ILPP2/443-470/08-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-470/08-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 23 maj 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania dla celów podatkowych numeru NIP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania dla celów podatkowych numeru NIP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe w G. ma nadany numer identyfikacji podatkowej przez organ podatkowy właściwy dla Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Wiele kontrowersji i niejasności budzi problem podmiotowości podatkowej jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu G.) i jego urzędu (Starostwa Powiatowego). Problem dotyczy głównie tego, czy Powiat jest zobowiązany uzyskać numer NIP, o który w jego imieniu występuje Starostwo Powiatowe.

Starostwo, jako samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej oraz inne jednostki organizacyjne Powiatu - wykonują zadania Powiatu G. (w tym czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) przez pracowników urzędu albo pracowników innych jednostek organizacyjnych. Nie da się wskazać czynności, których Powiat dokonuje bezpośrednio, bez udziału jakiejkolwiek jednostki organizacyjnej. Każda czynność, czy z zakresu prawa cywilnego, czy prawa administracyjnego, jest wykonywana przez odpowiednią jednostkę organizacyjną - wymagającą wykorzystania pracowników i środków technicznych tych jednostek. Starostwo Powiatowe jest obowiązkową jednostką organizacyjną, inne są w zasadzie fakultatywne.

Powiat G., jako osoba prawna nie posiada własnego numeru NIP. Nie posiada struktur organizacyjnych (siedziby-adresu). Powiat zdefiniowany w art. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, to ogół mieszkańców tworzących z mocy prawa wspólnotę samorządową zamieszkałą na danym terenie. Już z definicji ustawowej wynika, że Powiat nie może wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat G. może stosować dla celów podatkowych numer NIP nadany Starostwu Powiatowemu w G., czy powinien posiadać odrębny numer identyfikacji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat G. jako jednostka samorządu terytorialnego, będąca osobą prawną, w sferze obrotu cywilnoprawnego działa przez swój organ wykonawczy (Zarząd Powiatu). Starostwo Powiatowe, jako samorządowa jednostka organizacyjna, obsługuje organ jednostki samorządu terytorialnego, w tym przypadku jest to Zarząd Powiatu.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że Powiat jako osoba prawna, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie powinien mieć własnego numeru NIP. Powiat nie posiada struktury organizacyjnej (np.: siedziby, adresu).

Wobec tych okoliczności Wnioskodawca stwierdza, że jedynym racjonalnym i zgodnym z ustawą o podatku VAT rozwiązaniem jest przyjęcie, że Starostwo Powiatowe jest odrębnym podatnikiem VAT i powinien we wszystkich czynnościach opodatkowanych występować jako sprzedawca lub nabywca oraz posługiwać się swoim NIP-em. Natomiast podatnikiem VAT nie będzie sama jednostka samorządu terytorialnego (Powiat Głogowski) jako osoba prawna i nie powinna mieć własnego NIP-u, ponieważ wszystkie czynności wykonywane są za pośrednictwem własnej jednostki organizacyjnej (Starostwa Powiatowego).

Wnioskodawca uważa, iż Powiat G. jak i Starostwo Powiatowe w G., powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z działaniami (czynnościami) powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne. Zainteresowany podkreśla, że Starostwo nie ma możliwości prowadzenia odrębnych ewidencji księgowych, dotyczących rozliczeń podatku od towarów i usług dla Powiatu G. (samorządowa osoba prawna) oraz dla własnego urzędu, obsługującego od strony techniczno-organizacyjnej tą osobę prawną. Potwierdzają to przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetów państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. W myśl art. 26 ust. 1 tej ustawy, Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zgodnie z art. 33 powołanej ustawy, Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) należy stwierdzić, iż Starostwo Powiatowe w G. nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP. Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax, poprzez jego NIP i nazwę.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat - jako jednostka samorządu terytorialnego. Zgłoszenia rejestrującego - zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w imieniu Powiatu dokonuje Starostwo Powiatowe. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT) - wystawiane i sporządzane przez Starostwo Powiatowe, winny posiadać numer identyfikacji podatkowej Powiatu - jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Powiatowi. W zakresie podatku od towarów i usług powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl