ILPP2/443-537/08-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-537/08-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 12 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednoosobową Spółką Gminy, powstałą 1 stycznia 2008 r. w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego. Zgodnie z § 1 aktu założycielskiego, powierzono jej zadania o charakterze użyteczności publicznej, w szczególności zadania własne Gminy polegające na zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty z zakresu kultury fizycznej i turystyki. § 5 ust. 1 umowy Spółki stanowi, że działa ona między innymi na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej. Jej celem jest wykonywanie powierzonych jej zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, określonych w § 6 umowy. Zgodnie z przedmiotem działalności określonym w § 7, Zainteresowany prowadzi działalność usługową, między innymi w zakresie:

1.

usług związanych z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych, klasyfikowanych do PKWiU 92.61.10-00.00,

2.

usług związanych ze sportem pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, zaliczanych do PKWiU 92.62.13-00.00,

3.

usług związanych z poprawą kondycji fizycznej, klasyfikowanych do PKWiU 93.04.10-00.00,

4.

usług w zakresie noclegów i usług towarzyszących świadczonych przez hotele, motele i zajazdy, zaliczanych do PKWiU 55.10.10-00.00,

5.

usług wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, klasyfikowanych do PKWiU 70.20.12-00.00,

6.

usług wypożyczania sprzętu rekreacyjnego, rozrywkowego i sportowego, zaliczanych do PKWiU 71.40.14-00.00,

7.

usług fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, klasyfikowanych do PKWiU 85.14.13-00.00.

Sposób podziału zysku określa § 15 umowy Spółki.

Do czasu wniesienia aportem, Wnioskodawca zarządza nieruchomościami na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą. Na wydzierżawionych nieruchomościach prowadzi działalność polegającą na sprzedaży biletów wstępu na lodowiska, kąpieliska, korty tenisowe, boiska sportowe, sale fitness, aerobic, spining, gimnastykę, saunę, solarium, profilaktykę kręgosłupa i usługi fizykoterapeutów.

Innymi formami działalności Zainteresowanego jest prowadzenie hotelu, wynajem i dzierżawa nieruchomości, wynajem sprzętu rekreacyjnego oraz prowadzenie szkółek z łyżwiarstwa i tenisa ziemnego.

Spółka zawarła umowę z Gminą, przedmiotem której jest przeprowadzenie zajęć sportowych z łyżwiarstwa (w tym również jazdy na rolkach) dla młodzieży szkolnej, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnienie niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki).

Zajęcia prowadzone są na trzech sztucznych lodowiskach. Zainteresowany ponosi koszty utrzymania lodowisk, zatrudnia uprawnionych instruktorów i zapewnia niezbędny sprzęt do przeprowadzenia zajęć.

Za przeprowadzone zajęcia, Gmina zapłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie określone w umowie.

Świadczone usługi na rzecz Gminy, Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował do PKWiU 92.62.13-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaką stawką należy opodatkować usługę polegającą na przeprowadzeniu zajęć sportowych z łyżwiarstwa (w tym również jazdy na rolkach) dla młodzieży szkolnej, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnieniu niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki), zaklasyfikowaną do PKWiU 92.62.13-00.00.

2.

Czy usługa świadczona przez Spółkę może korzystać ze zwolnienia, czy powinna być opodatkowana stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) daje możliwość prowadzenia przez samorządy działalności w celach zarobkowych. Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego. Natomiast art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807) definiuje, że działalnością gospodarczą jest między innymi zarobkowa działalność usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Usługa zaliczona do grupowania PKWiU 92.62.13-00.00 mieści się pod poz. 11 w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z objaśnieniem zamieszczonym pod załącznikiem nr 4, zwolnieniem objęte są usługi związane z rekreacją i sportem (z wyłączeniem PKWiU 92.61), ale wyłącznie świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysku, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zdaniem Spółki, kompleksowa usługa świadczona odpłatnie na rzecz Gminy, polegająca na przeprowadzeniu zajęć sportowych z łyżwiarstwa (w tym również jazdy na rolkach) dla młodzieży szkolnej, pod opieką uprawnionego instruktora oraz zapewnieniu niezbędnego sprzętu sportowego (łyżwy, kaski, rolki), klasyfikowana do PKWiU 92.62.13-00.00 "usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" powinna być opodatkowana zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawką 22%.

Usługi związane ze sportem stanowią jeden z obszarów działalności gospodarczej, prowadzonej przez Wnioskodawcę. W świetle powyższego nie może on korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w zakresie świadczenia usług klasyfikowanych do PKWiU 92.62.13. Osiągnięty zysk nie musi być wyłącznie przeznaczony na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, klasyfikowanych tylko do PKWiU 92.62.13, może być wydatkowany na pozostałe formy działalności zaliczane do innych grupowań PKWiU np.: 92.61, 93.04, 55.10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na wydzierżawionych od Gminy nieruchomościach realizuje działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług, które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 92.62.13 - usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że usługi wymienione enumeratywnie w punktach 1-8 w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Zauważyć jednak należy, że w przypisie 1) zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie maja jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiągnięty zysk nie musi być wyłącznie przeznaczony na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, lecz może być wydatkowany na pozostałe formy działalności zaliczane do innych grupowań PKWiU.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że przedmiotowe świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku i podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl