ILPP2/443-596/10-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-596/10-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi gastronomicznej, w ramach której podawane są napoje, których głównym składnikiem jest mleko a dodatkowym napar kawowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi gastronomicznej, w ramach której podawane są napoje, których głównym składnikiem jest mleko a dodatkowym napar kawowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w branży restauracyjnej w ramach której prowadzi on sieć kawiarni na terenie całej Polski, w których dokonuje sprzedaży napojów przyrządzanych w swoich lokalach. W ofercie prowadzonych przez Spółkę kawiarni znajdują się oprócz kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych także inne napoje, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem - napar kawowy.

Szczegółowy skład tych napojów został podany poniżej:

* Caramel Macchiato - mleko (82-88%), napar kawowy (8-12%), syrop waniliowy (3-6%), syrop karmelowy (1,5-3%),

* White cafe mocha - mleko (72-80%), napar kawowy (8-12%), syrop mocha (4-6%), bita śmietana (5- 10%),

* Latte - mleko (88-92%), napar kawowy (8-12%),

* Vanilla Latte - mleko (82-86%), napar kawowy (8-12%), syrop waniliowy (ok. 6%),

* Cappuccino - mleko (88-92), napar kawowy (8-12%),

* Mocha - mleko (72-80%), napar kawowy (8-12%), syrop mocha (4-6%), bita śmietana (5-10%),

* Iced Caramel Macchiato - mleko (52-58%), napar kawowy (8-14%), syrop waniliowy (2-4%), syrop karmelowy (1.5-3%), lód (ok. 30%),

* Iced Latte - mleko (47-50%), napar kawowy (8-14%), lód (30-35%),

* Iced Vanilla Latte - mleko (47-50%), napar kawowy (8-14%), syrop waniliowy (ok. 6%), lód (30-35%),

* Iced Mocha - mleko (47-50%), napar kawowy (8-12%), syrop mocha (4-6%), bita śmietana (4-7%), lód (25-30%),

* Tazo Chai Latte - mleko (60-65%), koncentrat Tazo Chai (ok. 6%), woda (30-35%),

* Signature Hot chocolate - mleko (76-80%), mieszanka czekoladowa (8-12%), syrop mocha (4-6%), bita śmietana (4-8%), kawa posypka (ok. 5 gr),

* Caramel Hot chocolate - mleko (76-80%), mieszanka czekoladowa (8-12%), syrop karmelowy i waniliowy (ok. 7%), bita śmietana (4-8%), kawa posypka (ok. 5 gr),

* Hazelnut Hot chocolate - mleko (76-80%), mieszanka czekoladowa (8-12%), syrop waniliowy i orzechowy (ok. 7%), bita śmietana (4-8%),

* Classic Hot chocolate - mleko (84-86%), syrop mocha (4-6%), syrop waniliowy (1-2%), bita śmietana (4-8%),

* Caramel Creme Frappuccino 335/473 ml - mieszanka Universal Beverage Base Mix (34-38%), lód (52-56%), syrop karmelowy (4-6%), bita śmietana (4-6%),

* Caramel Creme Frappuccino 592 ml - mieszanka Universal Beverage Base Mix (56-58%), lód (36-38%), syrop karmelowy (3-4%), bita śmietana (3-4%),

* Vanilla Creme Frappuccino 355/473 ml - mieszanka Universal Beverage Base Mix (34-38%), lód (54-58%), syrop waniliowy (2-4%), bita śmietana (4-6%),

* Vanilla Creme Frappuccino 592 ml - Universal Beverage Base Mix (56-58%), lód (36-38%), syrop waniliowy (3-4%), bita śmietana (3-4%),

* Chocolate Creme Frappuccino 355/473 ml - Universal Beverage Base Mix (34-38%), lód (54-58%), syrop mocha (2-4%), bita śmietana (4-6%),

* Chocolate Creme Frappuccino 592 ml - Universal Beverage Base Mix (56-58%), lód (36-38%), syrop mocha (2-3%), bita śmietana (3-4%),

* Caramel Frappuccino - Frappuccino Blended Beverage Mix (22-26%), lód (66-70%), syrop karmelowy (2-4%), bita śmietana (3-6%),

* Mocha Frappuccino - Frappuccino Blended Beverage Mix (22-26%), lód (66-70%), syrop mocha (2-4%), bita śmietana (3-6%),

* Caramel Light Frappuccino - Frappuccino Light Beverage Mix (22-26%), lód (66-70%), syrop karmelowy (2-4), bita śmietana (3-6%),

* Mocha Light Frappuccino - Frappuccino Light Beverage Mix (22-26%), lód (66-70%), syrop mocha (2-4%), bita śmietana (3-6%).

W związku z wątpliwościami Spółki co do stawki VAT jaka powinna zastać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowych napojów, zwróciła się ona do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi (dalej US) z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych napojów. W odpowiedzi na ten wniosek Spółka otrzymała pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. zawierające klasyfikację statystyczną, w której US zaklasyfikował czynności polegające na sporządzaniu i sprzedaży wskazanych napojów w lokalu gastronomicznym do grupowania PKWiU 55 "Usługi hoteli i restauracji" (zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm., dalej PKWU z 1997 r.).

Taka klasyfikacja świadczonych przez Spółkę usług nie rozwiała jej wątpliwości odnośnie prawidłowej stawki podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów. W szczególności, nie wyjaśniła, czy podane powyżej mieszanki mleczno-kawowe należy uznać za kawę w rozumieniu poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z § 6 ust. 1 tego rozporządzenia.

Z tego względu, Spółka ponownie zwróciła się do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie klasyfikacji statystycznej tych samych napojów. W przedmiotowym wniosku Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o potwierdzenie klasyfikacji statystycznej tych samych napojów (o składach podanych na wstępie) w oderwaniu od faktu przygotowywania ich w lokalach Spółki. Fakt przygotowywania napojów w lokalu Spółki powoduje, iż świadczenie Spółki klasyfikowane jest jako usługa gastronomiczna lub ewentualnie usługa związana z podawaniem napojów, co nie pozwala na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tych usług powinna być opodatkowana dostawa analizowanych mieszanek mleczno-kawowych. W odpowiedzi na wniosek Spółki, Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów (pismo z dnia 16 listopada 2009 r.), w którym stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje występowałyby w obrocie detalicznym, a nie stanowiłyby efektu końcowego usługi gastronomicznej (wtedy jak rozumie Spółka, niezależnie od składu, świadczenie byłoby zaklasyfikowane jako usługa gastronomiczna, jak to miało miejsce w przypadku interpretacji z dnia 25 czerwca 2009 r.), wówczas mając na względzie ich skład podany we wniosku, na gruncie PKWiU powinny być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, powstałe" (zgodnie z PKWiU z 1997 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W przedstawionym opisie sprawy, Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie, iż:

1.

Świadczone przez Spółkę usługi gastronomiczne, w ramach których przyrządza ona oraz następnie sprzedaje napoje, o których mowa w stanie faktycznym, będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

2.

W przypadku, gdyby usługi świadczone przez Spółkę zaklasyfikowane zostały jako usługi związane z podawaniem napojów, wówczas przyrządzanie ww. napojów w ramach tych usług będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż:

1.

Świadczone przez niego usługi gastronomiczne, w ramach których przyrządza on oraz następnie sprzedaje napoje, o których mowa w stanie faktycznym, będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

2.

W przypadku, gdyby usługi świadczone przez Spółkę zaklasyfikowane zostały, jako usługi związane z podawaniem napojów, wówczas przyrządzanie ww. napojów w ramach tych usług będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką VAT.

UZASADNIENIE

Z uwagi na analogię brzmienia przepisów, które podlegają interpretacji w przypadku obu zadanych pytań, Spółka łącznie przedstawia ich uzasadnienie.

1.

Uwagi wstępne

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336; dalej: rozporządzenie wykonawcze), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 tego załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, a w poz. 21 m.in. usługi związane z podawaniem napojów, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, sprzedaż napojów innych aniżeli wymienionych w tym przepisie, jest opodatkowana 7% stawką VAT, jeżeli stanowi ona element usługi gastronomicznej lub usługi związanej z podawaniem napojów. Analizowane w niniejszym wniosku mieszanki mleczno-kawowe, podawane w kawiarniach Spółki podlegają więc opodatkowaniu VAT według 7% stawki, gdy:

* są świadczone w ramach usług gastronomicznych lub usług związanych z podawaniem napojów, o których mowa odpowiednio w poz. 20 i poz. 21 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego w zw. z § 6 ust. 1 tego rozporządzenia,

* nie stanowią one kawy, herbaty bądź innego napoju, którego podawanie w ramach usług gastronomicznych i usług związanych z podawaniem napojów, nie podlega obniżonej do 7% stawce VAT.

Z uwagi na fakt, iż świadczone przez Spółkę usługi stanowią usługi gastronomiczne w rozumieniu poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego w zw. z § 6 ust. 1 tego rozporządzenia (co potwierdza choćby wskazana na wstępie klasyfikacja statystyczna), w ocenie Spółki, dla zastosowania 7% stawki VAT udowodnienia wymaga fakt, iż mieszanki kawowo-mleczne o składach podanych w stanie faktycznym nie stanowią żadnego z napojów, których podawanie wyłączone jest z możliwości zastosowania 7% stawki VAT. W szczególności, iż nie stanowią one kawy. Analogicznie byłoby, gdyby usługi realizowane przez Spółkę zaklasyfikować jako usługi związane z podawaniem napojów, o których mowa w poz. 21 wspomnianego powyżej załącznika do rozporządzenia.

2.

Rola klasyfikacji statystycznych w procesie ustalenia stawek VAT

Spółka pragnie zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Przepis ten nadaje szczególną rangę przepisom o statystyce publicznej na gruncie polskiego systemu VAT jeżeli chodzi o kIasyfikację usług na gruncie tego podatku. Z jego literalnej wykładni wynika, iż jeżeli dana usługa jest wymieniona w klasyfikacjach statystycznych, wówczas, co do zasady, powinno się przyjmować, iż klasyfikacja usług na gruncie VAT winna odpowiadać ich klasyfikacji statystycznej. Co do zasady, nieprawidłowa jest więc sytuacja, w której według klasyfikacji statystycznej świadczenie podatnika klasyfikowane jest jako usługa "X", a na gruncie przepisów o VAT - jako usługa "Y", przy czym obie klasyfikacje powodują odmienne konsekwencje podatkowe.

Jak podkreśla doktryna prawa podatkowego, taka identyfikacja jest niezbędna przede wszystkim dla tych usług, które są zwolnione od opodatkowania, które opodatkowane są preferencyjną stawką podatku oraz tych, dla których przewidziano specjalne mechanizmy opodatkowania (por. komentarz do art. 8 ustawy o VAT (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex 2009). W tym kontekście, aby właściwie określić stawkę podatku VAT dla świadczonych przez Spółkę usług, istotnym jest dokonanie prawidłowej ich klasyfikacji statystycznej. Zasadniczo takiej klasyfikacji dokonuje samodzielnie świadczący dane usługi. Jak wskazano powyżej, Spółka klasyfikuje świadczone przez siebie usługi, jako usługi gastronomiczne. Klasyfikacja tych usług jako usług gastronomicznych została również potwierdzona (w zakresie przygotowywania napojów) przez klasyfikację statystyczną dokonaną przez Urząd Statystyczny, o której mowa w opisie sprawy. W ocenie Spółki, możliwym jest również zaklasyfikowanie świadczonych przez nią usług jako usług związanych z podawaniem napojów (poz. 21 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego), ale jak Spółka dowodzi w niniejszym wniosku, fakt takiego zaklasyfikowania jej usług nie miałby znaczenia dla określenia stawki VAT omawianych napojów (kluczową rolę odgrywa klasyfikacja samych napojów).

Spółka pragnie ponadto zwrócić uwagę, iż co prawda ustawa o VAT nie zawiera regulacji analogicznej do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT w odniesieniu do dostawy towarów, niemniej jednak, w jej ocenie również w zakresie klasyfikacji podatkowej towarów, ich klasyfikacje statystyczne odgrywają istotne znaczenie dla celów określenia ich stawki VAT. Takie stanowisko zostało potwierdzone przede wszystkim wyrokami sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 maja 2009 r., sygn. I SA/Kr 145/08 stwierdzono, że "podzielając poglądy wyrażone w przywołanym wyroku (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 października 2006 r., I FSK 22/06 przyp. Spółki) Sąd stwierdza, iż bezspornym jest, że na stawkę podatku od towarów i usług wpływ mają klasyfikacje statystyczne i wydane w oparciu o nie opinie statystyczne".

Spółka pragnie również zwrócić uwagę, iż jakkolwiek to podatnik zobowiązany jest do tego, aby zaklasyfikować sprzedawane przez siebie towary, bądź usługi na gruncie statystycznym i podatkowym, to w przypadku niektórych z nich, podatnik niedysponujący specjalistyczną wiedzą w zakresie towaroznawstwa nie jest w stanie samodzielnie właściwie określić tej klasyfikacji. Wówczas, w przypadku powstania wątpliwości odnośnie prawidłowego zaklasyfikowania realizowanych świadczeń, zasadnym i wskazanym również z podatkowego punktu widzenia jest posłużenie się ich klasyfikacją wydaną przez Urząd Statystyczny. Klasyfikacja taka stanowi, w ocenie Spółki, urzędową wykładnię sposobu zaklasyfikowania świadczeń z punktu widzenia statystycznego, która w przypadku powstania wątpliwości odnośnie klasyfikacji danego towaru lub usługi na gruncie VAT winna zostać wzięta pod uwagę przez organ podatkowy. Można wręcz stwierdzić (co potwierdzają również pisma organów podatkowych), iż określenie prawidłowej stawki VAT w wielu przypadkach uzależnione jest od prawidłowego określenia klasyfikacji statystycznej towarów lub usług. Zasadność tego stanowiska podkreśla fakt, iż podobnie jak podatnicy, urzędnicy podatkowi rozstrzygający sprawy podatkowe mogą również nie dysponować specjalistyczną wiedzą umożliwiającą im odpowiednie zaklasyfikowanie danego świadczenia na gruncie VAT.

Dla porządku, Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż jak wynika z brzmienia § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r., stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż wskazane w opisie sprawy klasyfikacje statystyczne towarów i usług dokonane zostały w oparciu o tę właśnie klasyfikację.

3.

Stawka VAT w sprzedaży mieszanek mleczno-kawowych w świetle ich klasyfikacji statystycznej

Jak wspomniano już wcześniej, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym oraz załącznikiem nr 1 do tego rozporządzenia, usługi gastronomiczne oraz odpowiednio - usługi związane z podawaniem napojów, są zasadniczo opodatkowane 7% stawką VAT. Obniżona stawka VAT nie będzie miała natomiast zastosowania do dokonywanej w ramach usługi gastronomicznej (oraz odpowiednio - usługi związanej z podawaniem napojów) sprzedaży m.in.: kawy, herbaty i innych napojów. Jak Spółka wskazuje poniżej, przedstawione w opisie sprawy napoje nie powinny zostać uznane za kawę, herbatę, ani żaden z innych napojów, o których mowa w poz. 20 lub poz. 21 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego. Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż poz. 20 i poz. 21 załącznika do rozporządzenia wykonawczego zawiera ogólną zasadę, zgodnie z którą odpowiednio usługi gastronomiczne i usługi związane z podawaniem napojów opodatkowane są 7% VAT, przy czym od zasady tej przewidziane są określone wyjątki. Wyjątki te, w ocenie Spółki, powinno się interpretować w sposób literalny. W szczególności nieuprawnione jest interpretowanie tych wyjątków w sposób rozszerzający na niekorzyść podatnika.

W tym kontekście, Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż w literalnym brzmieniu omawianego przepisu, wyłączona z możliwości zastosowania 7% stawki VAT jest dostawa w ramach usługi gastronomicznej (i odpowiednio - usługi związanej z podawaniem napojów) kawy lub herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%. Z oczywistych względów, analizowane mieszanki nie stanowią herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, ani też towarów w stanie nieprzetworzonym, których sprzedaż opodatkowana jest 22% stawką VAT. Zdaniem Spółki, nie stanowią one również kawy, o której mowa w poz. 20 i poz. 21 wspomnianego rozporządzenia. Fakt, iż analizowane mieszanki zawierają domieszkę kawy stanowiącą walor smakowy, nie powinna powodować, iż napoje te dla celów VAT należy zaklasyfikować jako kawę. Taka interpretacja stanowiłaby niedopuszczalną w tym przypadku wykładnię rozszerzającą analizowanego przepisu, która na dodatek skutkowałaby niekorzystnym dla podatnika zwiększeniem jego obciążeń podatkowych. W ocenie Spółki, za kawę, o której mowa w niniejszym przepisie należałoby uznać napój, którego głównym składnikiem jest ekstrakt lub napar kawowy. Takimi napojami są przykładowo ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy. Na gruncie PKWiU, napoje te mają odrębną klasyfikację statystyczną, a mianowicie 15.86.12-50.00 PKWiU.

Jak wskazano w opisie sprawy, podstawowym składnikiem przyrządzanych i sprzedawanych w lokalach Spółki napojów jest mleko, które w większości analizowanych przypadków stanowi powyżej 50% objętości napoju, a pozostałe składniki, takie jak napar kawowy, czy czekolada modyfikują jedynie smak mleka wynikający z wysokiej zawartości w napoju tej substancji. Napoje te, jako nieoparte na ekstraktach lub naparach kawowych, nie stanowią w ocenie Spółki, kawy w rozumieniu poz. 20 lub poz. 21 załącznika do rozporządzenia. Potwierdza to klasyfikacja statystyczna tych napojów. A mianowicie, na wniosek złożony przez Spółkę wraz z podaniem ich składów, Urząd Statystyczny uznał, iż nie należą one do grupowania 15.86.12 -50.00 czyli "Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy". Uznał on (w piśmie z dnia 16 listopada 2009 r.), że napoje te winny być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 15.98.12-70,00, czyli "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" (zgodnie z PKWiU z 1997 r.). Spółka pragnie ponownie podkreślić, iż jak dowiedziono w punkcie 2 powyżej, klasyfikacja składu napojów dokonana przez Urząd Statystyczny ma doniosłe znaczenie dla określenia konsekwencji sprzedaży tych napojów na gruncie VAT. W jej opinii, w analizowanym przypadku klasyfikacja wydana przez Urząd Statystyczny winna mieć rozstrzygające znaczenie.

W związku z powyższym, Spółka jest zdania, iż brak jest podstaw do twierdzenia, iż napoje przyrządzane i sprzedawane w lokalach Spółki stanowią napoje, których sprzedaż wyłączono z możliwości zastosowania 7% stawki VAT w przypadku, gdy są one podawane w ramach usług gastronomicznych (jak również, gdyby były one podawane w ramach usług związanych z podawaniem napojów). A zatem ich sprzedaż, w ramach świadczonej w lokalu Spółki usługi gastronomicznej (lub w przypadku odmiennej klasyfikacji - usługi związanej z podawaniem napojów), powinna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT. Napoje klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 ("Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe") sprzedawane w ramach analizowanych usług nie są bowiem wymienione w poz. 20 i 21 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego jako te, których sprzedaż w ramach usług gastronomicznych (i odpowiednio - usług związanych z podawaniem napojów) nie podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT.

4.

Stanowisko organów podatkowych

Stanowisko prezentowane przez Spółkę, zgodnie z którym usługi gastronomiczne oraz usługi związane z podawaniem napojów, w ramach których sprzedawane są napoje przedstawione w opisie sprawy, opodatkowane są 7% stawką podatku VAT, jest stanowiskiem już ugruntowanym w praktyce i zostało potwierdzone m.in. W piśmie:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 lipca 2008 r., sygn. IBPP2/443 -394/08/BW, w którym stwierdzono, co następuje: "mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż napoje, o których nowa we wniosku, podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, iż zastosowanie właściwej stawki podatku VAT uzależnione jest od prawidłowego zaklasyfikowania towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jeśli zatem wymienione we wniosku napoje np. "cappuccino" i "latte" mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-7, stawką właściwą przy ich sprzedaży będzie stawka VAT 7%";

* Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 22 marca 2007 r., sygn. P-2/443-9/07, w którym stwierdzono, co następuje: "mając na uwadze powyższe, tut. Organ informuje, że sprzedaż w ramach usługi gastronomicznej lodów sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 opodatkowana jest stawką 7%";

* Pierwszego Urzędu Skarbowego w BieIsku-Białej z dnia 11 grudnia 2006 r., sygn. PP/443 -81-06, w którym stwierdzono, co następuje: "mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż pomimo faktu potocznego określenia przedmiotowych napojów jako kawa mocha, kawa latte, czy kawa cappuccino, zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego należy napoje zaklasyfikować do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". Powyższe napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.86.12-50.00 "Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy". Zatem przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych towarów takich jak cappuccino, latte i mocha nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa zarówno w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy oraz § 40 powołanego rozporządzenia, gdy wyroby te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12 -70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". W tej sytuacji właściwą stawką podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomicznej jest stawka 7%";

* Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 7 grudnia 2006 r., sygn. DV/443-101/06, w którym organ podatkowy stwierdził, iż "jeżeli Podatnik prawidłowo zaliczył przedmiotowe napoje do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 - "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe", to w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, że ich sprzedaż w ramach usługi gastronomicznej opodatkowana jest stawką VAT 7%";

* Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 30 stycznia 2007 r., sygn. 1434/PV/443 -201/06/AM, w którym stwierdzono: "mając powyższe na uwadze sprzedaż napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy do których Strona zalicza kawę: cappuccino, latte, mocha, frappe i mrożoną podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 7%."

Jak wynika z powyższych pism, w przypadku kiedy napoje klasyfikowane są do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 ("Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe"), usługi gastronomiczne (i odpowiednio - usługi związane z podawaniem napojów), w ramach których sprzedawane są te napoje nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania 7% stawką VAT. Z uwag i na fakt, iż tak właśnie jest w omawianej sytuacji, Spółka jest zdania, iż zasadnym z punktu widzenia utrwalonej praktyki jest zastosowanie do opodatkowania sprzedaży omawianych napojów przez Spółkę w jej kawiarniach 7% stawki VAT.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki, sprzedaż napojów opisanych w opisie sprawy w ramach świadczonych przez nią usług gastronomicznych podlega opodatkowaniu 7% stawką VAT. Jednocześnie, zdaniem Spółki, nawet gdyby uznać świadczone przez nią usługi za usługi związane z przygotowaniem napojów, wówczas dostarczanie ww. napojów w ramach tychże usług podlegać powinno opodatkowaniu tą samą 7-procentową stawką VAT.

Mając na względzie powyższe uzasadnienie, Spółka wnioskuje jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Mocą art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, pod pozycją 44 załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wskazano sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 15.98.12-70 - napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe.

Ponadto, stosownie do przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku tym, stanowiącym "Listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%", zostały wymienione:

a.

w poz. 20 - usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami) napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%, oraz

b.

w poz. 27 - usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

* sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

* sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Tak więc obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT dotyczy usług gastronomicznych, usług związanych z podawaniem napojów. Nie ma ona jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem tych usług jest m.in. sprzedaż kawy i herbaty wraz z dodatkami.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w branży restauracyjnej, w ramach której prowadzi sieć kawiarni na terenie całej Polski. W kawiarniach tych dokonuje sprzedaży napojów, które sporządzane są w lokalach Spółki, tj.: kawa, herbata, napoje bezalkoholowe gazowane oraz woda mineralna, jak również napoje, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym napar kawowy. Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Statystycznego, w którym przedmiotowe czynności zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 55 "Usługi hoteli i restauracji". Spółka ponownie wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o podanie prawidłowej klasyfikacji statystycznej dla towarów - napojów, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym napar kawowy. W odpowiedzi na powyższy wniosek Zainteresowany otrzymał pismo z Urzędu Statystycznego, w którym wskazano, iż napoje te winny być zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" - jednakże w sytuacji, gdy napoje te nie stanowią efektu końcowego usługi gastronomicznej. Zdaniem Zainteresowanego, sprzedaż przedmiotowych napojów, tzw. mieszanek mleczno-kawowych, odbywa się w ramach świadczenia usług gastronomicznych i podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Zgodnie z przytoczoną przez Wnioskodawcę klasyfikacją PKWiU wymienione wyroby zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". Przedmiotowe napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.86.12-50.00 "Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy".

Zatem, przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych wyrobów wymienionych przez Zainteresowanego, nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w związku z poz. 20 i 21 załącznika do rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12 -70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe". W tej sytuacji, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomicznej będzie stawka 7%.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Spółkę usługi gastronomiczne, w ramach których przyrządzane są, a następnie sprzedawane napoje o których mowa we wniosku, będą podlegały opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, odpowiedź na pytanie nr 2, w analizowanej sytuacji stała się bezprzedmiotowa.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla usługi gastronomicznej, w ramach której podawane są napoje, których głównym składnikiem jest mleko a dodatkowym napar kawowy zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 12 lipca 2010 r. nr ILPP2/443-596/10-2/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl