ILPP2/443-550/13-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-550/13-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniach 2 września 2013 r. oraz 13 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku w związku z realizacją operacji pt.: "Poprawa stanu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej w gminie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku w związku z realizacją operacji pt.: "Poprawa stanu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej w gminie".

Wniosek uzupełniono w dniach 2 września 2013 r. oraz 13 września 2013 r. w zakresie własnego stanowiska w sprawie oraz dokumentu, z którego wynika prawo osób podpisanych do występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem kultury fizycznej od 2005 r. zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Siedzibą Stowarzyszenia jest miejscowość G. położona w gminie Z.

Jednym z podstawowych celów działalności Zainteresowanego jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania klubu oraz wychowanie dzieci i młodzieży poprzez sport, integracja mieszkańców wszystkich pokoleń poprzez organizowanie imprez kulturalno-sportowych.

W dniu 15 października 2012 r. Wnioskodawca złożył w biurze Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji (PROW na lata 2007-2013).

Tytuł operacji: "Poprawa stanu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej w gminie". W ramach projektu zakupiona zostanie samobieżna kosiarka. Celem operacji jest poprawa stanu bazy sportowej oraz innych obiektów użyteczności publicznej w gminie poprzez udostępnienie kosiarki dla Klubów sportowych oraz innych Stowarzyszeń.

Realizacja operacji w dużym stopniu pozytywnie wpłynie na większe zainteresowanie aktywnymi formami spędzenia wolnego czasu oraz integracji lokalnej społeczności. Poprawa stanu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej bezpośrednio przełoży się na wzrost zainteresowania dzięki polepszeniu warunków do uprawiania różnych dyscyplin sportowych, zwiększy się również bezpieczeństwo oraz zostaną poprawione walory estetyczne poszczególnych miejscowości.

Zakupiona samobieżna kosiarka służyć będzie działalności statutowej i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Udostępniana będzie nieodpłatnie innym klubom i stowarzyszeniom działającym na terenie gminy w związku z organizacją bezpłatnych przedsięwzięć sportowych, kulturalnych, rozrywkowych oraz innych mających na celu integrację lokalnych społeczności.

Stowarzyszenie nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z inwestycją, a faktura VAT związana z operacją wystawiona będzie na Stowarzyszenie.

Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy istnieje możliwość odzyskania-odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących realizację operacji.

2. Czy Stowarzyszenie realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług tylko wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. wtedy, kiedy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponieważ Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z realizacją operacji dlatego nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tej inwestycji.

Zainteresowany oświadcza ponadto, że nie może odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

15 października 2012 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych projektów, tj. operacji pt.: "Poprawa stanu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej w gminie Zwierzyn".

W ramach projektu zakupiona zostanie samobieżna kosiarka. Celem operacji jest poprawa stanu bazy sportowej oraz innych obiektów użyteczności publicznej w gminie poprzez udostępnienie kosiarki dla Klubów sportowych oraz innych stowarzyszeń.

Zainteresowany nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z inwestycją; nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT; efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja opisanego działania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania, ani odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących realizację operacji.

Zatem realizując planowane działania Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl