ILPP2/443-583/13-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-583/13-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą "Mały projekt" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą "Mały projekt".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna (dalej OSP) ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji w ramach osi 4 Leader w ramach programu PROW 2007-2013. Działanie Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów. Podstawa prawna realizacji projektu rozporządzenie Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie Wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dz.Urz.UE.L 277/1 z października 2005 r. Działanie Małe projekty jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.

Realizacja Małego projektu pn. "Remont i modernizacja świetlicy wiejskiej" polega na wykonaniu prac remontowo-modernizacyjnych, polegających na wymianie drzwi, zamontowaniu wentylacji, pomalowaniu ścian, montaż opraw oświetleniowych. Celem operacji jest zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz wzmocnienie tożsamości mieszkańców wsi poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej w miejscowości. Wyremontowana i zmodernizowana świetlica wiejska zostanie udostępniona nieodpłatnie mieszkańcom wsi i osobom z okolicznych miejscowości.

OSP nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. OSP realizując "Mały projekt" nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nie będąc podatnikiem podatku VAT, realizując "Mały projekt" w ramach osi 4 Leader OSP może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać.

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP realizując mały projekt pn. "Remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej", w ramach osi 4 Leader nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. OSP nie jest podatnikiem podatku VAT, nie widnieje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, zakupy towarów dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły do czynności opodatkowania, w związku z tym realizując ww. projekt OSP nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "Mały projekt" w ramach Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż OSP ubiega się o dofinansowanie na realizację operacji w ramach osi 4 Leader w ramach programu PROW 2007-2013. Działanie Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów. Podstawa prawna realizacji projektu rozporządzenie Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie Wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Działanie Małe projekty jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Realizacja Małego projektu pn. "Remont i modernizacja świetlicy wiejskiej" polega na wykonaniu prac remontowo-modernizacyjnych, polegających na wymianie drzwi, zamontowaniu wentylacji, pomalowaniu ścian, montaż opraw oświetleniowych. Celem operacji jest zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz wzmocnienie tożsamości mieszkańców wsi poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej w miejscowości. Wyremontowana i zmodernizowana świetlica wiejska zostanie udostępniona nieodpłatnie mieszkańcom wsi i osobom z okolicznych miejscowości. OSP nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. OSP realizując "Mały projekt" nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tym samym zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

W zakresie realizowanego projektu, OSP nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że OSP nie będzie mogło odliczyć, ani ubiegać się o zwrot naliczonego podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pn. "Mały projekt" dotyczącej remontu i modernizacji świetlicy wiejskiej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl