ILPP2/443-542/11-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-542/11-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wystawienia i otrzymania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wystawienia i otrzymania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy (dalej Spółka) jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych oraz części zamiennych i akcesoriów do samochodów. Z uwagi na ilość przeprowadzanych transakcji, a co za tym idzie ilość wystawianych przez Spółkę faktur, Wnioskodawca stopniowo wdraża elektroniczny obieg faktur (w tym faktur korygujących) ze swoimi kontrahentami w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010, Nr 249, poz. 661, dalej: "Rozporządzenie").

W związku z tym Spółka zamierza zrezygnować docelowo z wymiany faktur w formie papierowej z tymi kontrahentami, którzy zaakceptują wymianę faktur w formie elektronicznej (faktur elektronicznych). W każdym przypadku faktury elektroniczne są wystawiane i przesyłane przez Spółkę po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Kontrahenta na wystawianie oraz przesyłanie faktur w takiej formie (od dnia następującego po dniu akceptacji).

Elektroniczny obieg odbywa się za pomocą specjalnej platformy (systemu komputerowego).

Kontrahenci Spółki (w szczególności Dealerzy), jako uprawnieni użytkownicy (posiadający własny login) pobierają faktury w plikach "pdf" (format stosowany przez program X). Platforma umożliwia wyszukiwanie plików według różnych kryteriów. Ponadto, platforma zapewnia możliwość śledzenia faktur, które były otwierane/pobierane przez danego kontrahenta. Każda faktura jest zabezpieczona przy wykorzystaniu specjalistycznego programu, certyfikowanym podpisem elektronicznym. Użytkownik pobierający fakturę, może przy wykorzystaniu weryfikującej wersji tego programu, zweryfikować na swoim komputerze, czy treść faktury nie uległa zmianie w trakcie przesyłania - w tym wypadku program ten poprzez zastosowanie klucza publicznego zweryfikuje czy treść faktury nie uległa zmianie - w takiej sytuacji, odpowiednia informacja zostanie wyświetlona na ekranie użytkownika.

Poszczególne faktury są opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.; dalej Ustawa o podpisie elektronicznym) - weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Przed wdrożeniem opisanego systemu, Spółka otrzymała od kwalifikowanego podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne w Polsce, kwalifikowany certyfikat według wymagań Ustawy o podpisie elektronicznym. Bezpieczny podpis elektroniczny gwarantuje autentyczność pochodzenia faktur elektronicznych oraz ich integralność. Z uwagi na fakt, iż ważność certyfikatów jest ograniczona czasowo, platforma archiwizuje kwalifikowane certyfikaty.

Podpis elektroniczny jest zintegrowany z plikiem faktury. Komunikaty elektroniczne są przesyłane za pomocą wewnętrznej zabezpieczonej sieci korporacyjnej. Proces odbywa się w ramach zintegrowanego środowiska korporacyjnego bez możliwości ingerencji z zewnątrz.

Sposób przechowywania faktur na serwerach pozwala na zabezpieczenie faktur przed modyfikacją (przykładowo - katalog, w którym będą przechowywane faktury jest zabezpieczony przed zapisem przez osoby nieupoważnione tzw. "read-only"). Faktury są przechowywane zgodnie z korporacyjną polityką bezpieczeństwa danych zapewniającą integralność, dostępność i poufność informacji.

Faktury są dostępne na platformie do momentu upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Po upływie okresu przedawnienia, faktury są przechowywane na nośnikach danych (przykładowo: CD, DVD etc.).

Faktury są przechowywane w tym samym formacie, w którym zostały wystawione i przesłane, w sposób gwarantujący ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Dostęp do platformy przez Spółkę oraz Dealerów jest nieprzerwany, natychmiastowy, pełny i ciągły (w granicach niezawodności stosowanego sprzętu informatycznego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy momentem wystawienia faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez danego Dealera, jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury w systemie komputerowym (platformie).

Zdaniem Wnioskodawcy, momentem wystawienia faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej przez Dealera, jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury w systemie komputerowym (platformie).

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej Ustawy VAT), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Zgodnie z art. 19 ust. 4 Ustawy VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od daty wydania towaru lub wykonania usługi.

Jednocześnie moment wystawienia faktury, który w systemie opartym na fakturach elektronicznych niejako determinuje również moment otrzymania faktury, wpływa na powstanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wedle § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.; dalej Rozporządzenie o fakturach papierowych), w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Dalej, § 14 tegoż Rozporządzenia stanowi, iż fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Pojęciem otrzymania (korekty faktury) posługuje się również art. 29 ust. 4a Ustawy VAT.

Spółka pragnie podkreślić, iż ani Ustawa VAT, ani przepisy wykonawcze do ww. ustawy (w szczególności Rozporządzenie, czy Rozporządzenie o fakturach papierowych) nie określa w sposób odmienny momentu wystawienia, czy też otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) w przypadku udokumentowania transakcji fakturami (w tym fakturami korygującymi) w formie elektronicznej. Tym samym dla celów ustalenia obowiązku podatkowego w VAT, jak i prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury elektronicznej, czy prawa do obniżenia kwoty obrotu, należy ustalić moment wystawienia oraz otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej.

Ustawodawca nie zamieścił definicji legalnej pojęć momentu wystawienia i otrzymania faktury elektronicznej - ani w treści Ustawy VAT, ani też w treści Rozporządzenia oraz Rozporządzenia o fakturach papierowych. W konsekwencji, konieczne jest odwołanie się do gramatycznej wykładni obu pojęć. Zgodnie z "Małym Słownikiem Języka Polskiego" pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, s. 1079 oraz s. 587) "wystawić" oznacza wydobyć, wyjąć, wydostać coś skąd, wyłożyć na, zewnątrz, ale również wypisać, wypełnić, wydać. Z kolei "otrzymać" oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś.

Należy zatem stwierdzić, iż powyżej opisane pojęcia wiążą się z czynnościami faktycznymi, a nie prawnymi.

W przedmiotowej sytuacji, momentem wystawienia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej będzie moment utworzenia gotowego dokumentu, posiadającego opisane w stanie faktycznym cechy (integralność itp.) oraz umieszczenie tegoż pliku w systemie komputerowym (platformie). Dopiero bowiem wówczas faktura (w tym faktura korygująca) w formie elektronicznej jest kompletna i posiada wymagane przez przepisy prawa cechy.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, iż moment otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) przez Dealera jest, co do zasady, identyczny z momentem wystawienia takiej faktury, ponieważ wystawiona faktura (w tym faktura korygująca) jest natychmiastowo dostępna dla Dealera (na jego urządzeniach informatycznych). Otrzymanie takiej faktury jest bowiem taką sytuacją, w której odbiorca ma z dokumentem kontakt tego rodzaju, że może się w dowolnym momencie zapoznać z jego treścią. Moment wystawienia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej, czyli sporządzenie dokumentu przez Spółkę, zbiega się więc z racji funkcjonalności systemu z jej odbiorem.

Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko znajduje oparcie w ocenach prawnych wyrażonych w interpretacjach wydanych na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2010 r. (zdaniem Spółki, zachowały one aktualność do obowiązującego obecnie stanu prawnego):

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. ILPP2/443-1953/10 -2/SJ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. IPPP2/443-406/10 -2/MM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 sierpnia 2008 r., sygn. ITPP3/443 170c/08/JK,

* interpretacja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-726/06/SAPI.

Reasumując, momentem wystawienia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania takiej faktury przez Dealera jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury (w tym faktury korygującej) w systemie komputerowym (platformie).

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady regulujące kwestie faktur elektronicznych zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie faktur elektronicznych, wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy.

Rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych określa sposób i warunki przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub kontroli skarbowej faktur przesyłanych tą formą.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją".

Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej (§ 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).

Pojęcie autentyczności pochodzenia faktury - w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych - oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Natomiast przez integralność treści faktury - w myśl § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych - rozumie się to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Wskazać w tym miejscu należy, że aktualnie podatnik nie ma obowiązku stosowania określonych wcześniej technologii przesyłu faktur w postaci elektronicznej (bezpieczny podpis elektroniczny i system elektronicznej wymiany danych (EDI). Powyższe metody są jedynie przykładowym wyliczeniem i podatnik może stosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury. Warunek ten musi być jednak spełniony.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał obowiązujące od dnia 31 marca 2011 r. rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 3 rozporządzenia).

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca - stosownie do zapisu § 14 ust. 3 rozporządzenia - wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących - § 14 ust. 4 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych oraz części zamiennych i akcesoriów do samochodów. Z uwagi na ilość przeprowadzanych transakcji, a co za tym idzie ilość wystawianych przez Spółkę faktur, Wnioskodawca stopniowo wdraża elektroniczny obieg faktur (w tym faktur korygujących) ze swoimi kontrahentami w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Faktury elektroniczne są wystawiane i przesyłane przez Spółkę po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Kontrahenta na wystawianie oraz przesyłanie faktur w takiej formie (od dnia następującego po dniu akceptacji). Elektroniczny obieg faktur się odbywa za pomocą specjalnej platformy (systemu komputerowego). Kontrahenci, jako uprawnieni użytkownicy, pobierają faktury w plikach "pdf", natomiast faktury są opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Zainteresowany ma wątpliwości, kiedy można mówić o momencie wystawienia oraz momencie odebrania faktury przesyłanej w formie elektronicznej.

Zdaniem Spółki, moment otrzymania faktury (w tym faktury korygującej) przez kontrahenta (Dealera) będzie identyczny z momentem wystawienia takiej faktury, gdyż wystawiona przez Spółkę faktura (faktura korygująca) jest natychmiastowo dostępna dla kontrahenta na jego urządzeniach informatycznych. Wobec powyższego, z racji funkcjonalności systemu, moment wystawienia faktury i faktury korygującej w formie elektronicznej zbiega się z jej odbiorem.

Należy podkreślić, iż ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w aktach wykonawczych do ustawy, nie określił pojęć moment wystawienia i otrzymania faktury elektronicznej. W konsekwencji, konieczne jest odwołanie się do gramatycznej wykładni obu pojęć. Zgodnie z "Małym Słownikiem Języka Polskiego" pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, s. 1079 oraz s. 587) "wystawić" oznacza wydobyć, wyjąć, wydostać coś skąd, wyłożyć na, zewnątrz, ale również wypisać, wypełnić, wydać. Z kolei, "otrzymać" oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś.

Należy zatem stwierdzić, iż powyżej opisane pojęcia wiążą się z czynnościami faktycznymi, a nie prawnymi.

W przypadku sporządzenia faktury (w tym faktury korygującej) w formie elektronicznej momentem jej wystawienia jest moment utworzenia gotowego dokumentu spełniającego wymogi autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury - bowiem z tym momentem plik ten zaczyna spełniać przesłanki uznania go za "fakturę elektroniczną" w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych. Tak wystawiona faktura (w tym faktura korygująca) w formie elektronicznej jest kompletna i posiada wymagane przez przepisy prawa cechy. W sytuacji gdy, z racji funkcjonalności systemu informatycznego stosowanego przez obie strony transakcji, wystawiona faktura i faktura korygująca w formie elektronicznej jest umieszczana w systemie informatycznym i natychmiast jest widoczna dla odbiorcy tej faktury na jego urządzeniach informatycznych, to wówczas momentem otrzymania takiej faktury jest moment jej wystawienia i umieszczenia w systemie informatycznym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie momentem wystawienia faktury i faktury korygującej w formie elektronicznej przez Spółkę oraz momentem odebrania faktury i faktury korygującej w formie elektronicznej przez danego Dealera (kontrahenta) jest moment umieszczenia przedmiotowej faktury w systemie komputerowym (platformie).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej momentu wystawienia i otrzymania faktury oraz faktury korygującej w formie elektronicznej. Natomiast wniosek w części dotyczącej możliwości wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej tylko dla wybranych transakcji został rozpatrzony w interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2011 r. znak ILPP2/443-542/11-3/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl