ILPP2/443-541/13-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-541/13-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwot pieniędzy otrzymanych przez Wnioskodawcę od Zleceniodawcy w celu przekazania ich Uczestnikom Akcji Promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwot pieniędzy otrzymanych przez Wnioskodawcę od Zleceniodawcy w celu przekazania ich Uczestnikom Akcji Promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi organizacji i obsługi akcji promocyjnych na rzecz swoich Zleceniodawców (dalej: Akcje). W ramach świadczenia usługi organizacji i obsługi Akcji na rzecz danego Zleceniodawcy, Wnioskodawca zasadniczo zobowiązany jest dokonywać następujących świadczeń:

* kreacja materiałów promujących daną Akcję,

* zbieranie i weryfikacja zgłoszeń uczestników Akcji,

* przetwarzanie danych osobowych uczestników Akcji,

* prowadzenie strony internetowej Akcji,

* wydawanie nagród pieniężnych uczestnikom Akcji.

Akcje promocyjne skierowane są do pracowników i przedstawicieli handlowych zatrudnionych u kontrahentów danego Zleceniodawcy, w szczególności do tych pracowników i przedstawicieli, którzy w imieniu swojego pracodawcy zajmują się zamawianiem towarów u Zleceniodawcy lub dalszą odprzedażą towarów promowanych przez Zleceniodawcę do punktów sprzedaży detalicznej (dalej: Uczestnicy). Uczestnicy danej Akcji są zatrudnieni u danego kontrahenta na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej. Uczestnicy nie są właścicielami, ani współwłaścicielami przedsiębiorstwa należącego do kontrahenta Zleceniodawcy. Pomiędzy Uczestnikami Akcji a Zleceniodawcą nie występuje bezpośrednio żaden stosunek prawny. Warunkiem wzięcia udziału w Akcji jest wyrażenie zgody przez pracodawcę Uczestnika na udział danego Uczestnika w Akcji, zgodnie z jej regulaminem.

Przedmiotem Akcji organizowanych przez Wnioskodawcę jest premiowanie określonych zachowań Uczestników, takich jak dokonywanie w imieniu pracodawcy Uczestnika zakupów określonych towarów o określonej wartości, czy też realizowanie w imieniu swojego pracodawcy sprzedaży określonych towarów o określonej wartości. Premiowanie Uczestników polega na przelewaniu na ich rzecz określonych kwot pieniężnych za wykonywanie określonych czynności.

Uczestnicy przystępują do akcji poprzez przesłanie na adres Wnioskodawcy deklaracji uczestnictwa (w formie pisemnej lub elektronicznej). Na podstawie prawidłowo przesłanej deklaracji Wnioskodawca przesyła na adres Uczestnika bankową kartę przedpłaconą. Na tym etapie karta przedpłacona może nie zawierać żadnych środków pieniężnych lub, jeżeli Uczestnik wykonał już jakieś działania premiowane w Akcji, może zawierać określoną ilość środków pieniężnych. Następnie, w toku prowadzenia Akcji, Wnioskodawca weryfikuje wykonywanie przez Uczestników działań określonych dokładnie w regulaminie Akcji (dokonywanie zakupów, realizowanie sprzedaży wybranych produktów). Za wykonanie określonych w regulaminie Akcji działań Wnioskodawca przyznaje Uczestnikom premie pieniężne. Wysokość premii pieniężnej może być różna w zależności od stopnia wykonania określonych działań w Akcji przez Uczestnika (np. wysokość premii może być uzależniona od wysokości obrotu sprzedaży towarów promowanych przez Zleceniodawcę). Przyznana premia pieniężna jest następnie przelewana przez Wnioskodawcę na indywidualną kartę przedpłaconą wydaną wcześniej danemu Uczestnikowi.

Wnioskodawca oraz Zleceniodawca w ramach swojej umowy na organizację i obsługę Akcji rozgraniczają działania Wnioskodawcy polegające na czynnościach związanych z obsługą Akcji, takich jak kreacja materiałów promujących Akcję, prowadzenie strony internetowej Akcji, zbieranie i weryfikacja zgłoszeń Uczestników Akcji, od czynności wypłaty na rzecz Uczestników premii pieniężnych stanowiących nagrody w Akcji. Te pierwsze czynności strony uznają za świadczenie usług marketingowych przez Wnioskodawcę i określają z tego tytułu w ramach umowy zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy od Zleceniodawcy. Strony rozliczają wynagrodzenie Wnioskodawcy przypadające z tytułu świadczenia tych usług na podstawie faktury VAT wystawianej przez Wnioskodawcę, zgodnie z kosztorysem ustalonym przez strony.

Strony zupełnie odrębnie regulują w umowie kwestię wypłaty środków na poczet premii pieniężnych na rzecz Uczestników Akcji. Środki przeznaczane na premie nie wchodzą w skład kosztorysu Akcji, który stanowi podstawę do kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy za świadczone usługi. Przy podpisywaniu umowy o współpracy strony nie są w stanie z góry ocenić, jaka będzie popularność danej Akcji wśród docelowych odbiorców, ani jak wielu Uczestników spełni warunki uprawniające do otrzymania premii pieniężnych. Wnioskodawca i Zleceniodawca nie przewidują więc z góry określonej puli środków, do których wypłaty zobowiązywałby się Wnioskodawca w ramach organizowanej Akcji. Wnioskodawca w ramach zawieranej umowy zobowiązuje się jedynie do organizacji Akcji zgodnie z regulaminem oraz do dokonywania rozliczeń premii, do których prawo nabywają Uczestnicy. W związku z powyższymi zależnościami, w ramach umowy to Zleceniodawca zobowiązuje się wobec Wnioskodawcy pokrywać wartość premii pieniężnych, do których Uczestnicy nabyli prawo w ramach Akcji. Rozliczanie premii realizowane jest w ten sposób, że na podstawie specjalnych zestawień wysokości należnych Uczestnikom premii przygotowywanych w trakcie trwania Akcji, Zleceniodawca przelewa na rzecz Wnioskodawcy określoną kwotę pieniędzy na poczet pokrycia tych premii, a następnie Wnioskodawca przelewa otrzymane środki pieniężne na karty przedpłacone poszczególnych Uczestników, jako premie przyznane w Akcji. Rola Wnioskodawcy ogranicza się więc w takim przypadku niejako do roli pośrednika pomiędzy Zleceniodawcą a Uczestnikami Akcji w zakresie przelewu środków pieniężnych z tytułu należnych premii. Wypłatę środków na rzecz Wnioskodawcy od Zleceniodawcy na poczet pokrycia wartości premii pieniężnych strony dokumentują księgową notą obciążeniową wystawianą przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy. Wnioskodawca nie opodatkowuje więc podatkiem VAT tej części płatności przypadającej od Zleceniodawcy, która odpowiada wartości premii pieniężnych.

Należy wskazać, że zgodnie z umową o współpracy Wnioskodawca z tytułu dokonywania rozliczeń premii pieniężnych w Akcji uprawniony jest do naliczania wynagrodzenia prowizyjnego należnego odrębnie od Zleceniodawcy. Przedmiotowa prowizja jest rozliczana odrębnie, jako wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usługi obsługi Akcji. Rozliczając wynagrodzenie prowizyjne Wnioskodawca wystawia na rzecz Zleceniodawcy stosowną fakturę VAT i od wartości tejże prowizji nalicza podatek VAT należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy wypłata na rzecz Wnioskodawcy przez Zleceniodawcę kwot pieniężnych w wysokości odpowiadającej wartości premii pieniężnych, które następnie są wypłacane w całości przez Wnioskodawcę Uczestnikom Akcji promocyjnej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Czy wydawanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Akcji bankowych kart przedpłaconych, celem umożliwienia rozliczenia premii pieniężnych zgodnie z regulaminem Akcji, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zdaniem Wnioskodawcy wypłata Wnioskodawcy przez Zleceniodawcę kwot pieniężnych w celu pokrycia wartości premii pieniężnych wypłacanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Akcji promocyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez odpłatną dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami według tej ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług). Z kolei zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze powyższe brzmienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, że przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT jest sprzedaż towarów lub usług. Przelew pomiędzy podmiotami określonej kwoty pieniężnej w celu jej dalszego przekazania uprawnionym podmiotom, nie może zostać uznany ani za sprzedaż towarów, ani za sprzedaż usług. Przelew środków pieniężnych pozostaje bowiem poza przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

Strony umowy na organizację i obsługę Akcji w sposób odrębny regulują w umowie zasady przelewu środków pieniężnych na potrzeby wypłaty premii, w tym terminy płatności tych środków, zasady ich rozliczania. Środki te są przeznaczone wprost na pokrycie premii pieniężnych Uczestników Akcji. Środki te nie stanowią więc świadczenia należnego Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów. Wnioskodawca nie ma prawa innego zadysponowania przedmiotowymi środkami, jak tylko w celu rozliczenia premii przysługujących Uczestnikom.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym, środki pieniężne otrzymywane od Zleceniodawcy tytułem przeznaczenia ich na wypłatę premii pieniężnych w ramach Akcji nie są otrzymywane, jako wynagrodzenie z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Tym samym środki te, jako znaki legitymacyjne, nie stanowiące towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przelew takich środków przeznaczonych na wypłatę premii strony powinny udokumentować księgową notą obciążeniową, wystawianą przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy. Wnioskodawca zobowiązany jest jednak do wystawienia faktury VAT za tę część otrzymywanych od Zleceniodawcy środków, która stanowi wynagrodzenie prowizyjne, za wypłatę premii na rzecz Uczestników.

Ad. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy wydawanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Akcji bankowych kart przedpłaconych, celem umożliwienia rozliczenia premii pieniężnych zgodnie z regulaminem Akcji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opinii Wnioskodawcy wydanie uczestnikom akcji promocyjnej karty przedpłaconej w celu umożliwienia rozliczenia premii pieniężnych nie stanowi ani dostawy towarów ani świadczenia usług. Karta przedpłacona nie dająca możliwości wypłaty środków, traktowana winna być jak elektroniczny znak legitymacyjny i dlatego jej wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z kolei przekazanie karty przedpłaconej posiadającej możliwość wypłaty zgromadzonych na niej środków, powinno być traktowane jak przekazanie gotówki, a więc także będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez sprzedaż, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast "odpłatny" to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi organizacji i obsługi akcji promocyjnych na rzecz swoich Zleceniodawców (dalej: Akcje). W ramach świadczenia usługi organizacji i obsługi Akcji na rzecz danego Zleceniodawcy, Wnioskodawca zasadniczo zobowiązany jest dokonywać następujących świadczeń:

* kreacja materiałów promujących daną Akcję,

* zbieranie i weryfikacja zgłoszeń uczestników Akcji,

* przetwarzanie danych osobowych uczestników Akcji,

* prowadzenie strony internetowej Akcji,

* wydawanie nagród pieniężnych uczestnikom Akcji.

Akcje promocyjne skierowane są do pracowników i przedstawicieli handlowych zatrudnionych u kontrahentów danego Zleceniodawcy, w szczególności do tych pracowników i przedstawicieli, którzy w imieniu swojego pracodawcy zajmują się zamawianiem towarów u Zleceniodawcy lub dalszą odprzedażą towarów promowanych przez Zleceniodawcę do punktów sprzedaży detalicznej. Uczestnicy danej Akcji są zatrudnieni u danego kontrahenta na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawnej. Uczestnicy nie są właścicielami, ani współwłaścicielami przedsiębiorstwa należącego do kontrahenta Zleceniodawcy. Pomiędzy Uczestnikami Akcji a Zleceniodawcą nie występuje bezpośrednio żaden stosunek prawny. Warunkiem wzięcia udziału w Akcji jest wyrażenie zgody przez pracodawcę Uczestnika na udział danego Uczestnika w Akcji, zgodnie z jej regulaminem.

Przedmiotem Akcji organizowanych przez Wnioskodawcę jest premiowanie określonych zachowań Uczestników, takich jak dokonywanie w imieniu pracodawcy Uczestnika zakupów określonych towarów o określonej wartości, czy też realizowanie w imieniu swojego pracodawcy sprzedaży określonych towarów o określonej wartości. Premiowanie Uczestników polega na przelewaniu na ich rzecz określonych kwot pieniężnych za wykonywanie określonych czynności.

Uczestnicy przystępują do akcji poprzez przesłanie na adres Wnioskodawcy deklaracji uczestnictwa (w formie pisemnej lub elektronicznej). Na podstawie prawidłowo przesłanej deklaracji Wnioskodawca przesyła na adres Uczestnika bankową kartę przedpłaconą. Na tym etapie karta przedpłacona może nie zawierać żadnych środków pieniężnych lub, jeżeli Uczestnik wykonał już jakieś działania premiowane w Akcji, może zawierać określoną ilość środków pieniężnych. Następnie, w toku prowadzenia Akcji, Wnioskodawca weryfikuje wykonywanie przez Uczestników działań określonych dokładnie w regulaminie Akcji (dokonywanie zakupów, realizowanie sprzedaży wybranych produktów). Za wykonanie określonych w regulaminie Akcji działań Wnioskodawca przyznaje Uczestnikom premie pieniężne. Wysokość premii pieniężnej może być różna w zależności od stopnia wykonania określonych działań w Akcji przez Uczestnika (np. wysokość premii może być uzależniona od wysokości obrotu sprzedaży towarów promowanych przez Zleceniodawcę). Przyznana premia pieniężna jest następnie przelewana przez Wnioskodawcę na indywidualną kartę przedpłaconą wydaną wcześniej danemu Uczestnikowi.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy wydawanie przez niego na rzecz Uczestników Akcji bankowych kart przedpłaconych, celem umożliwienia rozliczenia premii pieniężnych zgodnie z regulaminem Akcji, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że czynności przekazania kart przedpłaconych oraz ewentualnego ich doładowania środkami pieniężnymi nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Karta przedpłacona stanowi środek płatniczy, spełniając funkcje zastępcze dla środków pieniężnych. Karta przedpłacona stanowi zatem jedynie rodzaj pieniądza elektronicznego (innego niż pieniądz ekwiwalentu wartości), upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu określonych towarów i dlatego nie mieści się w definicji towaru, zawartej ww. art. 2 pkt 6 ustawy. Karta przedpłacona nie jest więc towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów.

Wydanie karty przepłaconej Uczestnikom w celu przelewu środków pieniężnych z tytułu należnych premii nie można uznać za świadczenie usług za odpłatnością. Wnioskodawca nie stawia żadnych ograniczeń lub warunków jakie Uczestnik musiałby spełnić aby nabyć kartę przedpłaconą. W konsekwencji, w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz Uczestników Akcji.

A zatem, czynność przekazania bankowych kart przedpłaconych w celu przelewu środków pieniężnych z tytułu należnych premii stanowiących nagrody w Akcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania podatkiem VAT wypłaconych na rzecz Wnioskodawcy przez Zleceniodawcę kwot pieniężnych w wysokości odpowiadającej wartości premii pieniężnych, które następnie są wypłacane w całości przez Wnioskodawcę Uczestnikom Akcji promocyjnej, tut. Organ wyjaśnia, że:

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W tym kontekście trzeba również wskazać na art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, w myśl którego podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę VAT.

W opisie stanu faktycznego wskazano, iż Wnioskodawca oraz Zleceniodawca w ramach umowy na organizację i obsługę Akcji rozgraniczają działania Wnioskodawcy polegające na czynnościach związanych z obsługą Akcji, takich jak kreacja materiałów promujących Akcję, prowadzenie strony internetowej Akcji, zbieranie i weryfikacja zgłoszeń Uczestników Akcji, od czynności wypłaty na rzecz Uczestników premii pieniężnych stanowiących nagrody w Akcji. Te pierwsze czynności strony uznają za świadczenie usług marketingowych przez Wnioskodawcę i określają z tego tytułu w ramach umowy zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy od Zleceniodawcy. Strony rozliczają wynagrodzenie Wnioskodawcy przypadające z tytułu świadczenia tych usług na podstawie faktury VAT wystawianej przez Wnioskodawcę, zgodnie z kosztorysem ustalonym przez strony.

Strony zupełnie odrębnie regulują w umowie kwestię wypłaty środków na poczet premii pieniężnych na rzecz Uczestników Akcji. Środki przeznaczane na premie nie wchodzą w skład kosztorysu Akcji, który stanowi podstawę do kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy za świadczone usługi. Przy podpisywaniu umowy o współpracy strony nie są w stanie z góry ocenić, jaka będzie popularność danej Akcji wśród docelowych odbiorców, ani jak wielu Uczestników spełni warunki uprawniające do otrzymania premii pieniężnych. Wnioskodawca i Zleceniodawca nie przewidują więc z góry określonej puli środków, do których wypłaty zobowiązywałby się Wnioskodawca w ramach organizowanej Akcji. Wnioskodawca w ramach zawieranej umowy zobowiązuje się jedynie do organizacji Akcji zgodnie z regulaminem oraz do dokonywania rozliczeń premii, do których prawo nabywają Uczestnicy. W związku z powyższymi zależnościami, w ramach umowy to Zleceniodawca zobowiązuje się wobec Wnioskodawcy pokrywać wartość premii pieniężnych, do których Uczestnicy nabyli prawo w ramach Akcji. Rozliczanie premii realizowane jest w ten sposób, że na podstawie specjalnych zestawień wysokości należnych Uczestnikom premii przygotowywanych w trakcie trwania Akcji, Zleceniodawca przelewa na rzecz Wnioskodawcy określoną kwotę pieniędzy na poczet pokrycia tych premii, a następnie Wnioskodawca przelewa otrzymane środki pieniężne na karty przedpłacone poszczególnych Uczestników, jako premie przyznane w Akcji. Rola Wnioskodawcy ogranicza się więc w takim przypadku niejako do roli pośrednika pomiędzy Zleceniodawcą a Uczestnikami Akcji w zakresie przelewu środków pieniężnych z tytułu należnych premii.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że wpłacone na rzecz Wnioskodawcy przez Zleceniodawcę kwoty pieniężne w wysokości odpowiadającej wartości premii pieniężnych, które następnie są wypłacane w całości przez Wnioskodawcę Uczestnikom Akcji promocyjnej nie stanowią obrotu dla Wnioskodawcy, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowe środki pieniężne nie są dla Wnioskodawcy wynagrodzeniem z tytułu świadczonych przez niego usług na rzecz Zleceniodawcy, lecz są przekazywane wyłącznie w celu przelania ich Uczestnikom Akcji (co wynika z umowy zawartej między Wnioskodawcą a Zleceniodawcą).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl