ILPP2/443-514/10-2/ISN - Stawka VAT przy dostawie towarów w ramach działalności polegającej na obsłudze przewoźników powietrznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-514/10-2/ISN Stawka VAT przy dostawie towarów w ramach działalności polegającej na obsłudze przewoźników powietrznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* świadczenia usług - jest prawidłowe,

* dostawy towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług oraz dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym świadczącym przede wszystkim usługi handlingowe związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi usługami o podobnym charakterze, które świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych a także innych podmiotów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach obsługi przewoźnika, Zainteresowany na jego zlecenie wykonuje m.in. następujące czynności (w ramach zawartych stałych umów lub na podstawie odrębnych zleceń):

a.

transport opóźnionego (zagubionego) bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera,

b.

transport pasażera na inne lotnisko w Polsce w przypadku, gdy z przyczyn technicznych samolot, którym miał lecieć pasażer nie może wylądować na lotnisku związanym ze Spółką (np. złe warunki atmosferyczne uniemożliwiają lądowanie na lotnisku w "A" samolotu, którym miał lecieć pasażer; samolot może wylądować na lotnisku we "B", więc pasażer na koszt przewoźnika dowożony jest do tego właśnie lotniska),

c.

dostarczenie prasy (gazet, czasopism) na pokład samolotów dla pasażerów,

d.

dostarczenie środków czystości na pokład samolotów, za pomocą których to środków następnie sprzątane są samoloty,

e.

zapewnienia hotelu dla załóg powietrznych, transportu tych załóg statków powietrznych z lotniska do hotelu i z powrotem,

f.

dostarczenie pasażerom posiłków w przypadku gdy samolot, którym mieli lecieć ci pasażerowie ma znaczne opóźnienie (usługi gastronomiczne).

Wyżej wskazane czynności wykonywane są w rzeczywistości przez podmioty trzecie, które za wykonywane usługi wystawiają na Spółkę faktury VAT, stosując przy tym właściwe dla danej kategorii usług stawki podatku od towarów i usług. Zainteresowany następnie odsprzedaje nabyte usługi przewoźnikom doliczając do wartości tych usług (wynikających z faktur wystawionych przez podmioty trzecie) swoją marżę.

Nabywcami usług od Wnioskodawcy, wskazanych w punktach od a) do f), są przewoźnicy powietrzni oraz inne podmioty wykonujące głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wnioskodawca prowadzi dokumentację w formie oświadczeń pobieranych od tych przewoźników, które potwierdzają, że wykonują oni przewozy głównie w transporcie międzynarodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do czynności wskazanych w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego, Spółka może przy ich sprzedaży na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zastosować stawkę podatku od towarów i usług 0 %.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży czynności wskazanych w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym powinien zastosować stawkę podatku od towarów i usług 0 %.

W świetle art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zatem, w świetle wyżej wskazanych regulacji zastosowanie przy sprzedaży stawki 0 % podatku od towarów i usług uzależnione jest od następujących warunków:

1.

usługi są związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub stanowią usługi o podobnym charakterze,

2.

odbiorcą usług (podmiotem na rzecz którego są świadczone usługi) jest przewoźnik powietrzny wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym lub inny podmiot wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,

3.

podmiot świadczący usługi posiada w swojej dokumentacji dowody, że usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub usługi o podobnym charakterze zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż wśród usług wymienionych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT, ustawodawca wskazał usługi związane z obsługą pasażerów oraz inne usługi o charakterze podobnym. Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "obsługi" można w tym przypadku odwołać się do słownika języka polskiego. Zgodnie z definicją słownikową (internetowy słownik języka polskiego - http://sjp.pwn.pl) obsługiwać oznacza:

1.

"wykonać czynności zaspokajające czyjeś potrzeby lub ułatwiające komuś funkcjonowanie, zwykle w ramach swoich obowiązków służbowych",

2.

"wykonać czynności konieczne dla właściwego funkcjonowania jakiegoś urządzenia",

3.

"zaspokoić potrzeby w danym zakresie".

Mając na uwadze wyżej przywołane definicje, w ocenie Zainteresowanego, z całą pewnością za usługi związane z obsługą pasażerów mogą zostać uznane:

a.

usługi transportu opóźnionego (zagubionego) bagażu pasażera - podobne stanowisko w tej sprawie zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-748/08/AK,

b.

transport pasażera na inne lotnisko w Polsce w przypadku, gdy z przyczyn technicznych samolot, którym miał lecieć pasażer nie może wylądować na lotnisku związanym ze Spółką,

c.

dostarczenie prasy (gazet, czasopism) na pokład samolotów dla pasażerów - jako czynności ułatwiające, zaspokajające potrzeby pasażera w czasie lotu,

d.

dostarczenie środków czystości na pokład samolotów, z pomocą których to środków następnie sprzątane są samoloty - jako czynności ułatwiające, zaspokajające potrzeby pasażerów przelotu w czystych, komfortowych warunkach,

e.

dostarczenie pasażerom posiłków w przypadku, gdy samolot, którym mieli lecieć ci pasażerowie ma znaczne opóźnienie (usługi gastronomiczne) - jako czynności zaspokajające potrzeby pasażerów oczekujących na znaczenie opóźniony lot.

Warto również wskazać, iż za uznaniem niektórych z wyżej wskazanych usług za usługi związane z obsługą pasażerów przemawia również treść przepisów unijnych. Zgodnie bowiem z przepisami rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, w przypadku odwołań lub opóźnień lotów pasażerom przysługuje prawo do opieki polegającej na tym, że otrzymują oni bezpłatnie:

a.

posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;

b.

zakwaterowanie w hotelu w przypadku:

* gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub

* gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;

c.

transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).

Jak zatem wynika z treści wyżej przywołanych regulacji, przewoźnicy są zobowiązani do świadczenia określonych usług na rzecz pasażerów. Tym samym, usługi te powinny zostać uznane za usługi związane z obsługą pasażera. Nadto, w ocenie Spółki, za usługi związane z obsługą pasażera należy również uznać dostarczenie prasy (gazet, czasopism) na pokład samolotów dla pasażerów oraz dostarczenie środków czystości na pokład samolotów, z pomocą których to środków następnie sprzątane są samoloty. W tym miejscu należy wskazać, iż na wykonanie tych czynności składa się nie tylko przeniesienie prawa do rozporządzania towarami (prasą, środkami czystości) jako właściciel na przewoźników. Wnioskodawca w ramach tych czynności dokonuje również zakupu tych towarów, ich przechowywania, dowozu i ich rozmieszczenia na odpowiednich miejscach w samolocie. Stąd w jego ocenie czynności te należy zakwalifikować jako usługi, a nie dostawę towarów. W opinii Spółki, nawet w przypadku zakwalifikowania tych dwóch czynności jako dostawy towarów, a nie świadczenia usług, zastosowanie w odniesieniu do tych dostaw znajdzie stawka podatku VAT 0 % (podobnie jak w przypadku usług). Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT, opodatkowaniu stawką podatku VAT 0 % podlegają również dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego

Z uwagi na fakt dysponowania przez Zainteresowanego stosownymi oświadczeniami składanymi przez przewoźników, będzie on uprawiony do zastosowania stawki 0 % do czynności wskazanych w punktach c) oraz d) opisu stanu faktycznego, niezależnie od zakwalifikowania tych czynności jako usługi (stawka 0 % zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT) lub jako dostawy towarów (stawka 0 % zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT).

Warto również podkreślić, iż ustawodawca w treści przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT nie wymienia wprost usług startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, tylko określa, że usługi te muszą być związane z obsługą tych czynności, nadto mogą to być usługi o podobnym charakterze do tych czynności. W ocenie Spółki, zapewnienie usługi transportu załogi statku powietrznego z, oraz do hotelu, nadto zapewnienie tym osobom noclegu w hotelu stanowi usługę związaną z obsługą startu, lądowania, parkowania samolotu, pośrednio również z obsługą pasażerów (bez załogi samolot nie może przecież odbyć lotu, poza tym niewyspana, zmęczona załoga samolotu może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów), względnie może zostać zakwalifikowana jako usługa o podobnym charakterze do tych usług. Warto wskazać, iż z zakwalifikowaniem usługi polegającej na przewozie załogi z, oraz do hotelu, jak również zapewnienie noclegu w tym hotelu jako jednej z usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT, zgodził się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w treści uprzednio przywoływanej interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-748/08/AK.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy czynności wymienione w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego mogą zostać uznane za usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, czynności wskazane w punktach od a) do f) są wykonywane na rzecz przewoźnika powietrznego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Te właśnie podmioty są nabywcami usług, o których mowa w zdaniu poprzednim, a w szczególności to te podmioty płacą wynagrodzenie należne Spółce za świadczone na ich rzecz usługi. Tym samym, w jej ocenie należy uznać, iż zostaje spełniony drugi z warunków wskazanych w treści przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT, umożliwiający zastosowanie stawki podatku od towarów i usług 0 % - usługi są bowiem świadczone na rzecz przewoźnika powietrznego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jednocześnie, jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca dysponuje pisemnymi oświadczeniami przewoźników, na rzecz których świadczone są usługi będące przedmiotem pytania, w których potwierdzają, że wykonują oni przewozy głównie w transporcie międzynarodowym. Tym samym należy uznać, iż w przedmiotowej sytuacji w odniesieniu do usług będących przedmiotem pytania spełnione są również warunki, o których mowa w art. 83 ust. 2 ustawy VAT.

W tym miejscu należałoby jeszcze odnieść się do sytuacji odsprzedaży przez Spółkę usług będących przedmiotem pytania na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, z zastosowaniem przez nią marży.

W ocenie Zainteresowanego, okoliczność ta nie ma jednak wpływu na sposób ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług będących przedmiotem pytania przy ich odsprzedaży. Nadto fakt, iż w przedmiotowym przypadku nie występuje refakturowanie (okoliczność doliczenia marży, w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych eliminuje możliwość uznania danej odsprzedaży za refakturowanie) w żaden sposób nie wpływa na wysokość stawki podatku od towarów i usług stosowanej przez Spółkę w przedmiotowej sytuacji. Podobne stanowisko w tej sprawie zostało zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-747a/08/AW, czy też w interpretacji indywidualnej wydanej przez ten sam organ w dniu 28 października 2008 r., sygn. ITPP2/443-749/08/AP. Istotne jest natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, czy w odniesieniu do usług sprzedawanych przez niego w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, może mieć zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT (względnie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT w odniesieniu do czynności dostarczania prasy oraz środków czystości w przypadku zakwalifikowania tych czynności jako dostawy towarów).

Jak zostało to wykazane powyżej, w przypadku będącym przedmiotem pytania warunki wynikające z treści przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT są spełnione, tj.:

1.

usługi, które zostały wymienione w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego stanowią usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub inne o podobnym charakterze usługi,

2.

usługi, które zostały wymienione w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego są świadczone na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Podobnie w odniesieniu do analizowanej sytuacji spełnione są warunki zastosowania stawki podatku VAT 0 % wynikające z treści art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT - w przypadku zakwalifikowania czynności wskazanych w punktach c) oraz d) opisu stanu faktycznego jako dostawy towarów, a nie jako świadczenia usług.

Ponadto, Spółka dysponuje stosownymi oświadczeniami pisemnymi przewoźników powietrznych, w których to przewoźnicy ci wskazują, iż wykonują przewozy głównie w transporcie międzynarodowym, a tym samym spełnione w jej przypadku są warunki określone w art. 83 ust. 2 ustawy VAT. Stąd wobec spełnienia warunków wskazanych w przepisach art. 83 ust. 1 pkt 8 (względnie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT w odniesieniu do czynności dostarczania prasy oraz środków czystości w przypadku zakwalifikowania tych czynności jako dostawy towarów) oraz art. 83 ust. 2 ustawy VAT, przy sprzedaży czynności wskazanych w opisie stanu faktycznego w punktach od a) do f), Zainteresowany winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług wynoszącą 0 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie świadczenia usług,

* nieprawidłowe - w zakresie dostawy towarów.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym świadczącym przede wszystkim usługi handlingowe związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi usługami o podobnym charakterze, które świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych a także innych podmiotów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach obsługi przewoźnika, Zainteresowany na jego zlecenie wykonuje m.in. następujące czynności (w ramach zawartych stałych umów lub na podstawie odrębnych zleceń):

a.

transport opóźnionego (zagubionego) bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera,

b.

transport pasażera na inne lotnisko w Polsce w przypadku, gdy z przyczyn technicznych samolot, którym miał lecieć pasażer nie może wylądować na lotnisku związanym ze Spółką (np. złe warunki atmosferyczne uniemożliwiają lądowanie na lotnisku w "A" samolotu, którym miał lecieć pasażer; samolot może wylądować na lotnisku we "B", więc pasażer na koszt przewoźnika dowożony jest do tego właśnie lotniska),

c.

dostarczenie prasy (gazet, czasopism) na pokład samolotów dla pasażerów,

d.

dostarczenie środków czystości na pokład samolotów, za pomocą których to środków następnie sprzątane są samoloty,

e.

zapewnienia hotelu dla załóg powietrznych, transportu tych załóg statków powietrznych z lotniska do hotelu i z powrotem,

f.

dostarczenie pasażerom posiłków w przypadku gdy samolot, którym mieli lecieć ci pasażerowie ma znaczne opóźnienie (usługi gastronomiczne).

Powyższe czynności wykonywane są w rzeczywistości przez podmioty trzecie, które za wykonywane usługi wystawiają na Spółkę faktury VAT, stosując przy tym właściwe dla danej kategorii usług stawki podatku od towarów i usług. Zainteresowany następnie odsprzedaje nabyte usługi przewoźnikom doliczając do wartości tych usług (wynikających z faktur wystawionych przez podmioty trzecie) swoją marżę.

Nabywcami usług od Wnioskodawcy, wskazanych w punktach od a) do f) są przewoźnicy powietrzni oraz inne podmioty wykonujące głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Zainteresowany prowadzi dokumentację w formie oświadczeń pobieranych od tych przewoźników, które potwierdzają, że wykonują oni przewozy głównie w transporcie międzynarodowym.

W ocenie Spółki, czynności wymienione w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego mogą zostać uznane za usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

W świetle powyższego, zdaniem tut. Organu, w zakresie czynności wymienionych w pkt c) i d) mamy do czynienia z dostawą towarów, o której mowa w cyt. powyżej art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast czynności wskazane w pkt a), b), e) i f) stanowią świadczenie usług, zdefiniowane w powołanym powyżej art. 8 ust. 1 ustawy.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w treści ustawy i przepisach wykonawczych do niej, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

Stosownie do przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Na uwagę zasługuje fakt, iż powołany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, umożliwia zastosowanie stawki podatku w wysokości 0 % do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił w tym punkcie usługi związane z obsługą startu, lądowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia "oraz innych o podobnych charakterze".

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż czynności wykonywane przez Zainteresowanego, wymienione w lit. a), b), e), f) mogą być zaliczone jako usługi związane z obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych, które korzystają z preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego - art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Analizując powołany art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy oraz art. 83 ust. 2 ustawy, stwierdzić należy, że aby zastosować preferencyjną 0 % stawkę podatku VAT do dostawy towarów, muszą być spełnione następujące kryteria, tj.: towary muszą służyć zaopatrzeniu środków transportu lotniczego oraz te środki transportu lotniczego są używane głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego", wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywołanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, słowo "zaopatrzyć", "zaopatrzenie" oznacza "to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś".

Przepisy art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18 ustawy, stanowią implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 148 pkt e-g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.). Warunki oraz zasady stosowania stawki podatku w wysokości 0 % w odniesieniu do czynności wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18 ustawy są bezpośrednią konsekwencją obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego.

Stosownie do art. 148 ww. Dyrektywy, dotyczącego zwolnień związanych z transportem międzynarodowym, Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

(...)

e.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych;

f.

dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem statków powietrznych, o których mowa w lit. e), jak również dostawę, wynajem, naprawę oraz konserwację sprzętu będącego częścią tych statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji;

g.

świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. f), na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych, o których mowa w lit. e), oraz ich ładunków.

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w powołanej Dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie "dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego", przy zachowaniu pozostałych warunków wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

To, czy dostawa służy zaopatrzeniu środków transportu lotniczego należy zawsze rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze charakter wykonywanych przez przewoźnika usług. Z powołanych przepisów wynika wprost, że środki transportu lotniczego muszą być używane głównie w transporcie międzynarodowym. Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0 % jest zatem wykonywanie przez przewoźnika przewozów lub wykorzystanie określonych środków transportu lotniczego głównie (czyli w większości) w transporcie międzynarodowym.

Zdaniem tut. Organu, czynności wymienione w lit. d) przedstawionego przez Zainteresowanego stanu faktycznego (czyli dostarczanie środków czystości na pokład samolotów) spełniają definicję dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, które mogą korzystać ze 0 % stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Czynność wymieniona w lit. c) opisu sprawy - dostarczanie prasy (gazet, czasopism) na pokład samolotów dla pasażerów - zdaniem tut. Organu, nie spełnia przesłanek wynikających z powyższych przepisów, zatem nie może korzystać z obniżonej 0 % stawki podatku VAT, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Czyli do tej czynności zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT, która obowiązuje do dostawy gazet i czasopism na terytorium kraju.

Należy podkreślić, iż zgodnie z § 39 ust. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do czasopism specjalistycznych.

Przez czasopisma specjalistyczne, w myśl ust. 2 tego paragrafu, o których mowa w ust. 1 pkt 1 (...), należy rozumieć wydawnictwa periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 22.13 (...).

Tym samym, stwierdzić należy, iż stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym czynności wymienione w punktach od a) do f) opisu stanu faktycznego mogą zostać uznane za usługi korzystające z opodatkowania 0 % stawką podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy należy uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej czynności wymienionych w pkt c) i d).

Reasumując, analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w zakresie czynności, wymienionych w opisie sprawy w punktach a), b), d), e), f), wykonywanych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, w przypadku prowadzenia przez Spółkę dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisach art. 83 ust. 1 pkt 8 i pkt 18 ustawy korzystają one z preferencyjnej, 0 % stawki podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku czynności wymienionej w lit. c), zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT obowiązująca do dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Podkreślenia wymaga fakt, iż dla prawa do zastosowania w przedmiotowej sprawie stawki podatku w wysokości 0% bez znaczenia pozostaje fakt, iż Spółka nabywa czynności będące przedmiotem pytania od podmiotów trzecich, doliczając przy ich odsprzedaży swoją marżę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że powołane przez Spółkę interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 października 2008 r., sygn. ITPP2/443 -749/08/AP, z dnia 17 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-748/08/AK oraz z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-747a/08/AW są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl