ILPP2/443-59/07-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-59/07-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia gospodarstwa rolnego jako przedsiębiorstwa w formie darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia gospodarstwa rolnego jako przedsiębiorstwa w formie darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, od ponad trzech lat jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W skład gospodarstwa rolnego wchodzą 3 chlewnie, 2 obory, budynek gospodarczy, garaż, maszyny rolnicze, grunty rolne i budynek mieszkalny. Ze względów osobistych Wnioskodawca chciałby całość gospodarstwa aktem darowizny przekazać siostrze. Wnioskodawca odliczył podatek VAT od następujących zakupionych maszyn:

* (20 grudnia 2005 r.) mieszalnia pasz - wartość netto 9 426,23,

* (6 kwietnia 2006 r.) rozsiewacz nawozów - wartość netto 4 016,39,

* (6 lipca 2006 r.) agregat podorywkowy - wartość netto 8 606,56,

Od wcześniej zakupionych urządzeń i wybudowanych obiektów podatku VAT Wnioskodawca nie odliczał.

Siostra na rzecz której Zainteresowany chce dokonać darowizny nie jest podatnikiem podatku VAT, Wnioskodawca natomiast po dokonaniu darowizny będzie nadal podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dokonując darowizny Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek VAT od całej wartości gospodarstwa, czy tylko od zakupów od których Zainteresowany odliczył podatek VAT.

2.

Czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku zapłacenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma:

* art. 55 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi o tym co należy rozumieć przez gospodarstwo rolne i jego zbycie,

* art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług mówiący o wyłączeniu stosowania przepisów ustawy w transakcjach zbycia przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że od całości darowanego gospodarstwa jest zwolniony od zapłacenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 6 pkt 1, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Wprawdzie w przepisach Kodeksu cywilnego gospodarstwo rolne zostało zdefiniowane odrębnie od przedsiębiorstwa (art. 55 3 Kodeksu cywilnego), to jednak można przyjąć, iż spełnia ono określone w Kodeksie cywilnym wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza przekazać siostrze w formie darowizny przedsiębiorstwo, będące gospodarstwem rolnym. Zatem zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie wskazać ponadto należy na uregulowania wynikające z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 9 tego artykułu, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o którym mowa w art. 6 pkt 1 korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca dokona darowizny gospodarstwa rolnego - przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 Kodeksu cywilnego, stwierdzić należy, iż w sytuacji tej znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. Natomiast obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego zostanie przeniesiony na nabywcę gospodarstwa, w tym przypadku na obdarowaną siostrę Wnioskodawcy.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy scharakteryzowane we wniosku składniki majątkowe stanowią przedsiębiorstwo, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie art. 55#185; Kodeksu cywilnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl