ILPP2/443-566/10-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-566/10-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie nie uznania Gminy za podatnika w związku z wykonywaniem zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym,

* prawidłowe - w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi".

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania Gminy za podatnika w związku z wykonywaniem zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym i w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Gmina) jako osoba prawna jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada własny NIP.

Zainteresowany zamierza wykonać projekt pn. "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi".

Beneficjentem - inwestorem będzie Gmina i to ona będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją tego projektu.

Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. W wyniku realizacji tego projektu osiągnięty zostanie następujący cel - stworzenie dogodnych warunków do organizowania imprez kulturowych oraz wzrost integracji społeczeństwa wzrost walorów kulturowych i przyrodniczych miejscowości.

Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi przyczyni się do poprawy warunków dla uczestników imprez organizowanych na otwartej przestrzeni. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie stanowił mienie jednostki samorządu terytorialnego, która w oparciu o powstały projekt będzie realizowała zadania z zakresu kultury nałożone na gminę ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania zadań określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

2.

Czy Gmina, w myśl art. 86 ustawy, ma prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi".

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wymienione wyżej procedury mieszczą się w zadaniach własnych gminy nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z realizacją zadań na podstawie przepisów prawa, do realizacji których gmina jako organ władzy publicznej została powołana. Gmina w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 6). W przypadku rewaloryzacji parku oraz budowy kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi po jej zakończeniu nie wystąpią czynności opodatkowane także takie które są wykonywane na podstawie umów cywilno-prawnych. Zainteresowany uważa, że fakt ten wyklucza możliwość odzyskania przez niego podatku naliczonego VAT (art. 15 ust. 6).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie nieuznania Gminy za podatnika w związku z wykonywaniem zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym,

* prawidłowe - w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi".

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy,

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

W myśl art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio (art. 7 ust. 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zauważyć, że regulacje art. 15 ust. 6 ustawy i § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia nie mają identycznego brzmienia. W przepisie ustawowym mowa jest o "realizowaniu zadań", dla których organy władzy i obsługujące je urzędy zostały powołane, natomiast przepis rozporządzenia wykonawczego stanowi o czynnościach "związanych z wykonywaniem zadań publicznych". Literalna wykładnia ww. przepisów prowadzi do wniosku, że przepis rozporządzenia poprzez przewidziane w nim zwolnienie uzupełnia (rozszerza niejako) zakres czynności, z tytułu których jednostki samorządu terytorialnego nie uiszczają podatku.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, w zakresie wykonywanych zadań własnych, występuje jako podatnik podatku VAT, jednak korzysta w stosunku do tych czynności ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności-zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 12 ww. ustawy - zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowany zamierza wykonać projekt pn. "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi".

Beneficjentem - inwestorem będzie Gmina i to ona będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją tego projektu.

Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. W wyniku realizacji tego projektu osiągnięty zostanie następujący cel - stworzenie dogodnych warunków do organizowania imprez kulturowych oraz wzrost integracji społeczeństwa wzrost walorów kulturowych i przyrodniczych miejscowości.

Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi przyczyni się do poprawy warunków dla uczestników imprez organizowanych na otwartej przestrzeni. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie stanowił mienie jednostki samorządu terytorialnego, która w oparciu o powstały projekt będzie realizowała zadania z zakresu kultury nałożone na gminę ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawcy w związku z realizacją ww. projektu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT. W przedmiotowej sprawie brak jest bowiem obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowy projekt jest inwestycją należącą do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywanych czynności opodatkowanych przez Gminę. W konsekwencji brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca realizując projekt pn. "Rewaloryzacja parku oraz budowa kortu tenisowego z budynkiem zaplecza wraz z instalacjami budowlanymi", nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwestia dotycząca nie uznania Gminy za podatnika w związku z wykonywaniem zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym i w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej ", została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-566/10-2/TK z dnia 13 lipca 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl