ILPP2/443-509/09-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-509/09-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka realizuje usługi w zakresie budownictwa mieszkaniowego, polegające na kompleksowej realizacji budowy domów jednorodzinnych na działce budowlanej Inwestora. Inwestor posiadający teren pod budowę domu zawiera z Wnioskodawcą umowę o generalne wykonawstwo przy realizacji domu jednorodzinnego, zlecając jednocześnie wykonanie prac przygotowawczych, niezbędnych do realizacji tej inwestycji, takich jak:

a.

opracowanie koncepcji domu jednorodzinnego, która będzie podstawą opracowania dokumentacji projektowej,

b.

opracowanie dokumentacji projektowej potrzebnej do budowy i dalszej dokumentacji niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę,

c.

uzyskanie pozwolenia na budowę łącznie ze wszystkimi czynnościami z tym związanymi, które są niezbędne do rozpoczęcia budowy,

d.

opracowanie przedmiaru domu,

e.

opracowanie harmonogramu prac i zadań,

f.

wyszczególnienie zamówionych materiałów budowlanych i prac budowlanych, które stanowiły podstawę do ustalenia kosztów inwestycji,

g.

opracowanie modelu finansowania i zapewnienia koordynacji finansowej.

Spółka wycenia całość usług i określa wartość świadczonej usługi kompleksowej jedną kwotą, zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że czynności dotyczące wykonywania prac przygotowawczych objęte umową o generalne wykonawstwo domu jednorodzinnego według PKWiU (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) mieszczą się w grupowaniu:

* 45.21.1 "Roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków",

* 74.20 "Usługi architektoniczne i inżynierskie".

Umowa zawarta miedzy Wnioskodawcą, a Inwestorem dotycząca generalnego wykonawstwa przy realizacji domu jednorodzinnego obejmuje również wykonanie prac przygotowawczych. Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa jest usługą kompleksową, która objęta jest jedną umową i jedną ceną za wykonanie całości usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do całości dokonywanych świadczeń na rzecz Inwestora, Spółka może zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona przez niego usługa ma charakter niepodzielny, obiektywnie tworzy ona w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, ponieważ wszystkie te świadczenia stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej. Spółka wykonuje kompleksową usługę budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, dla której art. 41 ust. 2 ustawy o VAT określa 7% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0%.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Natomiast, stosownie do przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje usługi w zakresie budownictwa mieszkaniowego, polegające na kompleksowej realizacji budowy domów jednorodzinnych na działce budowlanej Inwestora. Inwestor posiadający teren pod budowę domu zawiera ze Spółką umowę o generalne wykonawstwo przy realizacji domu jednorodzinnego, zlecając jednocześnie wykonanie prac przygotowawczych, niezbędnych do realizacji tej inwestycji. Wnioskodawca wycenia całość usług i określa wartość świadczonej usługi kompleksowej jedną kwotą, zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie. Czynności dotyczące wykonywania prac przygotowawczych objęte umową o generalne wykonawstwo domu jednorodzinnego według PKWiU mieszczą się w grupowaniu 45.21.1 "Roboty ogólnobudowlane związane z wznoszeniem budynków" oraz 74.20 "Usługi architektoniczne i inżynierskie".

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2009 r., w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

W oparciu o powyższe ustalenia stwierdza się, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane do PKWiU 45, w przypadku, gdy związane są obiektami budownictwa mieszkaniowego, korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT.

Natomiast, dla pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 74.20 "Usługi architektoniczne i inżynierskie", ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. Tak więc, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż zastosowanie prawidłowej stawki podatku o towarów i usług uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanych we wniosku usług (prac przygotowawczych w tym m.in. usług projektowych).

W sytuacji, gdy usługi te będą stanowić składnik kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu obiektu budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) jako całości, to podlegają one opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Natomiast, jeżeli przedmiotowe usługi będą dotyczyć obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), ale będą wykonywane na podstawie odrębnej umowy to podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Reasumując, Wnioskodawca realizując kompleksową usługę budowy domów jednorodzinnych, wykonując jednocześnie wskazane we wniosku prace przygotowawcze, w ramach jednej umowy, świadczy całościową usługę dotyczącą generalnego wykonawstwa budynku mieszkaniowego, podlegającą opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl