ILPP2/443-573/12-6/JK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia pojazdu specjalnego - bankowozu oraz paliwa do jego napędu, do dnia 31 grudnia 2012 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-573/12-6/JK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia pojazdu specjalnego - bankowozu oraz paliwa do jego napędu, do dnia 31 grudnia 2012 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia pojazdu specjalnego - bankowozu oraz paliwa do jego napędu, do dnia 31 grudnia 2012 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia pojazdu specjalnego - bankowozu oraz paliwa do jego napędu, do dnia 31 grudnia 2012 r. Wniosek uzupełniono w dniu 20 sierpnia 2012 r. o brakującą opłatę za wydanie interpretacji indywidualnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od dnia 10 lipca 1991 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, sprzedaży hurtowej i detalicznej odzieży damskiej. Zainteresowany posiada jeden zakład produkcyjny, jedną hurtownię i trzy sklepy detaliczne usytuowane w różnych województwach. Podatnik ma zamiar rozszerzyć działalność gospodarczą o przewóz gotówki innym podmiotom gospodarczym. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. W roku 2011 około 70% przychodów firmy zrealizowana była w formie gotówkowej. Wynagrodzenia pracownicze również wypłacane są w gotówce. Podatnik ma zamiar rozszerzyć działalność gospodarczą o przewóz gotówki innym podmiotom gospodarczym. Ma on zamiar kupić samochód specjalny - bankowóz typu C posiadający certyfikat Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Zakupiony samochód specjalny spełni wszystkie wymagania, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. 10.166.1128 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem samochód specjalny - bankowóz, który będzie służył do przewozu wartości pieniężnych będzie wyposażony w:

1.

pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy "D" w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej 1;

2.

immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady nr 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 49), zwanej dalej "dyrektywą 74/61/EWG", lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej "regulaminem nr 116 EKG ONZ";

3.

modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

1.

funkcję "panika" włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

2.

rezerwowe zasilanie,

3.

dodatkową syrenę alarmową,

4.

czujniki ochrony wnętrza,

5.

blokadę pracy silnika,

6.

tryb serwisowy,

4.

monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

5.

system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

1.

położeniu i prędkości pojazdu,

2.

otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

3.

stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

4.

włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu.

6.

oświetlenie przedziału z pojemnikami.

Zakupiony samochód specjalny - bankowóz będzie poddany dodatkowym badaniom w okręgowej stacji kontroli pojazdów i będzie miał odnotowane w dowodzie rejestracyjnym, że jest samochodem specjalnym w rozumieniu wszystkich wymaganych przepisów prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku od towarów i usług z oryginału faktury zakupu samochodu specjalnego - bankowozu (wymienionego w wykazie pojazdów specjalnych, który jest załącznikiem do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym - Dz. U. 10.247.1652 z późn. zm.), bez ograniczeń o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy.

2.

Czy Wnioskodawcy będzie służyło prawo odliczenia podatku od podatku od towarów i usług od zakupionego paliwa do pojazdu specjalnego - bankowozu w okresie od daty zakupu do 31 grudnia 2012 r.

Ad.1.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązująca do 31 grudnia 2012 r. definicja samochodu specjalnego - bankowozu, sformułowana w art. 3 ust. 1 oraz dopełniającym go art. 3 ust. 2 pkt 5 i poz. 2 załącznika określającego przeznaczenia pojazdów specjalnych (ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym Dz. U. 10.247.1652 z późn. zm.)

* jednoznacznie wyłącza samochody specjalne - bankowozy z wszelkich ograniczeń dotyczących prawa do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w oryginale faktury zakupu samochodu specjalnego zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. 11.177.1054 z późn. zm.).

Warunkiem jest spełnienie przez ten pojazd wymogów ustawy potwierdzonych właściwym wpisem w dowodzie rejestracyjnym określającym pojazd jako samochód specjalny o przeznaczeniu bankowóz i zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Ad.2.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązująca do 31 grudnia 2012 r. reguła określająca prawo do odliczania podatku od towarów i usług z oryginałów faktur zakupu paliw (art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym Dz. U. 10.247.1652) w powiązaniu z definicją pojazdów specjalnych sformułowaną w art. 3 ust. 1 oraz dopełniającym ją art. 3 ust. 2 pkt 5 i pozycją 2 załącznika określającego przeznaczenie pojazdów specjalnych (Dz. U. 10.247.1652)

* jednoznacznie wyłącza samochody specjalne - bankowozy z wszelkich ograniczeń dotyczących prawa do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w oryginałach faktur zakupu paliw do ww. samochodu zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. 11.177.1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem określonych kategorii samochodów, regulują przepisy art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy nowelizującej, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej).

W świetle powyżej cytowanych przepisów wskazać należy iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia wynikające z art. 3 ustawy nowelizującej nie mają zastosowanie m.in. do pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do tej ustawy.

W załączniku tym zostały wymienione następujące przeznaczenia pojazdów specjalnych, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 5:

1.

Agregat elektryczny/spawalniczy

2.

Bankowóz

3.

Do prac wiertniczych

4.

Koparka, koparkospycharka

5.

Ładowarka

6.

Do oczyszczania dróg

7.

Podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych

8.

Pomoc drogowa

9.

Do zimowego utrzymania dróg

10.

Żuraw samochodowy

11.

Pogrzebowy.

W objaśnieniu do ww. załącznika wskazano, że wykaz ten dotyczy pojazdów specjalnych, które spełniają warunki i wymagania techniczne określone dla przeznaczeń tych pojazdów, zawartych w odrębnych przepisach.

W art. 4 ustawy nowelizującej wskazano, iż w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca od dnia 10 lipca 1991 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, sprzedaży hurtowej i detalicznej odzieży damskiej. Zainteresowany posiada jeden zakład produkcyjny, jedną hurtownię i trzy sklepy detaliczne usytuowane w różnych województwach. Podatnik ma zamiar rozszerzyć działalność gospodarczą o przewóz gotówki innym podmiotom gospodarczym. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. W roku 2011 około 70% przychodów firmy zrealizowana była w formie gotówkowej. Wynagrodzenia pracownicze również wypłacane są w gotówce. Wnioskodawca ma zamiar kupić samochód specjalny - bankowóz typu C posiadający certyfikat Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Zakupiony samochód specjalny spełni wszystkie wymagania, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. 10.166.1128 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem samochód specjalny - bankowóz, który będzie służył do przewozu wartości pieniężnych będzie wyposażony w:

1.

pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy "D" w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej 1;

2.

immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady nr 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 49), zwanej dalej "dyrektywą 74/61/EWG", lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej "regulaminem nr 116 EKG ONZ";

3.

modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

1.

funkcję "panika" włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

2.

rezerwowe zasilanie,

3.

dodatkową syrenę alarmową,

4.

czujniki ochrony wnętrza,

5.

blokadę pracy silnika,

6.

tryb serwisowy;

4.

monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

5.

system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

1.

położeniu i prędkości pojazdu,

2.

otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

3.

stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

4.

włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu;

6.

oświetlenie przedziału z pojemnikami.

Zakupiony samochód specjalny - bankowóz będzie poddany dodatkowym badaniom w okręgowej stacji kontroli pojazdów i będzie miał odnotowane w dowodzie rejestracyjnym, że jest samochodem specjalnym w rozumieniu wszystkich wymaganych przepisów prawa.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), przez "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

W świetle § 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 166, poz. 1128) - dalej rozporządzenie - bankowozy to pojazdy samochodowe przeznaczone do transportu wartości pieniężnych, oznaczone w zależności od konstrukcji i zabezpieczenia technicznego jako typy: A, B i C.

Jak wynika z § 10 ust. 1 rozporządzenia, wymagania techniczne bankowozów określają załączniki do rozporządzenia:

1.

załącznik nr 3 - wymagania techniczne dla bankowozu typu A;

2.

załącznik nr 4 - wymagania techniczne dla bankowozu typu B;

3.

załącznik nr 5 - wymagania techniczne dla bankowozu typu C.

Według załącznika nr 5 do rozporządzenia ("Ogólne wymagania techniczne dla bankowozu typu C"):

1.

Bankowóz typu C powinien być wyposażony w:

1.

pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy "D" w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej 1;

2.

immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady nr 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 49), zwanej dalej "dyrektywą 74/61/EWG", lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej "regulaminem nr 116 EKG ONZ";

3.

modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

a.

funkcję "panika" włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

b.

rezerwowe zasilanie,

c.

dodatkową syrenę alarmową,

d.

czujniki ochrony wnętrza,

e.

blokadę pracy silnika,

f.

tryb serwisowy,

g.

sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów;

4.

monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

5.

system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

a.

położeniu i prędkości pojazdu,

b.

otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

c.

stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

d.

włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu;

6.

oświetlenie przedziału z pojemnikami.

2.

Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać, w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, wymagania dyrektywy Rady nr 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 226) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

3.

Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN-S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

4.

W bankowozie typu C nie dopuszcza się stosowania instalacji gazowej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości jest możliwe, o ile pojazd jest pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym, ale tylko w przypadku, gdy jego przeznaczenie jest wymienione w załączniku do ustawy nowelizującej.

Wskazać należy, iż samochód specjalny - bankowóz, w związku z załącznikiem do ustawy nowelizującej jest uznawany za pojazd specjalny, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy nowelizującej. Jak wyjaśnił Wnioskodawca, samochód będący przedmiotem wniosku będzie pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym, o przeznaczeniu wymienionym w poz. 2 załącznika do ustawy nowelizującej, spełniającym kryteria określone odpowiednimi przepisami. Ponadto ww. samochód specjalny będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zauważyć należy, że skoro prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w związku z nabyciem pojazdu o specjalnym przeznaczeniu i nabyciem paliwa do jego napędu, to wykorzystywanie bankowozu do celów innych niż jego przeznaczenie, wyklucza możliwość skorzystania z tego prawa. Oznacza to, że aby móc odliczyć w pełnej wysokości podatek naliczony związany z nabyciem samochodu o specjalnym przeznaczeniu (np. bankowozu) i podatek naliczony przy zakupie paliwa służącego do jego napędu, pojazd ten winien służyć działalności opodatkowanej podatnika i to takiej, w której jego wykorzystanie jest konieczne. Tytułem przykładu można wskazać wykorzystanie bankowozu do usługowego świadczenia usług konwojowania wartości pieniężnych, przewozu broni, przewozu ważnych dokumentów, materiałów niebezpiecznych, itp. Działalność gospodarcza w zakresie przewozu gotówki innym podmiotom gospodarczym jaką zamierza dodatkowo prowadzić Wnioskodawca wypełnia powyższe wymogi.

Wskazać jednakże należy, iż Zainteresowany, zgodnie z przedstawionym opisem sprawy od dnia 10 lipca 1991 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, sprzedaży hurtowej i detalicznej odzieży damskiej. Posiada jeden zakład produkcyjny, jedną hurtownię i trzy sklepy detaliczne usytuowane w różnych województwach. W roku 2011 około 70% przychodów firmy zrealizowana była w formie gotówkowej. Wynagrodzenia pracownicze również wypłacane są w gotówce. Podatnik ma zamiar rozszerzyć działalność gospodarczą o przewóz gotówki innym podmiotom gospodarczym. Do tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca sformułował pytania dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia pojazdu specjalnego - bankowozu oraz paliwa do jego napędu, do dnia 31 grudnia 2012 r.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż wykorzystywanie bankowozu do celów innych niż jego przeznaczenie, wyklucza możliwość skorzystania z pełnego odliczenia. Należy wskazać, że aby móc odliczyć podatek naliczony w całości przy zakupie pojazdu stanowiącego bankowóz oraz przy zakupie paliwa służącego do napędu tego samochodu o specjalnym przeznaczeniu, pojazd ten winien służyć działalności opodatkowanej podatnika i to wyłącznie takiej, w której jego wykorzystywanie jest konieczne. Oznacza to, że zakup bankowozu powinien być uzasadniony i ściśle powiązany z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, a nie może być podyktowany np. faktem, że 70% przychodów firmy realizowanych jest w formie gotówkowej, a także, że wynagrodzenia pracownicze wypłacane są w gotówce.

W związku z okolicznościami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że bankowóz nie będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności związanych z jego przeznaczeniem, bowiem w ocenie tut. Organu - taką działalnością nie jest prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności w zakresie produkcji, sprzedaży hurtowej detalicznej odzieży damskiej, z którą wiąże się przewożenie m.in. gotówki w znacznej ilości.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało w okresie do dnia 31 grudnia 2012 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł łącznie, o ile nie wystąpią okoliczności wyłączające to prawo, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do napędu tego samochodu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, w szczególności gdy Wnioskodawca prawo do pełnego odliczenia podatku od zakupu bankowozu oraz paliwa do jego napędu upatruje wyłącznie w konieczności spełnienia warunków technicznych samochodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałych zakresach w dniu 31 sierpnia 2012 r. zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia Nr ILPB1/415-557/12-4/AA, ILPP2/443-573/12-4/JK i ILPB1/415-557/12-5/AA oraz ILPP2/443-573/12-5/JK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl