ILPP2/443-593/10-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-593/10-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) oraz z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego,

* nieprawidłowe - w zakresie korekty deklaracji VAT-7.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz w zakresie korekty deklaracji VAT-7 Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) oraz z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o brakujący podpis i własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w ramach swoich ustawowych zadań własnych, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zaopatrzenie w wodę oraz odprowadzanie ścieków (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w miesiącu kwietniu 2010 r. rozpoczęła budowę sieci wodociągowej w miejscowościach oraz sieci kanalizacyjnej. Inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Etap I inwestycji z realizacją w 2010 r. i etap II z realizacją 2010/2011 r. Łączny koszt zadania inwestycyjnego wynosi: netto - 4.275.777,83 zł + VAT - 940.671,20 zł = brutto - 5.216.449,03 zł.

W kwietniu 2010 r. rozpoczęto I etap budowy, który obejmuje wodociągowanie miejscowości i budowę sieci kanalizacyjnej. Wartość poprzetargowa realizowanego I etapu wraz z kosztami nadzoru (bez kosztów dodatkowych) wynosi: netto - 496.884,33 zł + VAT - 109.314,55 zł = wartość brutto - 606.198,88 zł. Cała inwestycja realizowana jest przy współudziale środków uzyskanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, gdzie VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Z chwilą zakończenia poszczególnych etapów budowy (etap I, etap II) sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej Gmina postanawia wydzierżawić dla x, jednostce specjalizującej się w zaopatrzeniu Gminy w wodę i odbieraniu ścieków. Z tego tytułu comiesięcznie naliczony czynsz wyniesie: za I etap - 400 zł netto, za II etap 600 zł netto.

Czynsz będzie fakturowany i obciążony 22% stawką VAT. Ponadto w ramach przygotowania inwestycji poniesiono następujące wydatki na prace projektowe: w roku 2007 w wysokości 46.700 zł netto + VAT 10.274 zł = wartość brutto 56.974 zł, oraz w roku 2009 w wysokości 1.600 zł netto + VAT 352 zł = wartość brutto 1.952 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Gmina, będąc podatnikiem VAT, może dokonywać, na podstawie przepisów zawartych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenia kwoty podatku VAT od wartości wykonanych inwestycji w ramach zadania, które w całości będzie wydzierżawione i wnioskować o jej zwrot do Urzędu Skarbowego.

2.

Czy Gmina ponosząc koszty w roku 2007 i w 2009, związane z inwestycją i powiększające jej wartość, np. koszty dokumentacji technicznej, może rozliczyć zapłacony podatek VAT proporcjonalnie do poszczególnych lat, dokonując stosownej korekty deklaracji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami art. 86 ustawy o podatku VAT, takie prawo Gminie przysługuje. Podatek VAT powstały bezpośrednio z inwestycji na podstawie kosztorysów i wynikający z poniesionych faktycznie kosztów z inwestycją związanych i zwiększających jej wartość, przekazanej w dzierżawę, podlega odliczeniu zgodnie z cyt. art. 86 ustawy o podatku VAT. Dlatego analizując treść wyżej przytoczonego przepisu Gmina stoi na stanowisku, że jej działania będą zgodne z obowiązującym prawem.

Opierając się na powyższym przepisie ustawy, identyczne jest stanowisko Gminy w sprawie zapłaconego podatku VAT od faktur dotyczących usług związanych z przygotowaniem inwestycji, poniesionych roku 2007 i 2009. Korekta deklaracji VAT dotycząca tych faktur winna objąć cały okres zdarzenia, lecz rozliczenie nastąpi proporcjonalnie do okresu bieżącego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego,

* nieprawidłowe - w zakresie korekty deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina w ramach swoich ustawowych zadań własnych, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zaopatrzenie w wodę oraz odprowadzanie ścieków, w miesiącu kwietniu 2010 r. rozpoczęła budowę sieci wodociągowej w miejscowościach. Inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Etap I inwestycji z realizacją w 2010 r. i etap II z realizacją 2010/2011 r. Z chwilą zakończenia poszczególnych etapów budowy (etap I, etap II) sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej Gmina postanawia wydzierżawić dla x, jednostce specjalizującej się w zaopatrzeniu Gminy w wodę i odbieraniu ścieków. Z tego tytułu zostanie naliczony comiesięcznie czynsz. Czynsz będzie fakturowany i obciążony 22% stawką VAT. W ramach przygotowania inwestycji Gmina poniosła w 2007 i 2009 r. wydatki na prace projektowe.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla określenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków związanych z pracami projektowymi, niezwykle istotne jest ustalenie istnienia oraz charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na realizację przedmiotowej inwestycji (w tym wydatki związane z pracami projektowymi) mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Gminy. Bowiem, jak wynika to z wniosku, Gmina zamierza z chwilą zakończenia poszczególnych etapów budowy przekazać inwestycję do czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. oddać w dzierżawę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wykonania inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przed rozpoczęciem inwestycji w 2007 i 2009 r. ponosiła koszty na prace projektowe, w związku z czym powstało zapytanie czy Gmina ponosząc te koszty może rozliczyć zapłacony podatek VAT.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z powołanym na wstępie art. 86 ust. 13 ustawy, Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Zgodnie z powołanymi przepisami, faktury otrzymane z tytułu dokonanych wydatków na prace projektowe Gmina winna wykazać w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których przysługiwało odliczenie przewidziane w art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Wobec powyższego, z uwagi na to, iż Gmina ponosiła w 2007 i 2009 r. koszty związane z inwestycją powiększające jej wartość, od których miała prawo do odliczenia podatku, będzie musiała dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. nie później niż, odpowiednio do końca 2011 i 2013 r..

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl