ILPP2/443-539/11-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-539/11-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Kancelaria jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a jej wspólnicy - radcowie prawni świadczą poza projektem pomoc prawną głównie na rzecz przedsiębiorców. Usługi poza projektem są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. Zainteresowany jest partnerem beneficjenta środków otrzymywanych ramach EFS program operacyjny "Kapitał Ludzki" na ta 2007-2013 - Fundacji "T.". Fundacja wraz z wymienionymi we wniosku imiennie partnerami w tym Kancelarią, realizuje projekt: "U..." (dalej: Projekt) w ramach Priorytetu V POKL. Zgodnie z Projektem Wnioskodawca jest odpowiedzialny m.in. za prowadzenie punktów konsultacji prawnej i obywatelskiej, w tym za zatrudnienie prawników (radców prawnych, aplikantów, osób z wyższym wykształceniem prawniczym), którzy będą udzielali porad prawnych i sporządzali opinie prawne.

W ramach Projektu Wnioskodawca i zatrudnione przez niego (na podstawie umów cywilnoprawnych) osoby (radcowie prawni, adwokaci, aplikanci lub inne osoby z wyższym wykształceniem prawniczym) będą świadczyć pomoc prawną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dla których pomoc ta będzie nieodpłatna. W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej świadczonej w celu realizacji Projektu Zainteresowany nie będzie wystawiać żadnych faktur.

Wnioskodawca w celu realizacji założonych celów i zadań przewidzianych w Projekcie dokona zakupu systemu informacji prawnej LEX oraz czasopism prawniczych.

Projekt jest dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Zgodnie z umową o dofinansowanie, zawartą z MPiPS na realizację Projektu, Wnioskodawca (Fundacja T.) otrzymuje dofinansowanie w następujących formach:

1.

w formie płatności ze środków europejskich (85%),

2.

w formie dotacji celowej z budżetu krajowego (15%).

Następnie Fundacja T. dystrybuuje środki europejskie i dotacje z budżetu krajowego pomiędzy Partnerów w tym m.in. na rzecz Wnioskodawcy. Zarówno dotacje w formie płatności europejskich, jak i dotacje celowe z budżetu krajowego przeznaczone są na pokrycie kosztów służących realizacji Projektu. Ze środków tych ponoszone są wszelkie wydatki związane z Projektem, tj. wynagrodzenie personelu, koszty wynajmu, koszty zakupów (w tym oprogramowania, sprzętu, materiałów biurowych) itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi w ramach realizowanego Projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl postanowień art. 86 ust. 1 Ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mimo, że Kancelaria jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nalicza podatek VAT od usług świadczonych poza projektem, to jednak biorąc pod uwagę fakt, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji Projektu nie ma miejsca sprzedaż opodatkowana. Nabywane towary (system LEX, czasopisma prawnicze) i usługi, nie służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a wszystkie ww. koszty Kancelarii związane są z projektem i ponoszone na jego realizację.

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego Projektu. Nie zostanie więc spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, brak będzie bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, co oznacza, że Kancelaria nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego Projektu. A zatem, zdaniem Zainteresowanego, nie będzie przysługiwać mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego ze sprzedaży usług świadczonych poza Projektem o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie zapłacił realizując przedmiotowy Projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji rozwojowej w dniu 10 czerwca 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-539/11-2/AD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl