ILPP2/443-53/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-53/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usługi polegającej na wstrzymaniu aukcji internetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usługi polegającej na wstrzymaniu aukcji internetowej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) potwierdzającym dokonanie opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż pojazdów w systemie aukcji. Samochody są dostarczane przez podmioty krajowe, będące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

System sprzedaży polega na tym, że w ramach prowadzonych aukcji Spółka występuje w stosunku do nabywcy samochodu jako podmiot działający w imieniu i na rzecz sprzedawcy samochodu. Licytację wygrywa ten podmiot, którego oferta zostanie wywołana trzykrotnie i nie zostanie zgłoszona nowa oferta z kolejnym przystąpieniem (czyli z wyższą ceną). W rezultacie, podmiot taki otrzymuje przybicie, a wszystkie płatności stają się dla niego natychmiast wymagalne. Prawo własności samochodu przechodzi na nabywcę po zapłaceniu ceny. Po zakończeniu licytacji podmiot ten jest zobowiązany do podpisania umowy sprzedaży samochodu. Umowę sprzedaży zawiera Zainteresowany, działający w imieniu i na rzecz dostawcy danego samochodu, jako jego pełnomocnik. Podstawą współpracy między Spółką a dostawcą samochodu jest umowa agencyjna, na mocy której posiada ona pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz dostawcy, z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę.

Do tak funkcjonującego modelu Wnioskodawca planuje wprowadzić w 2009 r. nowe elementy polegające na wzbogaceniu swojej oferty o sprzedaż w formie licytacji internetowej.

Ponieważ w wyniku przeprowadzenia aukcji nie zawsze udaje się znaleźć nabywcę na wystawione samochody za cenę, którą chciałby uznać dostawca samochodów, sposobem na zwiększenie szansy na sprzedaż samochodów, w stosunku do których Spółka występuje jako agent dostawcy samochodu, jest realizacja sprzedaży przy wykorzystaniu możliwości, jakie daje Internet.

Aukcja byłaby prowadzona za pośrednictwem Internetu. Zalogowani uczestnicy aukcji mogliby licytować samochody znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy (zarówno samochody znajdujące się fizycznie na jego placu, jak i samochody znajdujące się fizycznie poza siedzibą, bądź to u dostawcy na terytorium Polski, bądź poza terytorium Polski, ale w obrębie krajów członkowskich Unii Europejskiej).

Po zakończeniu etapu pierwszego (tradycyjnej aukcji samochodów znajdujących się fizycznie na terenie siedziby Zainteresowanego), nastąpiłoby przejście do etapu drugiego licytacji (licytacji internetowej).

W etapie tym, przedmiotem licytacji byłyby te samochody, które nie zostały sprzedane w etapie pierwszym, ale licytacja internetowa obejmowałaby także te samochody, które fizycznie nigdy nie znalazły się na terytorium Polski i w siedzibie Spółki.

Etap drugi trwałby przez kilka kolejnych dni. Jego specyfiką byłoby to, że licytacja samochodów niesprzedanych w etapie pierwszym, a także samochodów, które nigdy nie były licytowane w ramach tego etapu, odbywałaby się w trybie tzw. licytacji holenderskiej.

Licytacja holenderska polega na tym, że cena sprzedaży maleje z upływem czasu.

Planowana licytacja internetowa prowadzona przez Spółkę, charakteryzować będzie się następującymi etapami:

* byłaby przeznaczona nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami i zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,

* w trakcie licytacji Spółka działałaby jako agent dostawcy samochodu,

* istotą tej licytacji byłoby to, że z upływem czasu jej trwania cena wywoławcza licytowanych samochodów spadałaby o określoną kwotę,

* jeśli w trakcie licytacji któryś z jej uczestników byłby zainteresowany danym samochodem, ale chciałby uzyskać czas do namysłu przed podjęciem decyzji, mógłby nabyć od Wnioskodawcy "czas do namysłu", to znaczy nabyć od niego usługę polegającą na zawieszeniu aukcji internetowej danego samochodu przez okres czasu przez siebie "wykupiony". Usługa taka byłaby traktowana przez Wnioskodawcę jako opodatkowana stawką VAT w wysokości 22%, bez względu na to, jaki podmiot byłby nabywca tej usługi (czyli także, gdyby nabywcą usługi był podmiot będący zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej).

* cena licytowana w ramach drugiego etapu (malejąca z upływem czasu trwania licytacji) byłaby ceną podstawową, to znaczy nie uwzględniałaby ewentualnych dodatkowych kosztów związanych z podatkami, cłami, opłatami publicznoprawnymi obciążającymi zakup danego auta, które to należności zaktualizują się w różnej wysokości w zależności od tego, jaki samochód i gdzie się znajdujący, zostałby nabyty przez danego licytanta.

Informacja o tym, że licytowana cena (zarówno w etapie pierwszym - licytacji tradycyjnej, jak i w etapie drugim - licytacji internetowej) jest ceną podstawową, znalazłaby się w regulaminie licytacji. Licytanci mieliby więc pełną świadomość akceptując regulamin licytacji, że ostateczna cena jaką będą musieli zapłacić za wylicytowany przez siebie samochód, może być wyższa od wylicytowanej ceny podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie Zainteresowanego polegające na wstrzymaniu na określony czas aukcji internetowej, traktowane jako jego świadczenie na rzecz licytanta, który "wykupi" taki czas, może być traktowane przez Spółkę jako usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegająca opodatkowaniu wg stawki 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie na rzecz licytanta polegające na wstrzymaniu za wynagrodzeniem licytacji internetowej na określony czas, stanowić będzie usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlegać powinno opodatkowaniu według stawki 22%, bez względu na to, czy licytantem, który nabył taką usługę będzie podmiot zarejestrowany w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług, czy też podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży pojazdów w systemie aukcji i działa jako pełnomocnik, występując w imieniu i na rzecz dostawcy danego samochodu. W 2009 r. planuje wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż samochodów w formie licytacji internetowej.

Zainteresowany przewiduje, że w trakcie licytacji któryś z jej uczestników, który byłby zainteresowany danym samochodem ale chciałby uzyskać czas do namysłu przed podjęciem decyzji, mógłby nabyć od Spółki "czas do namysłu", tzn. nabyć usługę polegającą na zawieszeniu aukcji internetowej pojazdu, przez "wykupiony" przez siebie czas.

Mając na uwadze przywołane przepisy stwierdzić należy, że wstrzymanie przebiegu licytacji internetowej samochodu na życzenie jego potencjalnego nabywcy, za które Wnioskodawca otrzyma od niego zapłatę, należy uznać za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne miejsce świadczenia usług, niż wynikające z zasady ogólnej. Usługa będąca przedmiotem zapytania, polegająca na wstrzymaniu licytacji internetowej, nie została jednak wymieniona w żadnym z przepisów, które regulują inne niż wskazane w art. 27 ust. 1 ustawy miejsce świadczenia.

Zatem niezależnie, czy licytantem, który nabędzie od Zainteresowanego ww. usługę, będzie podmiot zarejestrowany w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług, czy też podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia, a tym samym, miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi będzie terytorium kraju, zgodnie z zasadą przewidzianą w art. 27 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Reasumując, planowane przez Spółkę świadczenie usług polegające na wstrzymaniu na określony czas aukcji internetowej, które "wykupi" potencjalny nabywca samochodu, należy traktować jako usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i opodatkować 22% stawką podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie określenia rodzajów transakcji, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 8 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-53/09-5/JK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl