ILPP2/443-548/14-3/MN - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-548/14-3/MN Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z 12 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego. Gmina powierzyła, na podstawie odnawianej corocznie umowy, zarządzanie cmentarzem Sp. z o.o. (dalej: Zarządca) - spółce komunalnej, w której Gmina posiada 100% udziałów. Zgodnie z zawieranymi umowami, Zarządca zobowiązany jest do:

1.

w zakresie zarządzania cmentarzem:

a.

prowadzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ewidencji zgonów osób pochowanych na cmentarzu, planów pochówku, ksiąg ewidencji miejsc grzebalnych i innej dokumentacji związanej z zarządzaniem i utrzymaniem cmentarza,

b.

gospodarowania terenem cmentarnym poprzez planowe i regularne wyznaczanie miejsc pochówku oraz nadzór w tym zakresie nad dokonującymi pochówek,

c.

przyjmowania zwłok do pochowania na cmentarzu komunalnym oraz udostępniania domu przedpogrzebowego,

d.

pobierania opłat za korzystanie z cmentarza,

e.

ubezpieczenia domu przedpogrzebowego.

2.

w zakresie utrzymania cmentarza:

a.

wykonywania alejek o nawierzchni szutrowej w nowych kwartałach, letniego i zimowego utrzymania dróg, chodników i alejek oraz naprawy nawierzchni,

b.

utrzymania zieleni,

c.

bieżącej naprawy i konserwacji ogrodzenia,

d.

utrzymania domu przedpogrzebowego i jego urządzeń, bieżącej konserwacji i drobnych remontów,

e.

obsługi domu przedpogrzebowego oraz wyposażenia go w niezbędne akcesoria do prowadzenia ceremonii przedpogrzebowych,

f.

ustawienia odpowiedniej ilości pojemników na odpady oraz systematycznego usuwania odpadów stałych i płynnych,

g.

dokonywania pomiarów ochronnych instalacji i urządzeń elektrycznych w domu przedpogrzebowym,

h.

bieżącej weryfikacji ilości miejsc grzebalnych na cmentarzu (dalej łącznie jako: usługi administrowania).

Koszty wynikające z realizacji powyższych obowiązków ponosi Zarządca.

W ramach usług administrowania, Zarządca wykonuje na terenie cmentarza odpłatne świadczenia w zakresie: udostępniania miejsc grzebalnych na okres 20 lat, rezerwacji miejsc grzebalnych na 20 lat, przedłużenia udostępniania miejsc grzebalnych na kolejne 20 lat oraz dostarczania wody przez okres 20 lat (dalej: podstawowe usługi cmentarne). Powyższe podstawowe usługi cmentarne są świadczone przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy. Pobierane z tytułu powyższych usług opłaty przekazywane są przez Zarządcę na rachunek Gminy do 5-tego dnia następnego miesiąca - opłaty te stanowią dochód Gminy. Gmina wykazuje obrót z tytułu pobierania powyższych opłat w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT i rozlicza z tego tytułu VAT należny.

Ponadto, na terenie cmentarza Zarządca wykonuje również świadczenia, w szczególności w zakresie wykopania grobu, przygotowania grobu murowanego do pochówku, wystawienia zwłok w kaplicy, umożliwienia wjazdu na cmentarz, umożliwienia dokonania pochówku przez zewnętrzny podmiot świadczący usługi pogrzebowe (dalej: pozostałe usługi cmentarne). Opłaty z tytułu świadczonych pozostałych usług cmentarnych stanowią dochód Zarządcy i wykazywane są przez Zarządcę w prowadzonych przez niego rozliczeniach dla celów VAT.

Z tytułu świadczonych usług administrowania Zarządca otrzymuje od Gminy określone w umowie roczne wynagrodzenie płatne w 12 miesięcznych ratach. Jednocześnie, należne Zarządcy opłaty z tytułu świadczenia pozostałych usług cmentarnych stanowią de facto dodatkową część wynagrodzenia Zarządcy - poza określonym rocznie wynagrodzeniem za administrowanie cmentarzem komunalnym.

Wysokość opłat zarówno za podstawowe, jak i pozostałe usługi cmentarne, została określona w drodze Zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy z 15 września 2009 r. w sprawie: ustalenia opłat za usługi cmentarne na Cmentarzu Komunalnym.

Gmina ponosi wybrane wydatki związane z funkcjonowaniem cmentarza, w szczególności ponosi koszty inwentaryzacji cmentarza, remontów, etc., a także koszty wynagrodzenia Zarządcy z tytułu świadczonych przez ten podmiot usług administrowania (dalej: wydatki bieżące). Wydatki bieżące dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanym podatkiem VAT.

W przyszłości Gmina może ponosić również wydatki inwestycyjne związane z cmentarzem komunalnym (dalej: przyszłe wydatki inwestycyjne), przykładowo na rozbudowę, modernizację i remonty cmentarza. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanym podatkiem VAT.

Dotychczas Gmina nie dokonywała odliczeń VAT naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki bieżące, bowiem nie była pewna, czy takie prawo jej przysługuje. Kwestię tę w pierwszej kolejności Gmina zamierza potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

Gmina również podkreśla, że wydatki objęte złożonym wnioskiem dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego, którym administruje Zarządca. W szczególności, nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby innych nieruchomości gminnych lub obiektów niemających związku z działalnością cmentarza.

Utrzymywanie cmentarzy komunalnych oraz zapewnienie ich prawidłowego funkcjonowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie cmentarzy gminnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków bieżących.

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków bieżących.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy, z tytułu świadczonych przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy podstawowych usług cmentarnych Gmina występuje w roli podatnika VAT. W konsekwencji, podstawowe usługi cmentarne stanowią po stronie Gminy czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

W związku z powyższym, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych ze świadczeniem podstawowych usług cmentarnych.

Gmina przy tym podkreśla, że w jej opinii, za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków bieżących jest również konieczne i bezpośrednio związane z dokonywanymi na terenie cmentarza przez Zarządcę odpłatnymi pozostałymi usługami cmentarnymi. Zdaniem Gminy bowiem, bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby praktycznie niemożliwe lub też bardzo utrudnione. Nie sposób sobie bowiem wyobrazić, że osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu zaniedbanym, nieuporządkowanym, etc. Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na innych cmentarzach, tj. np. na cmentarzach parafialnych lub na cmentarzach położonych w innych gminach. W szczególności istotny jest więc w tym zakresie zakup usług administrowania przez Zarządcę, który udziela kompleksowego wsparcia w zakresie świadczenia przedmiotowych usług oraz zobowiązany jest w szczególności do utrzymania porządku na cmentarzu.

Również ewentualne przyszłe wydatki inwestycyjne będą miały bezpośredni związek ze świadczonymi przez Gminę podstawowymi usługami cmentarnymi. Niezbędne jest bowiem zapewnienie określonego stanu technicznego, a także ewentualna rozbudowa cmentarza, aby Gmina w przyszłości mogła nadal wykonywać opodatkowane VAT usługi.

Przedstawione przez Gminę stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2014 r., sygn. ITPP2/443-1089/13/RS Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zgodził się z wnioskującą gminą, że: "przysługuje jej/będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na Usługi Administrowania, które były/będą związane ze świadczonymi przez Gminę opodatkowanymi Usługami Cmentarnymi" oraz, że w związku z wykonywaniem przez nią "czynności opodatkowanych - Usług Cmentarnych:

* przysługuje jej/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na bieżące utrzymanie cmentarzy,

* przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od przyszłych wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy nowych lub rozbudowy, modernizacji i remontów istniejących cmentarzy".

Powyższe znajduje również potwierdzenie w wydanej w analogicznym stanie faktycznym interpretacji indywidualnej z 26 listopada 2013 r., sygn. ILPP2/443-820/13-3/AKr, w której Dyrektor Izby skarbowej w Poznaniu wskazał, że: "w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki bieżące i inwestycyjne związane z funkcjonowaniem cmentarza zarządzanego w imieniu i na rzecz gminy przez Zarządcę mają/będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego wskazanymi w opisie sprawy czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług".

Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 czerwca 2013 r., sygn. ILPP2/443-293/13-3/EN, Dyrektor stwierdził, że: "Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w celu wykorzystania ich do świadczenia usług cmentarnych".

Za słusznością stanowiska Gminy w przedmiotowym zakresie przemawia również brzmienie interpretacji indywidualnych:

* z 5 listopada 2013 r., sygn. ITPPI/443-810/13/DM, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że: "w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gminie przysługuje/przysługiwać będzie uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zarówno wydatki inwestycyjne na budowę nowych cmentarzy lub rozbudowę/modernizację istniejących, jak i bieżące związane z utrzymaniem cmentarzy, na których Gmina świadczy/będzie świadczyła odpłatnie usługi cmentarne";

* z 8 października 2013 r., sygn. IPTPP4/443-526/13-5/JM, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem cmentarza, m.in. na wynagrodzenie wskazał, że: "nabywane towary i usługi służą (będą służyły) wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym (...) Wnioskodawca ma (będzie miał) prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od bieżących wydatków związanych z cmentarzem komunalnym".

Jednocześnie Gmina podkreśla, że - w jej opinii - na prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od ponoszonych wydatków nie powinien wpływać fakt, iż opłaty za pozostałe usługi cmentarne są należne Zarządcy (tekst jedn.: stanowią dochód Zarządcy).

Powyższe znajduje potwierdzenie w przywołanych powyżej, wydanych w analogicznych sprawach, interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 listopada 2013 r., sygn. ILPP2/443-820/13 -3/AKr oraz

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 stycznia 2014 r., sygn. ITPP2/443-1089/13/RS,

w których Minister Finansów potwierdził prawo wnioskodawców do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na cmentarze komunalne, w przypadku, gdy część pobieranych w związku ze świadczonymi usługami cmentarnymi opłat jest należna zarządcom cmentarzy.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że: "prawo do odliczenia zostało wprowadzone aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

W konsekwencji, Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarza komunalnego (tekst jedn.: zarówno wydatków bieżących, jak i przyszłych wydatków inwestycyjnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywania zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym - nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym - krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina ponosi wybrane wydatki związane z funkcjonowaniem cmentarza, w szczególności ponosi koszty inwentaryzacji cmentarza, remontów, etc., a także koszty wynagrodzenia Zarządcy z tytułu świadczonych przez ten podmiot usług administrowania (wydatki bieżące). Wydatki bieżące dokumentowane są wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanym podatkiem VAT. Dotychczas Gmina nie dokonywała odliczeń VAT naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki bieżące, bowiem nie była pewna, czy takie prawo jej przysługuje. Gmina również podkreśla, że wydatki objęte złożonym wnioskiem dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego, którym administruje Zarządca. W szczególności, nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby innych nieruchomości gminnych lub obiektów niemających związku z działalnością cmentarza.

W odniesieniu do powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z cmentarzem komunalnym.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że w interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2014 r. nr ILPP2/443-548/14-2/MN tut. Organ wskazał, że odpłatne świadczenie przez Zarządcę w imieniu i na rzecz Gminy (tekst jedn.: przez Gminę) podstawowych usług cmentarnych podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Świadczenie podstawowych usług cmentarnych nie korzysta/nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, że w przedmiotowej sprawie są/zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki bieżące związane z cmentarzem komunalnym mają/będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę wskazanymi w opisie sprawy czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących ponoszonych na cmentarz komunalny.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług - 11 sierpnia 2014 r. wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP2/443-548/14-2/MN i ILPP2/443-548/14 -4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl