ILPP2/443-499/08-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-499/08-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi szkołę tańca, w ramach której świadczy następujące rodzaje usług:

- usługi aerobiku,

- usługi nauki tańca,

- organizacja pokazów tańca,

- prowadzenie nauki tańca zespołu tanecznego,

- tworzenie układów choreograficznych dla grup tanecznych na zlecenie,

- prowadzenie szkoleń dla instruktorów aerobiku,

które przez Główny Urząd Statystyczny zostały zaklasyfikowane jako:

- PKWiU 93.04.10-00.00 "Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej"

- PKWiU 92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"

- PKWiU 92.34.12-00.00 "Usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca"

- PKWiU 92.31.22-00.00 "Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów"

- PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Nauka tańca jest prowadzona w formie zajęć o określonej częstotliwości, w których udział biorą zapisani uczestnicy poszczególnych kursów. Zajęcia są odpłatne, a kursanci uiszczają zapłatę w momencie zapisu na konkretny kurs tańca, trwający określoną ilość zajęć. Opłata nie jest uiszczana w formie biletów wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca słusznie traktuje wszystkie wymienione usługi (poza usługami aerobiku, które są opodatkowane wg stawki podstawowej), jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 w poz. 11 wymienione są jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem wypunktowanych tam usług, które tworzą katalog zamknięty.

W opinii Zainteresowanego, świadczone przez niego usługi organizacji pokazów tańca, prowadzenia nauki tańca zespołu tanecznego oraz tworzenia układów choreograficznych dla grup tanecznych na zlecenie, mieszczą się w katalogu usług związanych z kulturą, a jednocześnie nie znajdują się w katalogu usług wyłączonych z tego zwolnienia. Ustawodawca wyłączył wprawdzie ze zwolnienia usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.34.12, które świadczy Spółka, jednak ograniczył to wyłączenie do wstępu na imprezy świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki i sale balowe, nie rozszerzając wyłączenia na usługi instruktorów tańca.

Spółka, podkreśla, iż nie dotyczy jej również ograniczenie ujęte w objaśnieniach pod tabelą, będącą załącznikiem nr 4 do ustawy, w którym ustawodawca ogranicza zwolnienie od podatku do usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, ponieważ ograniczenie to dotyczy tylko usług związanych z rekreacją i sportem, a nie wszystkich usług wymienionych w poz. 11 załącznika.

Zatem usługi związane z kulturą, które świadczy Spółka nie podlegają w jej opinii ograniczeniu do organizacji typu "Non profit".

Prowadzenie szkoleń dla instruktorów aerobiku, które GUS sklasyfikował jako PKWiU 80.42.20 00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" kwalifikuje się zdaniem Wnioskodawcy do usług w zakresie edukacji, wymienionych w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka uważa za słuszne, opodatkowanie wszystkich wymienionych we wniosku usług (z wyjątkiem usług aerobiku) ze stawką "zw".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki (...).

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 11 tego załącznika wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT, tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w wyłączeniach dotyczących pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Jak wskazuje Wnioskodawca, usługi świadczone przez niego w ramach prowadzonej szkoły tańca, są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 (92.34.13-00.00 "Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", 92.34.12-00.00 "Usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca", 92.31.22-00.00 "Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów"). Usługi te nie są wymienione w wyłączeniach zawartych w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Tym samym korzystają ze zwolniona od podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy również usługi sklasyfikowane w PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

W tym samym załączniku nr 4 do ustawy, w poz. 7 ustawodawca wskazał usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 80 (gdzie ex oznacza, że zwolnienie dotyczy danej usługi z danego grupowania) - usługi w zakresie edukacji. Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca nie wyszczególnił żadnych usług w zakresie edukacji, dla których zwolnienie to nie miałoby zastosowania.

Stwierdzić zatem należy, że usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 na mocy art. 43 ust. 1 ustawy, korzystają również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wskazał, iż w ramach wykonywanej działalności, świadczy usługi związane z poprawą kondycji fizycznej zaklasyfikowane do PKWiU 93.04.10-00.00.

Czynności sklasyfikowane pod wyżej wskazanym symbolem nie zostały wymienione w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT, dlatego zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Podsumowując, tut. Organ stwierdza, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, natomiast pozostałe podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

Zatem Wnioskodawca słusznie traktuje wszystkie wymienione usługi (poza usługami aerobiku, które są opodatkowane wg stawki podstawowej) jako zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ponadto, wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl