ILPP2/443-509/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-509/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją procesu przymusowego wykupu akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją procesu przymusowego wykupu akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Walne Zgromadzenie Spółki, zgodnie z art. 418 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej K. s. h.) podjęło w dniu 16 października 2009 r. uchwałę o przymusowym wykupie przez akcjonariusza większościowego (zwanego podmiot-X) akcji od akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego Spółki wszystkich akcji znajdujących się w ich posiadaniu. Cena wykupu akcji została ustalona przez biegłego. Zarząd Spółki został upoważniony przez Walne Zgromadzenie do podjęcia wszelkich niezbędnych działań mających na celu wykonanie uchwały, tj. przeprowadzenia przymusowego wykupu akcji na rachunek większościowego - akcjonariusza - podmiot-X - za cenę ustaloną przez biegłego powołanego przez Walne Zgromadzenie.

Uchwała o przymusowym wykupie akcji podyktowana została interesem Spółki, bowiem sprowadzenie akcjonariatu do jednego akcjonariusza obniży koszty działalności oraz usprawni procesy decyzyjne Walnego Zgromadzenia. W związku z powyższą uchwałą Spółka poniosła koszty związane z organizacją przymusowego wykupu, tj.:

* koszty wyceny akcji przez biegłego,

* koszty doradztwa prawnego,

* koszty korespondencji: wysyłki, publikacji i przekazania informacji akcjonariuszom,

* koszty emisji nowych dokumentów akcji w trybie art. 418 § 2a K. s. h.,

* koszty opłat skarbowych, sądowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dokonanych zakupów udokumentowanych fakturami VAT: wyceny akcji przez biegłego, doradztwa prawnego i opinii ekspertów, korespondencji, wysyłki, publikacji i przekazywania informacji akcjonariuszom emisji nowych dokumentów akcji, Spółka ma prawo odliczyć podatek VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją przymusowego wykupu akcji. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Istotny jest zatem związek pomiędzy zakupami a działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT), prowadzoną przez Spółkę. Ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni lub pośredni, jak również może dotyczyć takich czynności które mimo, że nie podlegają opodatkowaniu, są potrzebne w funkcjonowaniu Spółki. Podjęcie uchwały o przymusowym wykupie akcji podyktowane zostało usprawnieniem procesu podejmowania przez Walne Zgromadzenie decyzji, które jedyny akcjonariusz będzie mógł swobodnie kształtować w zależności od interesu Spółki. Zatem, przedstawiony proces wykupu akcji prowadzony przez Spółkę będzie miał wpływ na działalność Spółki i tym samym na prowadzoną przez nią sprzedaż opodatkowaną. A zatem biorąc pod uwagę fakt, że Spółka prowadzi działalność opodatkowaną oraz, że poniosła opisane powyżej wydatki w celu sprawniejszego zarządzania interesami Spółki, istnieje zdaniem Spółki, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją procesu przymusowego wykupu akcji.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/443- 256/07/JK z dnia 3 marca 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że wykup akcji nie znajduje się w zakresie przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani też świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wykup akcji jest więc zdarzeniem gospodarczym nie objętym zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi musza być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Z opisu sprawy wynika, że Walne Zgromadzenie Spółki, zgodnie z art. 418 ustawy - Kodeks spółek handlowych, podjęło w dniu 16 października 2009 r. uchwałę o przymusowym wykupie przez akcjonariusza większościowego (zwanego podmiot-X) akcji od akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego Spółki wszystkich akcji znajdujących się w ich posiadaniu. Zarząd Spółki został upoważniony przez Walne Zgromadzenie do podjęcia wszelkich niezbędnych działań mających na celu wykonanie uchwały, tj. przeprowadzenia przymusowego wykupu akcji na rachunek większościowego - akcjonariusza - podmiot-X, za cenę ustaloną przez biegłego powołanego przez Walne Zgromadzenie. W związku z powyższą uchwałą Spółka poniosła koszty związane z organizacją przymusowego wykupu akcji. Uchwała o przymusowym wykupie akcji podyktowana została interesem Spółki, bowiem sprowadzenie akcjonariatu do jednego akcjonariusza obniży koszty działalności oraz usprawni procesy decyzyjne Walnego Zgromadzenia.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne rozstrzygnięcia wymaga zatem kwestia istnienia związku podatku naliczonego od przedmiotowych zakupów z generowaną przez Spółkę sprzedażą opodatkowaną. Należy zauważyć, że w przedstawionym stanie faktycznym związek o charakterze bezpośrednim nie występuje. Powołany wyżej art. 86 ustawy, jak również inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wymagają jednak aby istniało bezpośrednie i ewidentne przełożenie poniesionych zakupów z konkretną sprzedażą opodatkowaną towarów lub usług przez podatnika, tak jak ma to miejsce np. w sytuacji zakupu a następnie sprzedaży towarów handlowych. Istnieje szereg przykładów towarów lub usług nabywanych w ramach prowadzonej działalności, których związek ze sprzedażą opodatkowaną jest niewielki lub wręcz znikomy, a mimo to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W przedmiotowej sprawie przymusowy wykup akcji podyktowany został interesem Spółki, bowiem sprowadzenie akcjonariatu do jednego akcjonariusza obniży koszty działalności oraz usprawni procesy decyzyjne Walnego Zgromadzenia Spółki. Zatem, przedstawiony proces wykupu akcji prowadzony przez Spółkę ma związek z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów udokumentowanych fakturami VAT dotyczących: wyceny akcji przez biegłego, doradztwa prawnego i opinii ekspertów, korespondencji, wysyłki, publikacji i przekazywania informacji akcjonariuszom emisji nowych dokumentów akcji, bowiem poniesione wydatki na ich nabycie mają pośredni związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 9 czerwca 2010 r. nr ILPP2/443-509/10-3/MR.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl