ILPP2/443-6/08-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-6/08-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury i zastosowania stawki podatku w transporcie międzynarodowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury i zastosowania stawki podatku w transporcie międzynarodowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcą jest firma transportowo-spedycyjna. W ramach swojej działalności świadczy usługi transportu na rzecz polskich i zagranicznych odbiorców. Każda wykonana usługa poprzedzona jest zleceniem wykonania transportu, z podaniem miejsca załadunku, rozładunku, stawką za przejechany kilometr (lub konkretną trasę) na terenie Polski i w przypadku zlecenia zagranicznego z podziałem na stawkę kilometrów przejechanych w Polsce i za granicą. W niektórych przypadkach spółka korzysta z usług podwykonawców - przewoźników świadczących usługi transportowe.

Zainteresowany jest stałym kontrahentem firmy, która wysyła swoje towary do Szwajcarii oraz importuje materiały z tego państwa. Firma, która zleca wykonanie usługi transportowej na trasie Polska - Szwajcaria lub Szwajcaria - Polska jest czynnym podatnikiem VAT - zarejestrowanym w Polsce. Spółka posiada w swojej dokumentacji następujące dowody potwierdzające wykonanie usługi:

* zlecenie wykonania usługi,

* fakturę za usługę wykonaną przez podwykonawcę (w przypadku, gdy spółka nie świadczy usługi osobiście),

* kopię listu przewozowego, potwierdzającego, iż towary będące przedmiotem importu (lub eksportu) zostały przewiezione z państwa trzeciego (lub do państwa trzeciego),

* kopię zgłoszenia celnego SAD,

* korespondencję ze zleceniodawcą dotyczącą wykonania usługi i warunków transportu.

Wnioskodawca wystawia kontrahentowi na podstawie tych dokumentów fakturę VAT - traktując tę usługę jako transport międzynarodowy:

A. od miejsca załadunku w Polsce do granicy Polski obowiązuje stawka 0%,

B. natomiast na trasie od granicy Polski do miejsca przeznaczenia w Szwajcarii usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo fakturuje usługę transportu - traktując powyższe zlecenie jako usługę transportu międzynarodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie jest prawidłowe z uwagi na analizę następujących przepisów:

1.

Przepis art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadza generalną zasadę, według której w przypadku usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, iż dla określenia miejsca opodatkowania w przypadku transportu międzynarodowego należy podzielić cały dystans na poszczególne odcinki: krajowy oraz znajdujący się poza terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawka 0% stosowana jest do usług transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

2.

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz, który odbywa się:

A. z miejsca nadania na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty (Polska - Szwajcaria),

B. z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu na terytorium kraju (Szwajcaria - Polska),

C. tzw. tranzyt (Szwajcaria - Polska - Czechy).

3.

Zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku usług transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu, z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, że prawidłowo fakturuje powyższą usługę.

Spółka porównała swoje stanowisko z sygn. IBPP2/443-23A/07/BM/KAN - 141/07/07 z dnia 15 października 2007 r. Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-12B/07/BM/KAN - 102/07/07 z dnia 12 października 2007 r. Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 1437/ZP//443-8/07/EZ z dnia 30 marca 2007 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek, sygn. 1472/RPP1/443-739/06/PW z dnia 5 stycznia 2007 r. Urzędu Skarbowego w Warszawie, sygn. ZD-G/443-12/05 z dnia 11 października 2005 r. Urzędu Skarbowego w Wolsztynie, artykułem Gazety Prawnej 131/2007 z dnia 9 lipca 2007 r. (dodatek Tygodnik Podatkowy, str. 9).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Artykuł 83 ust. 3 pkt 1 ustawy określa, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zatem usługa międzynarodowego transportu towarów, na podstawie ww. art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, będzie opodatkowana wyłącznie na odcinku trasy przebiegającym na terytorium Polski. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących, czyli jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora) (...). Natomiast w przypadku towarów importowanych, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, niezbędny jest dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Reasumując, usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Skoro więc Podatnik wskazał we wniosku, iż posiada dokumenty, o których mowa w ww. przepisie należy uznać, że jego stanowisko odnośnie zastosowania stawki 0% do świadczonych usług na terytorium kraju jest prawidłowe. Natomiast świadczenie usług transportu na trasie od granicy Polski do miejsca przeznaczenia w Szwajcarii lub od miejsca nadania w Szwajcarii do granicy Polski nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Należność za usługę transportu z Polski do Szwajcarii lub z Szwajcarii do Polski należy wykazać na fakturze w dwóch pozycjach, w rozbiciu na: odcinek krajowy z podaniem liczby kilometrów, opodatkowany stawką 0% i odcinek wykonany poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz kraje leżące poza jej granicami) niepodlegający opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie pytania dotyczącego prawidłowości zastosowania stawki podatku od towarów i usług na odcinku krajowym, przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego w przypadku braku dokumentu SAD zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 20 marca 2008 r. nr ILPP2/443-6/08-3/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl