcie przewidziano zagospodarowanie pomieszczeń piwnicy dotychczas nie użytkowanych. Wejścia do obiektu mające charakter historyczny pozostaną zachowane w formie istniejącej. We wszystkich pomieszczeniach zaprojektowano wentylację mechaniczną, a w dużych salach przewidziano wentylację nawiewno-wywiewną i klimatyzację (aula). Ze względu na historyczny charakter obiektu i bogactwo zdobień na elewacji w projekcie odstąpiono od ocieplenia ścian od zewnątrz. Budynek zostanie skomunikowany z przylegającym obiektem - (...) Centrum Kultury, którego pomieszczenia będą uzupełniały jego funkcjonalność.

W ramach realizacji inwestycji zaplanowano wykonanie prac:

* rozbiórkowych - demontaż istniejących instalacji, obudów sufitów i ścian, starych posadzek, cokolików, stolarki drzwiowej i okiennej, usunięcie pokrycia dachu (papa), rozbiórka stropów drewnianych z jednoczesną wymianą belek na stalowe,

* ciesielskich - wymiana/naprawa elementów porażonych biologicznie,

* murarskich, betoniarskich i montażowych - wykonanie ścian działowych, przemurowanie kominów od poziomu stropu, dokonanie renowacji schodów zewnętrznych, montaż wind kuchennych,

* tynkarskich - w miejscach zamurowań starych otworów oraz na ścianach istniejących (wewnątrz) wykonane będą tynki uzupełniające,

* wykonanie izolacji cieplnych ścian zewnętrznych, na stropach nad piętrem oraz w połaci dachu,

* elewacyjnych - skucie głuchych tynków z wyjątkiem gzymsów i sztukaterii, usunięcie starego tynku, tynkowanie i malowanie,

* ślusarskich - wykonanie balustrady schodów wewnętrznych, poddanie renowacji krat okien piwnicznych,

* dekarskich - instalacja rynien i rur spustowych, wykonanie pokrycia dachu blachą,

* ułożenie płytek ceramicznych na ścianach w sanitariatach i pomieszczeniach zaplecza kuchennego,

* wykonanie nowych posadzek we wszystkich pomieszczeniach,

* wykonanie sufitów podwieszanych pod wszystkimi stropami,

* renowacja historycznych drzwi wejściowych do obiektu oraz montaż nowej stolarki drzwiowej,

* montaż nowych okien drewnianych z wyjątkiem wewnętrznych skrzydeł parteru, które poddane zostaną renowacji,

* malowanie ścian wewnętrznych, sufitów i ścian zewnętrznych,

* wykonanie nowych instalacji (co, wodno-kanalizacyjna, oświetleniowa, siłowa i gniazd wtykowych, odgromowa, teletechniczna, sygnalizacji alarmu pożaru oraz wentylacja mechaniczna i klimatyzacja).

Za rzeczową realizację projektu (w tym ogłoszenie procedur przetargowych) odpowiadał będzie Wnioskodawca.

W strukturze Urzędu Miejskiego funkcjonują wyspecjalizowane komórki merytoryczne posiadające wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów inwestycyjnych dofinansowanych ze środków zewnętrznych, w tym w ramach WRPO. Nadzór nad budowlanymi robotami projektowymi zostanie powierzony Wydziałowi Inwestycji i Rozwoju. Zarządzaniem projektem zajmie się zaś Biuro Pozyskiwania Środków Zewnętrznych.

Roboty przy budynku będą prowadzone pod nadzorem Miejskiego Konserwatora Zabytków. Produkty projektu, po jego realizacji, będą stanowiły własność inwestora.

Po zakończeniu inwestycji pomieszczenia (restauracja, aula) zostaną wydzierżawione w drodze publicznego przetargu i będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu VAT.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do wydatków związanych z opisaną w zdarzeniu przyszłym inwestycją Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dla zapewnienia dochodowości projektu po jego realizacji pomieszczenia budynku "Starej Biblioteki" (restauracja, aula) zostaną wydzierżawione podmiotowi zewnętrznemu w drodze publicznego przetargu. Po zakończeniu inwestycji wystąpi sprzedaż opodatkowana, w związku z tym pojawi się podatek VAT należny, od którego można będzie odliczyć podatek naliczony, który wystąpił w chwili dokonywania renowacji budynku przez Gminę.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy (co nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie).

Jak to zostało wskazane we wcześniejszej części wniosku zdaniem Wnioskodawcy, nabyta przez niego usługa przebudowy budynku starej biblioteki przy (...) Centrum Kultury będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności opodatkowanej Wnioskodawcy. W związku z tym Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT realizowanego z tytułu dokonywanych zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 został opublikowany tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl