ILPP2/443-573/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-573/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto, jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium RP, wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r.), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Art. 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców jest zapewnienie im możliwości przyłączenia do miejskiej sieci cieplnej (instalacja centralnego ogrzewania i ciepła woda użytkowa).

Gmina zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o przyznanie umorzenia pożyczki nr... z dnia 26 lipca 2004 r. na realizację zadania pod nazwą: "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych".

Realizacja zadania przyczyni się do likwidacji lokalnych źródeł ciepła, obniżenia zapotrzebowania na energię cieplną i czynnik grzewczy niezbędny do ogrzania pomieszczeń budynków objętych realizacją przedsięwzięcia, a w związku z powyższym ograniczenie emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych do atmosfery. Inwestycja przyczyni się do zrównania poziomu życia mieszkańców przedmiotowych budynków z pozostałymi mieszkańcami osiedla poprzez spełnienie ich wieloletnich oczekiwań w zakresie zastąpienia uciążliwego i nieefektywnego systemu ogrzewania lokalnego na centralne ogrzewanie z sieci miejskiej.

Termin rozpoczęcia realizacji zadania to sierpień 2010 r. Termin zakończenia realizacji zadania to listopad 2010 r. Planowane umorzenie ze środków Wojewódzkiego Funduszu stanowi 75% wartości ogółem zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto realizując zadanie pn.: "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych" ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych".

Rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek ten nie zostanie spełniony, towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Artykuł 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy - w szczególności zadania te obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, ponadto wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, iż Miasto zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o przyznanie umorzenia pożyczki nr... na realizację zadania pn. "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych". Przedmiotowe zadanie wykonywane będzie w ramach zadań własnych gminy - Wnioskodawca, jako Miasto, wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym, do których należą zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców poprzez zapewnienie im możliwości przyłączenia do miejskiej sieci cieplnej (instalacja centralnego ogrzewania i ciepła woda użytkowa). Realizacja ww. zadania przyczyni się do likwidacji lokalnych źródeł ciepła, obniżenia zapotrzebowania na energię cieplną i czynnik grzewczy niezbędny do ogrzewania pomieszczeń budynków objętych realizacją przedsięwzięcia, a w związku z powyższym ograniczenie emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych do atmosfery. Przyczyni się również do zrównania poziomu życia mieszkańców przedmiotowych budynków z pozostałymi mieszkańcami osiedla poprzez spełnienie ich wieloletnich oczekiwań w zakresie zastąpienia uciążliwego i nieefektywnego systemu ogrzewania lokalnego na centralne ogrzewanie z sieci miejskiej.

Jak wskazał Zainteresowany, towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, Miasto w przedmiotowej sprawie, będzie wykonywało jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

Wobec powyższego, Miasto nie będzie miało możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "Wykonanie instalacji co i cwu w budynkach wielorodzinnych"

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl