ILPP2/443-595/08-2/GZ - Czy podatnik uprawniony jest do stosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do świadczonych usług spedycji międzynarodowej związanych z międzynarodowym transportem towarów importowanych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-595/08-2/GZ Czy podatnik uprawniony jest do stosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do świadczonych usług spedycji międzynarodowej związanych z międzynarodowym transportem towarów importowanych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 27 czerwiec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku na usługi spedycyjne związane z transportem międzynarodowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku na usługi spedycyjne związane z transportem międzynarodowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi spedycyjne polegające na organizacji transportu towarów.

W ramach swej działalności Spółka świadczy na rzecz podmiotu polskiego (dalej: importer), zarejestrowanego w Polsce dla potrzeb podatku VAT - usługi spedycyjne polegające na zorganizowaniu transportu towarów z kraju znajdującego się poza Unią Europejską (dalej: kraj trzeci) do Polski. Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentów spedytorskich oraz faktur potwierdzających wykonanie wspomnianych usług. Jako spedytor, posiada również kserokopię dokumentu SAD potwierdzonego przez właściwy urząd celny, w którym importer dokonuje zgłoszenia celnego i dopuszczenia towarów do obrotu. Z kserokopii dokumentu SAD jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi spedycyjnej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka uprawniona jest do stosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do świadczonych usług spedycji międzynarodowej związanych z międzynarodowym transportem towarów importowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do stosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do świadczonych przez niego usług spedycji.

1.

Miejsce świadczenia usług spedycyjnych

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadczone przez Spółkę usługi spedycyjne polegające na organizacji transportu towarów - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT mają miejsce świadczenia, a więc podlegają opodatkowaniu VAT, w Polsce - kraju siedziby Spółki. Zostało to potwierdzone w wydanej Zainteresowanemu interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 21 maja 2008 r. Nr ILPP2/443-140/08-4/MN.

Tym samym ustalenie właściwej dla wspomnianych usług stawki podatkowej powinno nastąpić w oparciu o przepisy ustawy o VAT.

2.Stawka

0% VAT dla usług spedycji międzynarodowej

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT obniżoną do 0% stawkę VAT stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Według definicji zawartej w art. 83 ust. 3 ustawy o VAT usługi transportu międzynarodowego to:

1.

"przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

(...)

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2".

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi spedycji międzynarodowej związane są z usługami transportu międzynarodowego - transportem towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (pkt 1 b powyżej). Taka klasyfikacja została potwierdzona w przywołanej interpretacji indywidualnej wydanej Spółce przez Ministra Finansów 21 maja 2008 r., w której stwierdzono, że "Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotu polskiego usługi spedycyjne polegające na zorganizowaniu transportu towarów z kraju znajdującego się poza Unią Europejską do Polski. (...) Stwierdzić należy, iż świadczona przez Spółkę usługa jest usługą spedycji związaną z transportem międzynarodowym - stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy".

Tym samym, usługi Zainteresowanego powinny korzystać z opodatkowania stawką 0% VAT.

3.

Wymogi dokumentacyjne

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, za dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego uważa się w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora:

1.

list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,

2.

fakturę wystawioną przez przewoźnika/spedytora,

3.

w przypadku towarów importowanych - oprócz dokumentów wskazanych powyżej, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z uwagi na fakt, iż usługa spedycyjna świadczona przez Wnioskodawcę dotyczy towarów importowanych (przywożonych z kraju trzeciego na terytorium Polski) jest zobowiązany do posiadania wszystkich wyżej wymienionych dokumentów potwierdzających fakt wykonania usług transportu międzynarodowego.

Zainteresowany zaznaczył, iż jest w posiadaniu zarówno dokumentów spedytorskich, wystawianych faktur, jak i dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Ostatnim z wymienionych dokumentów jest kserokopia dokumentu SAD wystawionego przez właściwy urząd celny, z którego jednoznacznie wynika, że część kosztów związanych z transportem (spedycją) importowanych towarów (czyli kosztów usługi Spółki) została wliczona do wartości celnej oraz podstawy opodatkowania importu towarów podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku podmiotu świadczącego usługi spedycji na rzecz importera nie jest możliwe posiadanie oryginału dokumentu SAD. Oryginał ten jest bowiem niezbędny importerowi do odliczenia podatku VAT naliczonego określonego w tym zgłoszeniu celnym. W związku z tym importer przekazuje Spółce (spedytorowi) kopię dokumentu SAD. Należy przy tym wskazać, iż ustawa o VAT nie określa formy wskazanych w art. 83 ust. 5 dokumentów, w szczególności nie wymaga by dokumenty te nie były kopiami.

W opinii Wnioskodawcy, dla oceny czy jest on uprawniony do zastosowania do świadczonych usług spedycji towarów importowanych stawki 0% VAT istotne jest podkreślenie, iż posiadanie przez usługodawcę dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT nie jest warunkiem stosowania preferencyjnej stawki podatku lecz sposobem potwierdzenia wykonania określonych usług. Wynika to wprost z brzmienia art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, który stanowi, że "dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług (...), są w przypadku transportu (...)".

Taka rola przedmiotowych dokumentów jest szczególnie widoczna przy zestawieniu art. 83 ust. 5 ustawy o VAT z art. 42 ust. 1 i ust. 3 ustawy o VAT, który wyraźnie stwierdza, że stawkę 0% VAT stosuje się przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów pod warunkiem posiadania przez podatnika określonych dokumentów. Wskazana rola dokumentacji określonej w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT w opinii Spółki prowadzi do wniosku, iż posiadane przez nią kserokopie dokumentów SAD są wystarczające - wraz z pozostałymi dokumentami wymienionymi w przywołanym przepisie - do udowodnienia, że wykonała usługę spedycji dotyczącą towarów importowanych.

Mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, iż Spółka dopełnia określonych w ustawie o VAT wymogów dokumentacyjnych związanych ze świadczeniem usług spedycji międzynarodowej. Tym samym, prawo do opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług spedycji związanych z transportem towarów importowanych nie powinno być kwestionowane.

Zasadność stanowiska Zainteresowanego była wielokrotnie potwierdzana w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w piśmie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 5 stycznia 2007 r. (sygn. 1472/RPP1/443-739/06/PLU) wskazano, że "Spółka otrzymuje od importera kopię dokumentu SAD, gdyż oryginał jest importerowi niezbędny do odliczenia podatku naliczonego VAT określonego w przedmiotowym zgłoszeniu celnym. Kopia dokumentu potwierdza, iż koszty usług spedycyjnych, zawierających w sobie koszt usług transportowych świadczonych przez Spółkę, zostały włączone do podstawy opodatkowania importowanych towarów podatkiem VAT.

Zważywszy na specyfikę świadczonych usług oraz brak jednoznacznej regulacji w przepisach, należy uznać kopię dokumentu SAD, zawierającego wymagane prawem treści, za wystarczającą do udowodnienia świadczenia przez Spółkę usług międzynarodowego transportu towarów importowanych".

W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania Spółki, usługi spedycyjne świadczone przez nią powinny być klasyfikowane dla potrzeb VAT jako usługi transportu międzynarodowego podlegające opodatkowaniu stawką 0% VAT.

Spółka posiadając dokumenty spedytorskie, wystawioną fakturę oraz kopię dokumentu celnego SAD wystawionego przez właściwy urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia określonej wartości usługi Spółki do podstawy opodatkowania importu towarów podatkiem VAT wypełnia określone w ustawie o VAT wymogi dokumentacyjne niezbędne do wykazania faktu wykonania usług spedycji związanej z transportem międzynarodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl