ILPP2/443-498/12-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-498/12-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) nosi nazwę X, w skrócie X. Został on zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 25 listopada 1994 r. pod numerem: Y. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn.: Dz. U. z 1984 r. Nr 34, poz. 181 z późn. zm.), a także na podstawie swojego statutu.

Celem klubu jest krzewienie kultury fizycznej i sportu na terenie Powiatu (...) i Gminy V, w szczególności poprzez: upowszechnianie i stwarzanie warunków do rozwijania sportu i rekreacji wśród mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, współudział i dbałość o zdrowie oraz rozwój fizyczny społeczeństwa powiatu poznańskiego, uczestnictwo w imprezach i zawodach, uczestnictwo w zawodach organizowanych przez związki sportowe, prowadzenie sekcji sportowych, rekreacyjnych, uczestnictwo w zawodach zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, organizowanie imprez o charakterze rekreacyjno-turystycznym, organizacja szkoleń dla animatorów sportu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację na tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z § 4 pkt 3 ppkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zmianami, w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", do kosztów kwalifikowalnych małych projektów zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania tego podatku (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) - Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.)

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Tytuł operacji: "Organizacja dwóch wyścigów (...)".

Operacja zostanie zrealizowana na obszarze objętym LSR, przez lokalną grupę działania o nazwie Z wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013.

Celem powyższej operacji jest umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego LSR poprawy jakości życia przez tworzenie warunków dla aktywnego spędzania wolnego czasu i propagowanie zdrowego trybu życia poprzez czynny udział w dwóch wyścigach kolarskich. Stowarzyszenie realizując powyższą operację przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców obszaru LSR. Udział uczestników dwóch wyścigów kolarskich jest nieodpłatny. Wnioskodawca ubiega się o uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowalny realizowanej operacji w zakresie działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. W związku z tym zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na tzw. małe projekty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy podatku.

Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Prowadzi działalność statutową niezwiązaną z produkcją bądź usługami objętymi podatkiem VAT. Realizacja zadania objętego ww. rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów na lata 2007-2013 jest związana z czynnościami, które nie są związane z opodatkowaniem podatkiem VAT. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu przyszłym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na tzw. małe projekty w ramach PROW na lata 2007-2013, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa ww. rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r.

Zainteresowany wskazał ponadto, iż słusznie ubiega się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych w ponoszonych wydatkach w ramach realizowanego projektu ponieważ nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej lecz działalność statutową niezwiązaną z produkcją bądź usługami objętymi podatkiem VAT.

Jego celem jest krzewienie kultury fizycznej i sportu na terenie powiatu i gminy.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Tytuł operacji: "Organizacja dwóch wyścigów (...)".

Operacja zostanie zrealizowana na obszarze objętym LSR, przez lokalną grupę działania o nazwie Stowarzyszenie Z wybraną do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013.

Jej celem jest umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego LSR poprawy jakości życia przez tworzenie warunków dla aktywnego spędzania wolnego czasu i propagowanie zdrowego trybu życia poprzez czynny udział w dwóch wyścigach kolarskich. Zainteresowany realizując powyższą operację przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców obszaru LSR.

Realizacja ww. zadania - jak wynika z opisu sprawy - nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizacja zadania nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa ww. rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl