ILPP2/443-569/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-569/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Przebudowa kolektora deszczowego (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania oraz odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Przebudowa kolektora deszczowego (...)".

Pismem z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina) przygotowuje się do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: "Przebudowa kolektora deszczowego (...)". Na realizację tego zadania Gmina będzie składać wniosek o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Interpretacja indywidualna jest niezbędna do uzupełnienia dokumentów przedmiotowego wniosku.

Obecnie wody deszczowe z północnej strony miasta odprowadzane są do rzeki. Kanał wykonany jest w dnie z koryt betonowych ze skarpami, ubezpieczonych płytami chodnikowymi lub ażurowymi na długości 861 m, dalej na długości 1125 m (wody deszczowe odprowadzane są istniejącym ciekiem). Ciek ten jest w złym stanie technicznym, skarpy i dno cieku nieregularne, utrudniające odpływ wód, dno jest zamulone, porośnięte chwastami i zakrzaczeniami.

Również istniejące przepusty na rowie są w złym stanie technicznym i za małej przepustowości, co ogranicza przepływ wód opadowych prowadzonych rowem.

Projektuje się wykonanie szczelnego kanału z elementów ramowych o świetle 2,5x1,0 m na długości 861 m, co pozwoli na odprowadzenie wód deszczowych w szczelnym systemie, a tym samym ograniczy filtracje nieczystości z nieszczelnych szamb. Natomiast wykonie obudowy rowu na długości 1125 m polegać będzie na ukształtowaniu skarp dna rowu do projektowanych parametrów oraz umocnieniu dna rowu ażurowymi płytami typu XXX 10x75x12,5 cm, a na skarpach 90x60x10 cm na geowłókninie oraz odbudowie przepustów komunikacyjnych. w miejsce istniejących przepustów na wysokości zabudowy jednorodzinnej projektuje się przepusty ramowe o świetle 1,0 x 1,0 m, na pozostałej długości rowu - rurowe o średnicy 1,0 m.

Ograniczenie filtracji nieczystości z nieszczelnych szamb po trasie kolektora, likwidacja dzikich podłączeń sanitarnych do kanalizacji deszczowej wpłynie na czystość i jakość wody w rzece Wąglance. Inwestycja ta uporządkuje gospodarkę ściekową i poprawi stan sanitarny wód gruntowych oraz terenów zabudowanych miasta.

Realizując to zadanie Gmina wykonuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca w wyniku realizacji ww. zadania, realizuje zadania własne gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, a mianowicie, m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym - tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Informuje przy tym, iż pożyczka o której mowa we wniosku nie pochodzi ze środków funduszy Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji zadania inwestycyjnego pn.: "Przebudowa kolektora deszczowego (...)" Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług i czy od zakupów towarów i usług związanych z realizacją tego zadania gmina może odliczać podatek VAT naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego prawa, wykonując zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnymi w tym ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a takie zadania są realizowane przy wykonywaniu przedmiotowej inwestycji, nie ma on prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Realizacja powyższych zadań nie ma żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. w szczególności - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - zadania własne obejmują sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje się do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: "Przebudowa kolektora deszczowego (...)". Na realizację tego zadania Gmina będzie składać wniosek o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która nie pochodzi ze środków funduszy Unii Europejskiej.

Zainteresowany zarówno w zakresie samej realizacji przedmiotowego zadania jak i jej wyników, wykonuje zadania własne gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, a mianowicie - jak wskazała Gmina - m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej zgonie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Zainteresowany wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

Wyjaśnić dodatkowo należy, iż w powyższym zakresie Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "Przebudowa kolektora deszczowego (...)".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl