ILPP2/443-51/08-2/ISN
Pismo z dnia 8 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-51/08-2/ISN
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca świadczy wiele rodzajów usług niematerialnych, wśród których najistotniejsze znaczenie mają usługi rachunkowo księgowe, usługi z zakresu doradztwa w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji. Usługi te świadczone są dla wielu podmiotów z grupy X znajdujących się w różnych krajach. Wśród usługobiorców znajdują się zarówno podmioty - podatnicy podatku od wartości dodanej z siedzibą w Unii Europejskiej jak i podmioty z siedzibą w krajach trzecich (poza terytorium Unii Europejskiej). Ponieważ X (dalej zwana również X) jest jedną z największych korporacji międzynarodowych, będąc jednocześnie liderem w produkcji sprzętu komputerowego oraz świadczenia usług informatycznych, usługi świadczone przez Zainteresowanego są wykonywane przy zastosowaniu technologii informatycznych. Świadcząc usługi, których dotyczy zapytanie Wnioskodawca weryfikuje dokumenty i dane, dokonuje autoryzacji lub zmienia dane istniejące, usuwa błędne dane w systemach informatycznych usługobiorców. Systemy informatyczne są wspólne dla podmiotów z grupy X, zatem wprowadzone lub skorygowane przez Zainteresowanego dane są dostępne dla usługobiorcy. Usługi, dla których Wnioskodawca pragnie ustalić miejsce opodatkowania dotyczą administrowania procesem zakupów towarów i usług dla jego klientów. Świadcząc te usługi, Zainteresowany wykonuje wiele czynności takich jak:
Kontrola wystawianych przez pracowników klienta zamówień w zakresie zgodności z obowiązującymi wewnętrznymi procedurami.
Weryfikacja wystawionych zamówień w zakresie alokacji zamówienia na właściwe konto księgowe.
Wprowadzanie korekt do zamówienia lub zapotrzebowania wystawionego przez pracownika klienta. Wprowadzanie tych zmian jest konieczne dla zatwierdzenia zamówienia do realizacji.
Wyjaśnianie omyłek w komputerowym systemie zamówień (...).
Wyjaśnianie przypadków niezgodności faktur dostawców z zamówieniami i wprowadzanie zmian umożliwiających uzyskanie zgodności tych dokumentów.
Administrowanie rozliczeniami kart kredytowych używanych do płacenia za drobne zakupy.
Modyfikowanie zapisów dotyczących dostawców w bazie danych X.
Korygowanie niezgodności pomiędzy dostawcami, a danymi zamówieniami lub danymi dotyczącymi poszczególnych dostawców.
Dostarczanie uprzednio zdefiniowanych raportów dotyczących zamówień.
Wyjaśnianie z działem dokonującym płatności dla dostawców, niezgodności utrudniających lub uniemożliwiających zapłatę za fakturę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy miejsce opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług administrowania zakupami (zaopatrzeniem) klientów znajduje się na terytorium RP, czy też na terytorium kraju, w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.
Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług w ślad za IV Dyrektywą Rady, zastąpioną obecnie przez Dyrektywę 2006/112 wskazuje, że miejscem świadczenia usług niematerialnych jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zasada ta znajduje się w artykule 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Ma ona zastosowanie w przypadku gdy usługi, o których mowa są świadczone na rzecz:
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub
podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę.
Usługi niematerialne, których dotyczy ta regulacja to między innymi wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3 usługi rachunkowo-księgowe, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), przetwarzania danych i dostarczania informacji.
Zainteresowany uważa, że usługi administrowania zakupami (zaopatrzeniem) jako usługi zawarte w kategorii doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14.) w sytuacji, w której usługobiorcami są podmioty wymienione w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług są świadczone i opodatkowane podatkiem VAT w miejscu w którym usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Wskazuje na to również artykuł 56 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, który jako usługi opodatkowane u odbiorcy wymienia usługi konsultantów, inżynierów, firm konsultingowych, prawników, księgowych oraz inne podobne usługi, jak również przetwarzanie danych i dostarczanie informacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.