ILPP2/443-492/08-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-492/08-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 29 maj 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług transportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług transportu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada magazyn na terytorium Republiki Federalnej Niemiec (DE). W związku z transakcjami realizowanymi za pośrednictwem magazynu, Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem niemieckiego podatku VAT. W ramach swej działalności Spółka korzysta z usług transportowych świadczonych przez podmioty zewnętrzne. Rozpoczęcie transportu ma miejsce na terytorium DE (magazyn Spółki). Transport kończy się:

* na terytorium DE,

* na terytorium Polski,

* na terytorium innego niż Polska i DE kraju UE,

* poza terytorium UE.

Usługę transportu świadczy niemiecki kontrahent, który następnie obciąża Spółkę fakturą bez obowiązującej w Niemczech stawki VAT, wraz z adnotacją, iż podatek VAT rozliczy nabywca usługi (Podatnik). Na fakturze wystawianej Spółce, niemiecki usługodawca umieszcza numer identyfikacyjny Spółki do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany jej w Polsce - mimo, iż Spółka jest również podatnikiem VAT w Niemczech.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w analizowanym stanie faktycznym świadczone na rzecz Spółki usługi transportu towarów powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT przez Spółkę w Polsce (import usług).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do rozpoznania importu usług jedynie w sytuacji, gdy transport rozpoczęty w DE kończy się w innym niż DE kraju UE (w tym w Polsce). Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe argumenty prawne przemawiające za prawidłowością swojego stanowiska.

Ustalenie, czy dana usługa świadczona przez podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu VAT w Polsce wymaga odniesienia się do regulacji ustawy o VAT, dotyczących miejsca świadczenia wskazujących, w którym kraju usługi są opodatkowane.

Dyspozycja art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia (ich opodatkowania) jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Jako zasadę przyjęto zatem, iż usługi transportu są opodatkowane w kraju, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W rezultacie transport towarów będzie opodatkowany w Polsce wyłącznie co do odcinka odbywającego się na terytorium RP, natomiast pozostała część nie będzie podlegać polskiemu podatkowi VAT. Analogicznie w tej kwestii wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 9 grudnia 2004 r., sygn. PP-077/SlP/1460/04, gdzie stwierdził, że "Art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wprowadza generalną zasadę, że miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie transport się odbywa, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, iż dla potrzeb określenia miejsca opodatkowania w przypadku transportu międzynarodowego należy podzielić cały transport na poszczególne odcinki. Zatem Polska będzie miejscem świadczenia usługi tyko w odniesieniu do części transportu dokonanym na odcinku w kraju".

W art. 28 ustawy o VAT, sprecyzowano odrębne zasady określenia miejsca opodatkowania usługi transportowej w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich UE. l tak, zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów" (dalej WUTT), miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Przy czym jeżeli nabywca WUTT podał dla tej czynności świadczącemu WUTT numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi (miejscem jej opodatkowania) jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o VAT).

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku gdy usługi świadczone na rzecz Spółki przez niemiecki podmiot stanowią WUTT rozpoczynającą się w DE, wówczas mogą zostać opodatkowane VAT w Polsce pod warunkiem podania przez Spółkę świadczącemu WUTT numeru, pod którym Spółka jest zidentyfikowana na potrzeby VAT na terytorium Polski. W takiej sytuacji Podatnik zobowiązany jest do zakwalifikowania tej czynności jako importu usług. Jak wskazano w stanie faktycznym będącym podstawą niniejszego wniosku, Spółka podaje świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby VAT na terytorium Polski. Numer ten umieszczany jest na fakturze wystawianej Spółce. A zatem w przypadku gdy faktura dotyczy usługi transportowej będącej WUTT - tzn. rozpoczynającej się w DE i kończącej się w innym niż DE kraju członkowskim UE (w tym w Polsce) - Spółka zobowiązana jest do rozpoznania importu usług.

W pozostałych przypadkach - tzn. gdy transport kończy się na terenie DE lub poza UE nie zostały spełnione warunki uznania świadczonych na rzecz Spółki usług transportowych za WUTT. Stosownie bowiem do brzmienia ustawy o VAT, zakwalifikowanie świadczonej usługi jako WUTT jest możliwe wyłącznie w przypadku kiedy rozpoczęcie i zakończenie transportu ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzane jest również przez organy podatkowe - np. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w piśmie z dnia 25 maja 2006 r., sygn. L.IS. II/2-4430/361/05 stwierdził, iż " (...) odnosząc te przepisy do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika (...), stwierdzić należy, iż wykonywane przez Spółkę usługi transportowe wypełniają definicję wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów. Ich rozpoczęcie i zakończenie ma bowiem miejsce na terenie dwóch różnych państw członkowskich (odpowiednio Polska i inny kraj Unii Europejskiej - Hiszpania)". W rezultacie, skoro rozpoczęcie i zakończenie transportu towarów nastąpiło w tym samym kraju członkowskim (DE) lub też transport rozpoczęty w DE został zakończony na terytorium kraju trzeciego, definicja WUTT nie zostanie wypełniona.

Mając zatem na względzie, iż świadczone na rzecz Spółki usługi transportowe nie mogą zostać zakwalifikowane jako WUTT o miejscu ich świadczenia, a w konsekwencji o miejscu opodatkowania będą decydowały reguły ogólne przewidziane w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, które nakazują opodatkowanie takich usług w miejscu, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. W świetle powyższego, z uwagi na fakt, iż transport w analizowanym stanie faktycznym nie odbywa się w Polsce, świadczone na rzecz Spółki usługi nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce, a Spółka nie powinna w związku z ich zakupem rozpoznawać opodatkowanego VAT importu usług.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt podania usługodawcy przez Spółkę nadanego przez polskie organy podatkowe numeru identyfikacyjnego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wynika to bowiem z faktu, iż przesunięcie miejsca świadczenia poprzez zastosowanie numeru identyfikacyjnego do transakcji wewnątrzwspólnotowych jest możliwe wyłącznie przy WUTT, a nie przy innych rodzajach transportu towarów.

Jak wykazano, usługi transportowe wykonywane na rzecz Spółki - w sytuacji gdy transport zaczyna się na terenie DE, a kończy w innym niż DE kraju UE (w tym w Polsce) - należy kwalifikować jako WUTT. Jako że Spółka podaje świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby VAT na terytorium Polski i numer ten umieszczany jest na fakturze wystawianej Spółce - usługi te podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, a Spółka zobowiązana jest do rozpoznania importu usług.

W pozostałych przypadkach - gdy transport kończy się na terenie DE lub poza UE - nabyte przez Spółkę usługi nie stanowią WUTT, w związku z tym miejscem świadczenia usług będzie miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. W przedstawionym stanie faktycznym transport w całości odbywa się poza Polską. Tym samym, zgodnie z regułami miejsca świadczenia nie będzie opodatkowany polskim podatkiem VAT, a Spółka nie będzie uprawniona do rozpoznania importu usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ zwraca uwagę, iż zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl