ILPP2/443-508/13-6/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-508/13-6/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków wynikających z zaprzestania działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków wynikających z zaprzestania działalności. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) o brakujący podpis Wnioskodawcy, doprecyzowanie pytania oraz własnego stanowiska do przeformułowanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej jako osoba fizyczna pod firmą X - handel hurtowy oraz wspólnie z innymi osobami na podstawie umów spółek cywilnych. Handel hurtowy obejmuje sprzedaż drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. Ewidencję podatkową Wnioskodawca prowadzi w formie ksiąg rachunkowych. Zainteresowany opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych, tj. 19% podatku liniowego. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku VAT-UE. Deklaracje VAT składa w okresach miesięcznych. Wspólnie z innym osobami fizycznymi Wnioskodawca założył spółkę jawną, która obecnie została już wpisana do KRS. Wspólnicy tej spółki jawnej zamierzają podjąć uchwałę o zmianie umowy spółki jawnej dotyczącą wniesienia przez Zainteresowanego wkładu niepieniężnego (aport) w postaci całego przedsiębiorstwa X w rozumieniu art. 551 k.c. Zmianie ulegnie wpis Wnioskodawcy do ewidencji działalności gospodarczej poprzez wykreślenie firmy X. Natomiast pozostałą działalność gospodarczą Zainteresowany będzie prowadził dalej wspólnie z innymi wspólnikami spółek cywilnych. Spółka jawna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz będzie podatnikiem VAT-UE. Ewidencja jest prowadzona w formie ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca uzyskuje również przychody z najmu poza działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji zaprzestania prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej pod firmą przedsiębiorcy - X w związku z wniesieniem przez Zainteresowanego do spółki jawnej tego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. oraz prowadzeniem działalności gospodarczej z innymi wspólnikami spółek cywilnych i uzyskiwaniem nadal przychodów z najmu poza działalnością gospodarczą, jedynym obowiązkiem Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku VAT-UE będzie zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o zakończeniu dokonywania przez Zainteresowanego transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi, że uzyskuje on przychody z tytułu najmu poza działalnością gospodarczą, w sytuacji zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej pod firmą przedsiębiorcy - X, w związku z wniesieniem przez Wnioskodawcę do spółki jawnej tego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. oraz prowadzeniem działalności gospodarczej z innymi wspólnikami spółek cywilnych, Zainteresowany nie dokona zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast jedynym obowiązkiem Wnioskodawcy jako podatnika VAT-UE będzie złożenie odrębnego zawiadomienia do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zakończeniu dokonywania przez Zainteresowanego transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 96 ust. 6 ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Stosownie do art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z kolei, zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Jak stanowi art. 97 ust. 13 ustawy, w przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 3, podmiot ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego; zgłoszenie składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej okoliczności.

Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 13, stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE (art. 97 ust. 14 ustawy).

Zatem w przypadku zaprzestania wykonywania czynności, o których mowa w art. 97 ust. 1 i 3 ustawy, podatnik jest zobowiązany zgłosić ten fakt na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego w terminie, o którym mowa w cyt. powyżej art. 97 ust. 13 ustawy.

Natomiast, jak stanowi art. 97 ust. 16 ustawy, wykreślenie podatnika z rejestru jako podatnika VAT, o którym mowa w art. 96 ust. 6, 8 i 9, jest równoznaczne z wykreśleniem go z rejestru jako podatnika VAT UE.

Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 z późn. zm.) określił wzór zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia. Dokument ten w ww. rozporządzeniu został oznaczony jako VAT-Z.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (art. 14 ust. 2 ustawy).

W świetle 14 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy, przepis ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna - handel hurtowy oraz wspólnie z innymi osobami na podstawie umów spółek cywilnych. Handel hurtowy obejmuje sprzedaż drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku VAT-UE. Deklaracje VAT składa w okresach miesięcznych. Wspólnie z innym osobami fizycznymi Wnioskodawca założył spółkę jawną, która obecnie została już wpisana do KRS. Wspólnicy tej spółki jawnej zamierzają podjąć uchwałę o zmianie umowy spółki jawnej dotyczącą wniesienia przez Zainteresowanego wkładu niepieniężnego (aport) w postaci całego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Zmianie ulegnie wpis Wnioskodawcy do ewidencji działalności gospodarczej poprzez wykreślenie firmy osoby fizycznej. Natomiast pozostałą działalność gospodarczą Zainteresowany będzie prowadził dalej wspólnie z innymi wspólnikami spółek cywilnych. Spółka jawna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz będzie podatnikiem VAT-UE. Ewidencja jest prowadzona w formie ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca uzyskuje również przychody z najmu poza działalnością gospodarczą.

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego jest kwestia obowiązków wynikających z zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez firmę osoby fizycznej w zakresie handlu hurtowego w związku z aportem tego przedsiębiorstwa do spółki.

W wydanej w dniu 13 września 2013 r. interpretacji nr ILPP2/443-508/13-4/AD rozstrzygnięto, że wniesienie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do spółki nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, ponieważ wnoszony majątek, jak wskazał Zainteresowany, stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny.

Powołany wyżej przepis art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy odnosi się do towarów, będących w posiadaniu podatnika w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem aportu będzie całe przedsiębiorstwo, co oznacza, że na dzień zaprzestania działalności Wnioskodawca nie będzie posiadał towarów ani innych składników majątku.

Wniesienie aportem całego przedsiębiorstwa do spółki nastąpi więc przed zaprzestaniem (likwidacją) działalności, a zatem na dzień tego zdarzenia nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. Tym samym wartość takiego remanentu likwidacyjnego wyniesie "0".

W związku z powyższym u Zainteresowanego nie wystąpi obowiązek, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy, a zatem nie będzie on zobowiązany do sporządzenia spisu z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy.

Ponadto, z sytuacją prawną Wnioskodawcy wiąże się art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Stosownie do treści powyższego przepisu, najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną i polega na oddaniu rzeczy do używania przez wynajmującego, zaś świadczenie najemcy, polega na płaceniu umówionego czynszu. Tak więc, oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie wynajmującego.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że najem spełnia definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi najmu noszą znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Zainteresowany pomimo aportu przedsiębiorstwa do spółki, dalej będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, o ile pozostała działalność Zainteresowanego (poza wnoszonym aportem przedsiębiorstwem) będzie działalnością podlegającą regulacjom VAT, nie będzie on zobowiązany do zgłoszenia - zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy - zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Podkreślić także należy, że w związku z nieziszczeniem się przesłanki, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy (tekst jedn.: niewystąpieniem sytuacji, w której dochodzi do zaprzestania przez podatnika wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu), także z tego powodu nie powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów, wskazany w cyt. art. 14 ust. 1 i ust. 5 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w związku z wniesieniem aportem całego swojego przedsiębiorstwa do spółki i tym samym w związku z zaprzestaniem działalności gospodarczej w zakresie handlu hurtowego, przy jednoczesnym prowadzeniu działalności gospodarczej z innymi wspólnikami spółek cywilnych i uzyskiwaniem przychodów z najmu poza działalnością gospodarczą, jedynym obowiązkiem Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku VAT-UE będzie zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o zaprzestaniu dokonywania przez Zainteresowanego transakcji wewnątrzwspólnotowych, zgodnie z treścią przepisu art. 97 ust. 13 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług oraz dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl