ILPP2/443-494/11-3/AK - Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do usług edukacyjnych, świadczonych przez centra szkoleniowe, będące niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-494/11-3/AK Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do usług edukacyjnych, świadczonych przez centra szkoleniowe, będące niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia usług edukacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie edukacji oznaczoną kodem PKD: 85.31.A - Gimnazja, 85.31.B - Licea ogólnokształcące, 85.32.B Zasadnicze szkoły zawodowe. 85.41.Z - Szkoły policealne, 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach tej działalności, Spółka prowadzi (jest organem prowadzącym) następujące typy szkół:

1.

gimnazja dla dorosłych;

2.

licea ogólnokształcące dla dorosłych;

3.

licea ogólnokształcące uzupełniające dla dorosłych;

4.

szkoły policealne roczne;

5.

szkoły policealne dwuletnie.

Szkoły, o których mowa w pkt 1-5 są szkołami niepublicznymi i wpisane są ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Część z tych jednostek to szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, uzyskanych zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

Spółka prowadzi także centra szkoleniowe, które są niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, działającymi na podstawie wpisów do odpowiednich ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty. Placówki te oferują szerokie spektrum szkoleń i kursów w wymiarze od 8 do 100 godzin (np.: kursy grafiki komputerowej, architektury, rzeźby, psychologii i socjologii, księgowości, reklamy).

Ponadto, Spółka organizuje też kursy i szkolenia, które nie są prowadzone przez wskazane wyżej szkoły i centra szkoleniowe. Działalność oświatowa w tym zakresie prowadzona jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do usług świadczonych przez szkoły wskazane w punktach 1-5 powyżej oraz ww. centra szkoleniowe w zakresie nauczania i wychowania, będzie miał zastosowanie przepis pozwalający na zwolnienie od podatku tych usług, z uwagi na status jednostek oświatowych, tj. przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez szkoły, o których mowa w punktach 1-5 powyżej, oraz usługi świadczone przez wskazane wyżej centra szkoleniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że zwolnione od podatku od towarów i usług są m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Z analizy treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 wynika, że zwolnieniem objęte są usługi świadczone przez wszystkie jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty. Bez znaczenia dla ustalenia czy dla danej usługi ma zastosowanie ww. zwolnienie jest to, czy szkoła lub placówka jest szkołą lub placówką publiczną lub niepubliczną. Dodatkowo w przypadku szkoleń i kursów organizowanych przez centra szkoleniowe będące niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, bez znaczenia jest również sam wymiar i czas ich trwania. Jedyną przesłanką konieczną do zastosowania zwolnienia podatkowego jest więc zaliczenie jednostki świadczącej usługi w zakresie nauczania i wychowania do systemu oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zdaniem Spółki, prowadzone przez nią jednostki, tj.: gimnazja dla dorosłych, licea ogólnokształcące dla dorosłych; licea ogólnokształcące uzupełniające dla dorosłych, szkoły policealne roczne, szkoły policealne dwuletnie, centra szkoleniowe będące niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego są częścią systemu oświaty, zostały bowiem ekspressis verbis wymienione w art. 2 ustawy o systemie oświaty. Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż wszystkie świadczone przez te jednostki usługi w zakresie nauczania i wychowania (w przypadku centrów szkoleniowych - bez względu na wymiar i czas ich trwania) będą zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto Spółka uważa, że kursy i szkolenia, które nie są prowadzone przez wskazane wyżej szkoły i centra szkoleniowe, a realizowane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, opodatkowane będą podatkiem od towarów i usług wg. stawki podstawowej, chociażby ich przedmiot i zakres był taki sam jak szkoleń i kursów prowadzonych przez centra szkoleniowe, które są niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie edukacji oznaczoną kodem PKD: 85.31.A - Gimnazja, 85.31.B - Licea ogólnokształcące, 85.32.B Zasadnicze szkoły zawodowe. 85.41.Z - Szkoły policealne, 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach tej działalności, Spółka prowadzi (jest organem prowadzącym) następujące typy szkół:

1.

gimnazja dla dorosłych;

2.

licea ogólnokształcące dla dorosłych;

3.

licea ogólnokształcące uzupełniające dla dorosłych;

4.

szkoły policealne roczne;

5.

szkoły policealne dwuletnie.

Szkoły, o których mowa w pkt 1-5 są szkołami niepublicznymi i wpisane są ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Część z tych jednostek to szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, uzyskanych zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

Spółka prowadzi także centra szkoleniowe, które są niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, działającymi na podstawie wpisów do odpowiednich ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty. Placówki te oferują szerokie spektrum szkoleń i kursów w wymiarze od 8 do 100 godzin (np.: kursy grafiki komputerowej, architektury, rzeźby, psychologii i socjologii, księgowości, reklamy).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy uznać należy, iż posiadanie przez placówki prowadzone przez Spółkę statusu niepublicznych jednostek systemu oświaty, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych przez nie usług szkoleniowych, jeżeli mieszczą się w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do ewidencji prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl