ILPP2/443-555/10-2/BA - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od usług gastronomicznych i hotelowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-555/10-2/BA Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od usług gastronomicznych i hotelowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 14 kwietnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 15 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od usług gastronomicznych i hotelowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od usług gastronomicznych i hotelowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowana zajmuje się przygotowywaniem i organizacją wydarzeń (zjazdów, konferencji, szkoleń, spotkań promocyjnych dla innych podmiotów gospodarczych). Zlecenia wykonywane są na podstawie zawartej umowy ze Zleceniodawcą. W związku z tym Wnioskodawczyni ponosić będzie koszty związane z:

1.

projektowaniem, drukiem i dystrybucją zaproszeń, materiałów informacyjnych, programów ramowych, certyfikatów potwierdzających uczestnictwo,

2.

wynajęciem sali konferencyjnej wraz ze sprzętem multimedialnym i jego obsługą,

3.

zapewnieniem obsługi merytorycznej (umowy z wykładowcami lub z firmami zewnętrznymi prowadzącymi działalność szkoleniową w danym zakresie tematycznym, koszty transportu i noclegu wykładowców),

4.

zapewnieniem noclegów, całodziennego wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja), poczęstunku w ramach przerw kawowych, ewentualnie zamówieniem cateringu i zakupem artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek dla uczestników szkolenia.

Działania z punktu 1, 2 i 4 (za wyjątkiem zakupu artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek dla uczestników wydarzenia) będą zlecane firmom zewnętrznym. Artykuły spożywcze przeznaczone na poczęstunek (m.in. ciastka, przekąski, kanapki, soki, woda, kawa, herbata, cukier, cytryny, mleko itp.,) kupowane będą we własnym zakresie. Co do punktu 3, będą to umowy zlecenia z osobami fizycznymi lub też usługa będzie świadczona przez firmy zewnętrzne na podstawie umowy (rozliczana na podstawie rachunku). Uczestnikami tych wydarzeń będą:

a.

osoby pragnące zapoznać się z nowymi procedurami i produktami medycznymi, zasadami sprzedaży i dystrybucji tych produktów, profesjonalnej opieki nad pacjentami, technikami zarządzania pracownikami i placówkami opieki medycznej,

b.

pracownicy firmy zlecającej organizację danego wydarzenia.

Obok części merytorycznej organizator przewiduje część socjalną realizowaną poprzez występy zespołów muzycznych i kabaretów, zwiedzanie interesujących miejsc w danym regionie celem integracji uczestników wydarzenia. Czas trwania wydarzenia zależeć będzie od jego programu merytorycznego i może trwać od jednego do kilku dni. Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu będzie potwierdzenie przyjęcia zaproszenia. Każdy z uczestników otrzyma materiały szkoleniowe i certyfikat uczestnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana, będąc pośrednikiem w dystrybucji usługi hotelowej i usługi gastronomicznej, na podstawie zawartej umowy ze zleceniodawcą, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT od usługi hotelowej i usługi gastronomicznej dystrybuowanej, na podstawie zawartej umowy ze zleceniodawcą. Do takiej interpretacji składnia Zainteresowaną fakt możliwości odliczenia podatku VAT od pozostałych usług objętych ww. umową organizacji ze zleceniodawcą jako pośrednikiem w świadczonej ww. usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym oraz że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

(uchylony),

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z cytowanego przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika, iż co do zasady podatnik nie może dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w przypadku świadczenia usług innych niż określonych wyjątkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi firmę zajmującą się przygotowywaniem i organizacją wydarzeń (zjazdów, konferencji, szkoleń, spotkań promocyjnych dla innych podmiotów gospodarczych). Zlecenia wykonywane są na podstawie zawartej umowy ze Zleceniodawcą. W związku z tym Wnioskodawczyni ponosić będzie koszty związane z:

1.

projektowaniem, drukiem i dystrybucją zaproszeń, materiałów informacyjnych, programów ramowych, certyfikatów potwierdzających uczestnictwo,

2.

wynajęciem sali konferencyjnej wraz ze sprzętem multimedialnym i jego obsługą,

3.

zapewnieniem obsługi merytorycznej (umowy z wykładowcami lub z firmami zewnętrznymi prowadzącymi działalność szkoleniową w danym zakresie tematycznym, koszty transportu i noclegu wykładowców),

4.

zapewnieniem noclegów, całodziennego wyżywienia (śniadanie, obiad, kolacja), poczęstunku w ramach przerw kawowych, ewentualnie zamówieniem cateringu i zakupem artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek dla uczestników szkolenia.

Działania z punktu 1, 2 i 4 (za wyjątkiem zakupu artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek dla uczestników wydarzenia) będą zlecane firmom zewnętrznym. Artykuły spożywcze przeznaczone na poczęstunek (m.in. ciastka, przekąski, kanapki, soki, woda, kawa, herbata, cukier, cytryny, mleko itp.,) kupowane będą we własnym zakresie. Co do punktu 3, będą to umowy zlecenia z osobami fizycznymi lub też usługa będzie świadczona przez firmy zewnętrzne na podstawie umowy (rozliczana na podstawie rachunku).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku nabycia usług gastronomicznych i hotelowych związanych z organizacją wydarzeń (zjazdów, konferencji, szkoleń, spotkań promocyjnych dla innych podmiotów gospodarczych) prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje Zainteresowanej co jednoznacznie wynika z zapisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od usług gastronomicznych i hotelowych został rozstrzygnięty pismem z dnia 6 lipca 2010 r. nr ILPP2/443-555/10-3/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl