ILPP2/443-591/13-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-591/13-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi wywozu odpadów komunalnych zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w Części I załącznika do rozporządzenia, gdzie w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu" był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Na tej podstawie Spółka od 1 stycznia 2013 r. korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Od 1 lipca 2013 r. w związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, te same usługi Spółka będzie świadczyła na rzecz gminy w ramach wygranego przetargu, a osoby fizyczne będą wnosiły opłaty do gminy za odbiór odpadów. Stąd też na rzecz osób fizycznych Spółka nie będzie świadczyła usług zwolnionych wymienionych w poz. 5 w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Na rzecz osób fizycznych będzie świadczyła sporadycznie usługi wymienione w poz. 1 załącznika nr 1 oraz inne jak: usługi transportowe, cmentarne, sprzedaż pojemników na odpady. Za pierwsze półrocze 2013 r. w obrocie ogółem na rzecz osób fizycznych udział usług zwolnionych będzie wyższy niż 80%. W drugim półroczu udział procentowy będzie znacznie poniżej 80%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jaką datą Spółka będzie zobowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia straci zwolnienie po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym korzystała z tego zwolnienia, wobec czego kasę winna zainstalować od I marca 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W części I załącznika do rozporządzenia:

1.

w poz. 1 zostały wymienione usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.6 "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych - z wyjątkiem usług podkuwania koni (PKWiU ex 01.62.10.0)",

2.

w poz. 5 zostały wymienione usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z powyższych regulacji wynika, że jeśli udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za rok 2012 jest wyższy niż 80%, to wówczas podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w zakresie całej działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy. Należy jednak podkreślić, że jeżeli w okresie pierwszego półrocza 2013 r. udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie równy lub niższy niż 80%, to podatnik po upływie dwóch miesięcy licząc od końca pierwszego półrocza danego roku nie będzie mógł dalej korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi wywozu odpadów komunalnych zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, gdzie w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu" był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Na tej podstawie Spółka od 1 stycznia 2013 r. korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast od 1 lipca 2013 r. w związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach te same usługi Spółka będzie świadczyła na rzecz gminy w ramach wygranego przetargu, a osoby fizyczne będą wnosiły opłaty do gminy za odbiór odpadów. Stąd też na rzecz osób fizycznych Spółka nie będzie świadczyła usług zwolnionych wymienionych w poz. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia. Jednak na rzecz osób fizycznych będzie świadczyła sporadycznie usługi wymienione w poz. 1 załącznika nr 1 oraz inne jak: usługi transportowe, cmentarne, sprzedaż pojemników na odpady. Za pierwsze półrocze 2013 r. w obrocie ogółem na rzecz osób fizycznych udział usług zwolnionych będzie wyższy niż 80%. W drugim półroczu udział procentowy będzie znacznie poniżej 80%.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości z jaką datą będzie zobowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej.

Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy albo niższy niż 80%.

Zatem, jeżeli w okresie pierwszego półrocza 2013 r. udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej (wymienionych w części I tego załącznika) w ogólnej sprzedaży Spółki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie wyższy niż 80%, to w drugim półroczu 2013 r. Spółka będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania całej sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych. Natomiast, jeżeli udział usług zwolnionych z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej (wymienionych w części I tego załącznika) w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2013 r. będzie niższy niż 80%, to po upływie dwóch miesięcy od końca roku 2013 nie będzie mogła dalej korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Tym samym Spółka będzie zobowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej i rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu od 1 marca 2014 r.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca wskazał, że " (...) kasę powinien zainstalować od I marca 2013 r." stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl